Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Bazy danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy danych
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>, Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL3 25 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu systemów operacyjnych, sieci komputerowych, programowania komputerów.
W-2Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi z zakresu baz danych
W-3Ukształtowanie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania i tworzenia systemów relacyjnych baz danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad dostępu i korzystania z systemu baz danych (PostgreSQL).2
T-L-2Wejściówka. Analiza zastosowań baz danych w trybie interakcji i wsadowym– prezentacja możliwości systemów baz danych.2
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Projektowanie relacyjnych baz danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramów ERD do tabel relacyjnej bazy danych. Przykładowe zadania.1
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Ćwiczenia z normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Ćwiczenia z normalizacji baz danych – redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej.6
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie baz danych w środowisku PostgreSQL w trybie interakcji.1
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Komendy SELECT i funkcje agregujące – tworzenie zapytań SQL’owych. Tworzenie zapytań z operacjami złączania w trybie interakcji. Użycie w zapytaniach SQL’owych operacji teoriomnogościowych na bazie danych. Ćwiczenia w definiowaniu więzów integralności referencyjnej i dziedzinowej. Tworzenie więzów krotkowych i asercji.8
T-L-7Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie aplikacji w wybranym języku programowania z dostępem do bazy danych poprzez SQL.4
T-L-8Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Analiza wydajności systemów z bazą danych. Sprawozdanie z laboratorium.1
25
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarządzania bazą danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych. Zadania systemu zarządzania bazą danych (zarządzanie danymi, współbieżność, redundancja, spójność-integralność bazy danych, ochrona baz danych). Przykłady zastosowań. Przetwarzanie plików a systemy baz danych.2
T-W-2Model logiczny i fizyczny bazy danych. Modele logiczne baz danych oparte na rekordach - modele sieciowych, hierarchicznych i relacyjnych baz danych. Model obiektowy. Rys historyczny w rozwoju systemów baz danych. Nowe kierunki rozwoju systemów baz danych - czas, przestrzeń logika. Relacyjne bazy danych. Przykłady zastosowań. Podstawy teoretyczne baz relacyjnych. Pojęcie atrybutu, dziedziny, krotki, relacji, tabeli. Rodzaje dziedzin w relacyjnych bazach danych. Operacje w relacyjnej bazie danych (wstawianie, aktualizacja, łączenie, projekcja, selekcja, restrykcja, kasowanie danych). Pojęcie klucza w relacyjnej bazie danych. Rodzaje kluczy. Związki między danymi w tabelach i tabelami bazy danych.4
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.3
T-W-4Zasady i metody dostępu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarządzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział języków i krótka ich charakterystyka. Języki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Język SQL. Podstawowe konstrukcje języka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujące. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, różnica i iloczyn mnogościowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnień w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.6
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralności baz danych – asercje, więzy domenowe i więzy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostępem i przed awarią – metody. Przykłady. Współbieżność i wielodostęp do bazy danych. Pojęcie transakcji. Przykłady transakcji. Zarządzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalność transakcji. Zakleszczenia2
T-W-6Bazy danych scentralizowane a rozproszone. Rodzaje rozproszenia baz danych. Klasyfikacja systemów rozproszonych. Fragmentacja i replikacja w systemach rozproszonych baz danych. Rola sterowników w dostępie do baz danych. Sterowniki ODBC, JDBC, CGI. Podstawowe zasady stosowalności sterowników. Metody projektowania rozproszonych baz danych. Zarządzanie współbieżnością w bazach rozproszonych3
T-W-7Zastosowania baz danych do przetwarzania danych multimedialnych3
T-W-8Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzędzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do 14 laboratoriów - praca własna studenta14
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z 12 laboratoriów - praca własna studenta18
A-L-3Konsultacje do laboratoriów.2
A-L-4laboratorium25
59
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia 10 godz - praca własna studenta17
A-W-2Zaliczenie wykładu2
A-W-325 godz. wykładów25
A-W-4Konsultacje do wykładu16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z zaliczenia wykładu + 0,5 * ocena z laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D11_W01
zna metody projektowania baz danych
BI_1A_W18, BI_1A_W10, BI_1A_W12P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-5M-2, M-1S-1
BI_1A_BIB-S-D11_W02
zna podstawowe architektury systemów z bazą danych
BI_1A_W12P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-6M-1, M-2S-1
BI_1A_BIB-S-D11_W03
zna metody ochrony baz danych
C-1T-W-5M-1, M-2S-1
BI_1A_BIB-S-D11_W04
Zna języki zapytań do baz danych i potrafi sformułować zadanie do systemu z bazą danych w języku SQL
BI_1A_W12P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D11_U01
Student potrafi sformułować zadania do system z bazą danych w języku SQL
BI_1A_U17P1A_U01, P1A_U03, P1A_U07, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U09InzA_U03, InzA_U06C-1T-W-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D11_W01
zna metody projektowania baz danych
2,0nie zna metody projektowania relacyjnej bazy danych na poziomie dostatecznym
3,0zna metode projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienic istotne elementy tej metody oraz rozumie potrzebę projektowania bazy relacyjnej na ogólnym poziomie
3,5zna szczegółowo procedure projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienic tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych
4,0zna szczegółowo procedure projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienic tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzowac zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własnosci zaleznosci funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji
4,5zna szczegółowo procedure projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienic tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzowac zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własnosci zaleznosci funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji, umie wskazac przykład tabel, które nie spełniaja zasad normalizacji, zna zasady eliminacji warunków przy których nie sa zachowane tzw. postaci normalne
5,0zna szczegółowo procedure projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi okreslic na zadanym przykładzie czy zostały zachowane zasady poprawnego projektowania bazy danych oraz potrafi udowodnic i uzasadnic swoja wypowiedz
BI_1A_BIB-S-D11_W02
zna podstawowe architektury systemów z bazą danych
2,0nie ma wiedzy n.t. typowych architektur systemów z baza danych na poziomie dostatecznym (3,0)
3,0potrafi wymienic i opisac podstawowe elementy architektury scentalizowanego systemu z baza danych oraz systemu z rozproszona baza danych z fragmentacja i replikacja, potrafi wymienic podstawowe architektury klient-serwer oraz klientbroker- serwer stosowane w dostepie do bazy danych
3,5ma wiedze na poziomie dostatecznym (3,0) , potrafi wymienic role sterowników w systemach baz danych i potrafi wymienić podstawowe sterowniki stosowane w tym dostepie
4,0ma wiedze na poziomie dst plus (3,5), potrafi scharakteryzowac systemy sfederowanych baz danych i podac ich klasyfikacje
4,5ma wiedze na poziomie dobrym (4.0), potrafi scharakteryzowac architektury systemów z dostepem do bazy danych via Internet, zna technologie takiego dostepu
5,0ma wiedze na poziomie dobrym (4.5), potrafi wymienic wady i zalety architektur systemów z baza danych, potrafi zaproponowac architekture do zadanego przypadku i uzasadnic ten wybór
BI_1A_BIB-S-D11_W03
zna metody ochrony baz danych
2,0nie zna metod ochrony bazy danych
3,0zna podstawowe metody ochrony dostepu do bazy danych
3,5zna podstawowe metody ochrony dostepu do bazy danych i rozumie po co sie je stosuje
4,0zna podstawowe metody ochrony dostepu do bazy danych oraz ochrony utraty jej spójności
4,5zna podstawowe metody ochrony dostepu do bazy danych oraz ochrony utraty jej spójnosci a takze rozumie po co sie te metody stosuje
5,0zna metody ochrony dostepu do bazy danych, ochrony utraty jej spójnosci oraz ochrony na okolicznosc awarii a takze rozumie po co sie te metody stosuje
BI_1A_BIB-S-D11_W04
Zna języki zapytań do baz danych i potrafi sformułować zadanie do systemu z bazą danych w języku SQL
2,0nie zna formalnych zasad jezyka zapytan do baz danych
3,0zna klasyfikacje jezyków zapytan do relacyjnych baz danych, potrafi wymienic i zastosowac podstawowe konstrukcje jezyka SQL zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tych konstrukcji
3,5zna klasyfikacje jezyków zapytan do relacyjnych baz danych, potrafi wymienic i zastosowac podstawowe konstrukcje jezyka SQL zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tych konstrukcji oraz potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie niezagniezdzone,
4,0zna klasyfikacje jezyków zapytan do relacyjnych baz danych, potrafi wymienic i zastosowac podstawowe konstrukcje jezyka SQL zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tych konstrukcji, potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie niezagniezdzone oraz potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie zagniezdzone, potrafi przewidziec odpowiedz i uzasadnić
4,5zna klasyfikacje jezyków zapytan do relacyjnych baz danych, potrafi wymienic i zastosowac podstawowe konstrukcje jezyka SQL zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tych konstrukcji, potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie niezagniezdzone, potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie zagniezdzone, przewidziec odpowiedz i uzasadnic ja oraz potrafi uzasadnic potrzebe zachowania spójnosci w bazie danych i zna mechanizmy umozliwiajace definiowanie wiezów spójnosci w jezyku SQL
5,0zna klasyfikacje jezyków zapytan do relacyjnych baz danych, potrafi wymienic i zastosowac podstawowe konstrukcje jezyka SQL zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tych konstrukcji, potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie niezagniezdzone, potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie zagniezdzone, przewidziec odpowiedz i uzasadnic ja, potrafi uzasadnic potrzebe zachowania spójnosci w bazie danych i zna mechanizmy umozliwiajace definiowanie wiezów spójnosci w jezyku SQL oraz potrafi ocenic i podac uzasadnienie "jakosci" zapisu zapytania w jezyku SQL oraz wpływu tego zapisu na interpretacje i wykonanie zapytania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D11_U01
Student potrafi sformułować zadania do system z bazą danych w języku SQL
2,0nie umie formułowac zapytan w jezyku SQL na podstawowym poziomie
3,0potrafi sformułowac zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tego jezyka
3,5potrafi sformułowac zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tego jezyka oraz potrafi wybrac i ocenic sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostepu do bazy danych
4,0potrafi sformułowac zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tego jezyka, potrafi wybrac i ocenic sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostepu do bazy danych a takze potrafi wywołac to zapytanie w trybie interakcji
4,5potrafi sformułowac zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tego jezyka, potrafi wybrac i ocenic sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostepu do bazy danych a takze potrafi wywołac to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu jezyka programowania
5,0potrafi sformułowac zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tego jezyka, potrafi wybrac i ocenic sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostepu do bazy danych potrafi wywołac to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu jezyka programowania oraz potrafi utworzyc procedure wyzwalajaca do zadanego przykładu

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davies P, Systemy baz danych., WNT, Warszawa, 2003
  2. Ullman J., Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2000
  3. Lausen G., Vossen G., Obiektowe bazy danych, WNT, Warszawa, 2000
  4. Riordan R., Projektowanie systemów relacyjnych baz danych, RM Warszawa 2000., RM, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Kim W., Wprowadzenie do obiektowych baz danych, WNT, Warszawa, 1996
  2. Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, 2011, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad dostępu i korzystania z systemu baz danych (PostgreSQL).2
T-L-2Wejściówka. Analiza zastosowań baz danych w trybie interakcji i wsadowym– prezentacja możliwości systemów baz danych.2
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Projektowanie relacyjnych baz danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramów ERD do tabel relacyjnej bazy danych. Przykładowe zadania.1
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Ćwiczenia z normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Ćwiczenia z normalizacji baz danych – redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej.6
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie baz danych w środowisku PostgreSQL w trybie interakcji.1
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Komendy SELECT i funkcje agregujące – tworzenie zapytań SQL’owych. Tworzenie zapytań z operacjami złączania w trybie interakcji. Użycie w zapytaniach SQL’owych operacji teoriomnogościowych na bazie danych. Ćwiczenia w definiowaniu więzów integralności referencyjnej i dziedzinowej. Tworzenie więzów krotkowych i asercji.8
T-L-7Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie aplikacji w wybranym języku programowania z dostępem do bazy danych poprzez SQL.4
T-L-8Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Analiza wydajności systemów z bazą danych. Sprawozdanie z laboratorium.1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarządzania bazą danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych. Zadania systemu zarządzania bazą danych (zarządzanie danymi, współbieżność, redundancja, spójność-integralność bazy danych, ochrona baz danych). Przykłady zastosowań. Przetwarzanie plików a systemy baz danych.2
T-W-2Model logiczny i fizyczny bazy danych. Modele logiczne baz danych oparte na rekordach - modele sieciowych, hierarchicznych i relacyjnych baz danych. Model obiektowy. Rys historyczny w rozwoju systemów baz danych. Nowe kierunki rozwoju systemów baz danych - czas, przestrzeń logika. Relacyjne bazy danych. Przykłady zastosowań. Podstawy teoretyczne baz relacyjnych. Pojęcie atrybutu, dziedziny, krotki, relacji, tabeli. Rodzaje dziedzin w relacyjnych bazach danych. Operacje w relacyjnej bazie danych (wstawianie, aktualizacja, łączenie, projekcja, selekcja, restrykcja, kasowanie danych). Pojęcie klucza w relacyjnej bazie danych. Rodzaje kluczy. Związki między danymi w tabelach i tabelami bazy danych.4
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.3
T-W-4Zasady i metody dostępu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarządzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział języków i krótka ich charakterystyka. Języki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Język SQL. Podstawowe konstrukcje języka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujące. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, różnica i iloczyn mnogościowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnień w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.6
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralności baz danych – asercje, więzy domenowe i więzy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostępem i przed awarią – metody. Przykłady. Współbieżność i wielodostęp do bazy danych. Pojęcie transakcji. Przykłady transakcji. Zarządzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalność transakcji. Zakleszczenia2
T-W-6Bazy danych scentralizowane a rozproszone. Rodzaje rozproszenia baz danych. Klasyfikacja systemów rozproszonych. Fragmentacja i replikacja w systemach rozproszonych baz danych. Rola sterowników w dostępie do baz danych. Sterowniki ODBC, JDBC, CGI. Podstawowe zasady stosowalności sterowników. Metody projektowania rozproszonych baz danych. Zarządzanie współbieżnością w bazach rozproszonych3
T-W-7Zastosowania baz danych do przetwarzania danych multimedialnych3
T-W-8Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzędzia OLAP w bazach i hurtowniach danych.2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do 14 laboratoriów - praca własna studenta14
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z 12 laboratoriów - praca własna studenta18
A-L-3Konsultacje do laboratoriów.2
A-L-4laboratorium25
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia 10 godz - praca własna studenta17
A-W-2Zaliczenie wykładu2
A-W-325 godz. wykładów25
A-W-4Konsultacje do wykładu16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D11_W01zna metody projektowania baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W12ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych
Treści programoweT-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Projektowanie relacyjnych baz danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramów ERD do tabel relacyjnej bazy danych. Przykładowe zadania.
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Ćwiczenia z normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Ćwiczenia z normalizacji baz danych – redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej.
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralności baz danych – asercje, więzy domenowe i więzy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostępem i przed awarią – metody. Przykłady. Współbieżność i wielodostęp do bazy danych. Pojęcie transakcji. Przykłady transakcji. Zarządzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalność transakcji. Zakleszczenia
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
M-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z zaliczenia wykładu + 0,5 * ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metody projektowania relacyjnej bazy danych na poziomie dostatecznym
3,0zna metode projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienic istotne elementy tej metody oraz rozumie potrzebę projektowania bazy relacyjnej na ogólnym poziomie
3,5zna szczegółowo procedure projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienic tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych
4,0zna szczegółowo procedure projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienic tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzowac zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własnosci zaleznosci funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji
4,5zna szczegółowo procedure projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienic tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzowac zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własnosci zaleznosci funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji, umie wskazac przykład tabel, które nie spełniaja zasad normalizacji, zna zasady eliminacji warunków przy których nie sa zachowane tzw. postaci normalne
5,0zna szczegółowo procedure projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi okreslic na zadanym przykładzie czy zostały zachowane zasady poprawnego projektowania bazy danych oraz potrafi udowodnic i uzasadnic swoja wypowiedz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D11_W02zna podstawowe architektury systemów z bazą danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W12ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych
Treści programoweT-W-6Bazy danych scentralizowane a rozproszone. Rodzaje rozproszenia baz danych. Klasyfikacja systemów rozproszonych. Fragmentacja i replikacja w systemach rozproszonych baz danych. Rola sterowników w dostępie do baz danych. Sterowniki ODBC, JDBC, CGI. Podstawowe zasady stosowalności sterowników. Metody projektowania rozproszonych baz danych. Zarządzanie współbieżnością w bazach rozproszonych
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z zaliczenia wykładu + 0,5 * ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy n.t. typowych architektur systemów z baza danych na poziomie dostatecznym (3,0)
3,0potrafi wymienic i opisac podstawowe elementy architektury scentalizowanego systemu z baza danych oraz systemu z rozproszona baza danych z fragmentacja i replikacja, potrafi wymienic podstawowe architektury klient-serwer oraz klientbroker- serwer stosowane w dostepie do bazy danych
3,5ma wiedze na poziomie dostatecznym (3,0) , potrafi wymienic role sterowników w systemach baz danych i potrafi wymienić podstawowe sterowniki stosowane w tym dostepie
4,0ma wiedze na poziomie dst plus (3,5), potrafi scharakteryzowac systemy sfederowanych baz danych i podac ich klasyfikacje
4,5ma wiedze na poziomie dobrym (4.0), potrafi scharakteryzowac architektury systemów z dostepem do bazy danych via Internet, zna technologie takiego dostepu
5,0ma wiedze na poziomie dobrym (4.5), potrafi wymienic wady i zalety architektur systemów z baza danych, potrafi zaproponowac architekture do zadanego przypadku i uzasadnic ten wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D11_W03zna metody ochrony baz danych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych
Treści programoweT-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralności baz danych – asercje, więzy domenowe i więzy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostępem i przed awarią – metody. Przykłady. Współbieżność i wielodostęp do bazy danych. Pojęcie transakcji. Przykłady transakcji. Zarządzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalność transakcji. Zakleszczenia
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z zaliczenia wykładu + 0,5 * ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod ochrony bazy danych
3,0zna podstawowe metody ochrony dostepu do bazy danych
3,5zna podstawowe metody ochrony dostepu do bazy danych i rozumie po co sie je stosuje
4,0zna podstawowe metody ochrony dostepu do bazy danych oraz ochrony utraty jej spójności
4,5zna podstawowe metody ochrony dostepu do bazy danych oraz ochrony utraty jej spójnosci a takze rozumie po co sie te metody stosuje
5,0zna metody ochrony dostepu do bazy danych, ochrony utraty jej spójnosci oraz ochrony na okolicznosc awarii a takze rozumie po co sie te metody stosuje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D11_W04Zna języki zapytań do baz danych i potrafi sformułować zadanie do systemu z bazą danych w języku SQL
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W12ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych
Treści programoweT-W-4Zasady i metody dostępu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarządzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział języków i krótka ich charakterystyka. Języki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Język SQL. Podstawowe konstrukcje języka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujące. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, różnica i iloczyn mnogościowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnień w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z zaliczenia wykładu + 0,5 * ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna formalnych zasad jezyka zapytan do baz danych
3,0zna klasyfikacje jezyków zapytan do relacyjnych baz danych, potrafi wymienic i zastosowac podstawowe konstrukcje jezyka SQL zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tych konstrukcji
3,5zna klasyfikacje jezyków zapytan do relacyjnych baz danych, potrafi wymienic i zastosowac podstawowe konstrukcje jezyka SQL zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tych konstrukcji oraz potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie niezagniezdzone,
4,0zna klasyfikacje jezyków zapytan do relacyjnych baz danych, potrafi wymienic i zastosowac podstawowe konstrukcje jezyka SQL zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tych konstrukcji, potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie niezagniezdzone oraz potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie zagniezdzone, potrafi przewidziec odpowiedz i uzasadnić
4,5zna klasyfikacje jezyków zapytan do relacyjnych baz danych, potrafi wymienic i zastosowac podstawowe konstrukcje jezyka SQL zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tych konstrukcji, potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie niezagniezdzone, potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie zagniezdzone, przewidziec odpowiedz i uzasadnic ja oraz potrafi uzasadnic potrzebe zachowania spójnosci w bazie danych i zna mechanizmy umozliwiajace definiowanie wiezów spójnosci w jezyku SQL
5,0zna klasyfikacje jezyków zapytan do relacyjnych baz danych, potrafi wymienic i zastosowac podstawowe konstrukcje jezyka SQL zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tych konstrukcji, potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie niezagniezdzone, potrafi zinterpretowac przykładowe zapytanie zagniezdzone, przewidziec odpowiedz i uzasadnic ja, potrafi uzasadnic potrzebe zachowania spójnosci w bazie danych i zna mechanizmy umozliwiajace definiowanie wiezów spójnosci w jezyku SQL oraz potrafi ocenic i podac uzasadnienie "jakosci" zapisu zapytania w jezyku SQL oraz wpływu tego zapisu na interpretacje i wykonanie zapytania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D11_U01Student potrafi sformułować zadania do system z bazą danych w języku SQL
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U17korzysta z podstawowych narzędzi informatycznych do analizy danych zgromadzonych w bazach danych, dobiera odpowiednie oprogramowanie do badania procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych
Treści programoweT-W-4Zasady i metody dostępu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarządzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział języków i krótka ich charakterystyka. Języki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Język SQL. Podstawowe konstrukcje języka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujące. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, różnica i iloczyn mnogościowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnień w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie baz danych w środowisku PostgreSQL w trybie interakcji.
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Komendy SELECT i funkcje agregujące – tworzenie zapytań SQL’owych. Tworzenie zapytań z operacjami złączania w trybie interakcji. Użycie w zapytaniach SQL’owych operacji teoriomnogościowych na bazie danych. Ćwiczenia w definiowaniu więzów integralności referencyjnej i dziedzinowej. Tworzenie więzów krotkowych i asercji.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z zaliczenia wykładu + 0,5 * ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie formułowac zapytan w jezyku SQL na podstawowym poziomie
3,0potrafi sformułowac zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tego jezyka
3,5potrafi sformułowac zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tego jezyka oraz potrafi wybrac i ocenic sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostepu do bazy danych
4,0potrafi sformułowac zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tego jezyka, potrafi wybrac i ocenic sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostepu do bazy danych a takze potrafi wywołac to zapytanie w trybie interakcji
4,5potrafi sformułowac zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tego jezyka, potrafi wybrac i ocenic sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostepu do bazy danych a takze potrafi wywołac to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu jezyka programowania
5,0potrafi sformułowac zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiazujaca składnia i semantyka tego jezyka, potrafi wybrac i ocenic sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostepu do bazy danych potrafi wywołac to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu jezyka programowania oraz potrafi utworzyc procedure wyzwalajaca do zadanego przykładu