Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia roślin
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,29zaliczenie
zajęcia terenoweT2 10 0,50,29zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną i biologią roślin nasiennych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza porównawcza cech morfologicznych roślin jednoliściennych i dwuliściennych.2
T-A-2Charakterystyka morfologiczna form biologicznych roślin na wybranych przykładach.2
T-A-3Morfologia organów roślin użytkowych - rozpoznawanie cech i porównanie organów spichszowych różnych roślin.2
T-A-4Budowa morfologiczna i anatomiczna organów generatywnych roślin nago- i okrytonasiennych.2
T-A-5Zaliczenie przedmiotu2
10
zajęcia terenowe
T-T-1Zróżnicowanie i charakterystyka budowy morfologicznej organów wegetatywnych i generatywnych.4
T-T-2Formy biologiczne roślin2
T-T-3Zbiór roślin, zielnikowanie i oracowanie arkuszy zielnikowych. Charakterystyka morfologiczna zebranych roślin.4
10
wykłady
T-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa, zróznicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Klasyfikacja sposobów rozmnażania roślin. Rozmnażanie wegetatywne roślin nasiennych.2
T-W-3Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (kwiaty, kwiatostany, procesy rozrodcze w kwiecie, owoce, nasiona). Rozprzestrzenianie się roślin.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć3
A-A-3przygotowanie do zaliczenia2
15
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2zbiór roślin, sporządzenie i charakterystyka zielnika5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie, wykonanie zielnika

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka morfologiczna roślin)
S-4Ocena podsumowująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych (opracowany zielnik)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C4_W01
potrafi scharakteryzować budowę morfologiczną roślin nasiennych
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-A-2, T-T-2, T-A-3, T-A-1, T-T-1M-1, M-2S-1, S-2
BI_1A_BII-S-C4_W02
potrafi scharakteryzować rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-A-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C4_U01
posiada umiejętność analizy i interpretowania zróżnicowania budowy morfologicznej roślin oraz sposobów ich rozmnażania i rozprzestrzeniania
BI_1A_U05, BI_1A_U06P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U04, T1A_U09InzA_U01C-1T-T-2, T-T-3, T-W-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-T-1, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-A-3M-3, M-2S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C4_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1T-A-5, T-T-3, T-A-1, T-A-3, T-T-2, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-T-1M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C4_W01
potrafi scharakteryzować budowę morfologiczną roślin nasiennych
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
BI_1A_BII-S-C4_W02
potrafi scharakteryzować rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych
2,0nie spełnia kryterium na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C4_U01
posiada umiejętność analizy i interpretowania zróżnicowania budowy morfologicznej roślin oraz sposobów ich rozmnażania i rozprzestrzeniania
2,0student nie zebrał i nie określił nazwy polskiej 40 gatunków pospolitych roślin zielnych
3,0student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych
3,5student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 5 okazów poprawnie opisuje morfologicznie
4,0student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 10 okazów częściowo opisuje morfologicznie
4,5student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 10 okazów poprawnie opisuje morfologicznie
5,0student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 10 okazów poprawnie i wyczerpująco opisuje morfologicznie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C4_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Literatura podstawowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Morfologia tom 1, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2003
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza porównawcza cech morfologicznych roślin jednoliściennych i dwuliściennych.2
T-A-2Charakterystyka morfologiczna form biologicznych roślin na wybranych przykładach.2
T-A-3Morfologia organów roślin użytkowych - rozpoznawanie cech i porównanie organów spichszowych różnych roślin.2
T-A-4Budowa morfologiczna i anatomiczna organów generatywnych roślin nago- i okrytonasiennych.2
T-A-5Zaliczenie przedmiotu2
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Zróżnicowanie i charakterystyka budowy morfologicznej organów wegetatywnych i generatywnych.4
T-T-2Formy biologiczne roślin2
T-T-3Zbiór roślin, zielnikowanie i oracowanie arkuszy zielnikowych. Charakterystyka morfologiczna zebranych roślin.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa, zróznicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Klasyfikacja sposobów rozmnażania roślin. Rozmnażanie wegetatywne roślin nasiennych.2
T-W-3Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (kwiaty, kwiatostany, procesy rozrodcze w kwiecie, owoce, nasiona). Rozprzestrzenianie się roślin.4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć3
A-A-3przygotowanie do zaliczenia2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2zbiór roślin, sporządzenie i charakterystyka zielnika5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C4_W01potrafi scharakteryzować budowę morfologiczną roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną i biologią roślin nasiennych.
Treści programoweT-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa, zróznicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Formy biologiczne roślin.
T-A-2Charakterystyka morfologiczna form biologicznych roślin na wybranych przykładach.
T-T-2Formy biologiczne roślin
T-A-3Morfologia organów roślin użytkowych - rozpoznawanie cech i porównanie organów spichszowych różnych roślin.
T-A-1Analiza porównawcza cech morfologicznych roślin jednoliściennych i dwuliściennych.
T-T-1Zróżnicowanie i charakterystyka budowy morfologicznej organów wegetatywnych i generatywnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C4_W02potrafi scharakteryzować rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną i biologią roślin nasiennych.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja sposobów rozmnażania roślin. Rozmnażanie wegetatywne roślin nasiennych.
T-W-3Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (kwiaty, kwiatostany, procesy rozrodcze w kwiecie, owoce, nasiona). Rozprzestrzenianie się roślin.
T-A-4Budowa morfologiczna i anatomiczna organów generatywnych roślin nago- i okrytonasiennych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryterium na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C4_U01posiada umiejętność analizy i interpretowania zróżnicowania budowy morfologicznej roślin oraz sposobów ich rozmnażania i rozprzestrzeniania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U05używa podstawowych pojęć z zakresu budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów; interpretuje i wyjaśnia hierarchiczność organizacyjną materii ożywionej
BI_1A_U06analizuje budowę i funkcje życiowe mikroorganizmów, roślin i zwierząt, potrafi wykazać wpływ czynników wewnątrz i zewnątrz ustrojowych na metabolizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną i biologią roślin nasiennych.
Treści programoweT-T-2Formy biologiczne roślin
T-T-3Zbiór roślin, zielnikowanie i oracowanie arkuszy zielnikowych. Charakterystyka morfologiczna zebranych roślin.
T-W-3Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (kwiaty, kwiatostany, procesy rozrodcze w kwiecie, owoce, nasiona). Rozprzestrzenianie się roślin.
T-A-4Budowa morfologiczna i anatomiczna organów generatywnych roślin nago- i okrytonasiennych.
T-A-5Zaliczenie przedmiotu
T-W-2Klasyfikacja sposobów rozmnażania roślin. Rozmnażanie wegetatywne roślin nasiennych.
T-T-1Zróżnicowanie i charakterystyka budowy morfologicznej organów wegetatywnych i generatywnych.
T-A-1Analiza porównawcza cech morfologicznych roślin jednoliściennych i dwuliściennych.
T-A-2Charakterystyka morfologiczna form biologicznych roślin na wybranych przykładach.
T-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa, zróznicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Formy biologiczne roślin.
T-A-3Morfologia organów roślin użytkowych - rozpoznawanie cech i porównanie organów spichszowych różnych roślin.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie, wykonanie zielnika
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych (opracowany zielnik)
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka morfologiczna roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zebrał i nie określił nazwy polskiej 40 gatunków pospolitych roślin zielnych
3,0student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych
3,5student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 5 okazów poprawnie opisuje morfologicznie
4,0student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 10 okazów częściowo opisuje morfologicznie
4,5student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 10 okazów poprawnie opisuje morfologicznie
5,0student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 10 okazów poprawnie i wyczerpująco opisuje morfologicznie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C4_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną i biologią roślin nasiennych.
Treści programoweT-A-5Zaliczenie przedmiotu
T-T-3Zbiór roślin, zielnikowanie i oracowanie arkuszy zielnikowych. Charakterystyka morfologiczna zebranych roślin.
T-A-1Analiza porównawcza cech morfologicznych roślin jednoliściennych i dwuliściennych.
T-A-3Morfologia organów roślin użytkowych - rozpoznawanie cech i porównanie organów spichszowych różnych roślin.
T-T-2Formy biologiczne roślin
T-A-4Budowa morfologiczna i anatomiczna organów generatywnych roślin nago- i okrytonasiennych.
T-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa, zróznicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Klasyfikacja sposobów rozmnażania roślin. Rozmnażanie wegetatywne roślin nasiennych.
T-A-2Charakterystyka morfologiczna form biologicznych roślin na wybranych przykładach.
T-W-3Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (kwiaty, kwiatostany, procesy rozrodcze w kwiecie, owoce, nasiona). Rozprzestrzenianie się roślin.
T-T-1Zróżnicowanie i charakterystyka budowy morfologicznej organów wegetatywnych i generatywnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie, wykonanie zielnika
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.