Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Programowanie na poziomie sprzętowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie na poziomie sprzętowym
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane zaliczenie przedmiotu "Architektura systemów komputerowych"
W-2Podstawowa umiejętność programowania systemów wbudowanych
W-3Wymagane zaliczenie przedmiotu "Podstawy programowania komputerów"
W-4Podstawowa znajomość systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach mikroprocesorowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze współcześnie stosowanymi systemami operacyjnymi dla urządzeń przenośnych.
C-2Ugruntowanie umiejętności z zakresu teoretycznego i praktycznego wykorzystania operacji bliskosprzętowych w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu podstaw projektowania i opracowania sterownika urządzenia dla systemu operacyjnego Linux.
C-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Operacje na bitach mikrokontrolera Intel 8048.2
T-L-2Operacje na liczbach stałoprzecinkowych o równym i różnym współczynniku skalowania.2
T-L-3Praktyczne wykorzystanie notacji 16.16 i 32.32.4
T-L-4Wykorzystanie struktur upakowanych, pól bitowych oraz dostępu wariantowego.3
T-L-5Tworzenie przykładowego sterownika urządzenia dla systemu Linux.4
15
wykłady
T-W-1Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z zakresu systemów operacyjnych oraz programowania systemów wbudowanych (przegląd obecnie stosowanych mikrokontrolerów, omówienie budowy aktualnych systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach przenośnych, pod kątem technik programowania).4
T-W-2Całkowite i zmiennoprzecinkowe reprezentacje liczb stosowane w urządzeniach mikrokomputerowych.3
T-W-3Elementy programowania bliskosprzętowego w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, urządzenia we/wy mapowane w pamięci, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).4
T-W-4Architektura i implementacja sterowników w popularnych systemach operacyjnych (Windows Embedded 6.0 CE, Linux).4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Analiza ćwiczenia wykonanego na zajęciach i przygotowanie sprawozdania.10
A-L-3Studia literaturowe przygotowujące do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.6
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.15
A-W-2Studia literaturowe, konsultacje.10
A-W-3Samodzielne rozwiązywanie zadań o charakterze obliczeniowym.6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenie podlegają wykonane przez studenta zadania problemowe postawione w części laboratoryjnej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części laboratoryjnej ustalana na podstawie ocen cząstkowych, otrzymanych w toku zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części wykładowej określana na podstawie egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-O2.4_W01
Student rozróżnia mikrokontrolery stosowane obecnie w technice i potrafi je scharakteryzować.
BI_1A_W02P1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-4T-L-1, T-W-4, T-L-2, T-W-1M-2S-1
BI_1A_BII-S-O2.4_W02
Student nazywa i opisuje współcześnie stosowane systemy operacyjne dla urządzeń przenośnych. Potrafi scharakteryzować modele sterowników urządzeń stosowane we współczesnych systemach operacyjnych.
BI_1A_W11P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-O2.4_U01
Student potrafi opisywać i analizować działanie systemów elektronicznych zawierających elementy programowalne, ze szczególnym uwzględnieniem układów reprogramowalnych.
BI_1A_U11P1A_U05, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U13, T1A_U16InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-4T-W-1M-2S-2
BI_1A_BII-S-O2.4_U02
Student potrafi rozwiązać postawione przed nim zadanie rozwiązywane w zespole, wykorzystujące zestaw uruchomieniowy zawierający mikrokontroler, oraz potrafi sporządzać dokumentację techniczną projektu.
BI_1A_U02, BI_1A_U20P1A_U01, P1A_U02, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U12, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U11, T1A_U12InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-4T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-L-3M-2S-2
BI_1A_BII-S-O2.4_U03
Student potrafi wykorzystywać i stosować wiedzę teroretyczną dotyczącą programowania bliskosprzętowego i rozwiązywać postawione przed nim zadania inżynierskie, potrafi ocenić otrzymane wyniki badań laboratoryjnych, sporządzać sprawozdaia z wykonanych zadań.
BI_1A_U02, BI_1A_U11, BI_1A_U22P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-4T-L-5, T-L-1, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-2M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-O2.4_K01
Student realizując zadanie w zespole uzyskuje świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
BI_1A_K04, BI_1A_K06P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2, C-4T-W-3M-2S-2
BI_1A_BII-S-O2.4_K02
Student realizując zadania laboratoryjne rozumie potrzeby dokształcania się i dzielenia się wiedzą w dynamicznie rozwijającym się obszarze nauki, jaką jest informatyka.
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-4, C-1T-W-1, T-W-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-O2.4_W01
Student rozróżnia mikrokontrolery stosowane obecnie w technice i potrafi je scharakteryzować.
2,0Student nie jest w stanie rozwiązać postawione zadanie, nie posiada elementarnej wiedzy potrzebnej do rozwiązania zadania.
3,0Postawione zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia w sposób niepełny, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Student posiada podstawową wiedze dotyczącą elementów składowych projektu (architektura mikrokontrolera, budowa zestawu uruchomieniowego).
3,5Postawione zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Student potrafi wskazać miejsce wdrożenia opracowanego rozwiązania.
4,0Postawione zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Student potarfi przeprowadzić dyskusję uzyskanego rozwiązania i zidentyfikować słabe strony rozwiązania.
4,5Postawione zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Student potrafi ocenić mocne i słabe strony uzyskanego rozwiązania, oraz obronić opracowane rozwiązanie.
5,0Postawione zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Student potrafi ocenić mocne i słabe strony uzyskanego rozwiązania, oraz obronić opracowane rozwiązanie. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania opracowanego rozwiązania.
BI_1A_BII-S-O2.4_W02
Student nazywa i opisuje współcześnie stosowane systemy operacyjne dla urządzeń przenośnych. Potrafi scharakteryzować modele sterowników urządzeń stosowane we współczesnych systemach operacyjnych.
2,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student nie potrafi przywołać wiedzy dotyczącej systemów operacyjnych i modeli sterowników urządzeń.
3,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i opisać podział architektury sterowników ze względu na ich implementację, moduł ładujący oraz ładowanie do pamięci.
3,5Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników.
4,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników. Zna funkcje interfejsu strumieniowego w powiązaniu z systemem operacyjnym. Rozróżnia sterowniki działające w trybie urzytkownika, oraz sterowniki działające w trybie jądra.
4,5Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników. Zna funkcje interfejsu strumieniowego w powiązaniu z systemem operacyjnym. Rozróżnia sterowniki działające w trybie urzytkownika, oraz sterowniki działające w trybie jądra. Potrafi wskazać zastosowanie obiektu reflektora i określić jego funkcje.
5,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student posiada pełną wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych dla urządzeń przenośnych, oraz architektur sterowników. Potrafi krytycznie ocenić różne architektury sterowników. Potrafi powiązać wiedzę dotyczącą sterowników urządzeń z wiedzą dotyczącą aspektów działania systemów operacyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-O2.4_U01
Student potrafi opisywać i analizować działanie systemów elektronicznych zawierających elementy programowalne, ze szczególnym uwzględnieniem układów reprogramowalnych.
2,0Nie potrafi wymienić i nazwać popularnych mikrokontrolerów. Nie posiada elementarnej wiedzy na temat układów reprogramowalnych.
3,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych.
3,5Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania podstawowych elementów zestawu uruchomieniowego.
4,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego.
4,5Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego. Potrafi opisać architekturę i sposób wykorzystania magistrali łączącej elementy zestawu uruchomieniowego.
5,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego. Potrafi opisać architekturę i sposób wykorzystania magistrali łączącej elementy zestawu uruchomieniowego. Posiada umiejętność planowania architektury rozwązania, które ma być określone w strukturze reprogramowalnej.
BI_1A_BII-S-O2.4_U02
Student potrafi rozwiązać postawione przed nim zadanie rozwiązywane w zespole, wykorzystujące zestaw uruchomieniowy zawierający mikrokontroler, oraz potrafi sporządzać dokumentację techniczną projektu.
2,0Student nie jest w stanie rozwiązać postawione zadanie, nie posiada elementarnej wiedzy potrzebnej do rozwiązania zadania.
3,0Zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia w sposób niepełny, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania.
3,5Zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania.
4,0Zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania. Wykorzystuje interfejsy dostępne w zestawie uruchomieniowym do komunikacji opracowanego rozwiązania ze światem zewnętrznym.
4,5Zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana podstawowa dokumentacja projektowa. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający układ reprogramowalny) do postawionego zadania.
5,0Zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana pełna dokumentacja projektowa. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający układ reprogramowalny) do postawionego zadania. Wykorzystuje interfejsy dostępne w zestawie uruchomieniowym do komunikacji opracowanego rozwiązania ze światem zewnętrznym.
BI_1A_BII-S-O2.4_U03
Student potrafi wykorzystywać i stosować wiedzę teroretyczną dotyczącą programowania bliskosprzętowego i rozwiązywać postawione przed nim zadania inżynierskie, potrafi ocenić otrzymane wyniki badań laboratoryjnych, sporządzać sprawozdaia z wykonanych zadań.
2,0Student nie przedstawia do oceny sprawozdań z przebiegu zajęć lub nie realizuje postawionych w toku zajęć zadań.
3,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru.
3,5Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru. Zna i potrafi wykazać w programie zjawisko zakresu dla danej reprezentacji liczb. Potrafi aplikować obliczenia w reprezentacji stałoprzecinkowej.
4,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32.
4,5Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32. Potrafi stosować struktury upakowane.
5,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32. Potrafi stosować struktury upakowane i dostęp wariantowy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-O2.4_K01
Student realizując zadanie w zespole uzyskuje świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
2,0Student, nie dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, nie wspiera pracy zespołu.
3,0Student, pracując w zespole, wspiera pracę zespołu.
3,5Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, wspiera pracę zespołu.
4,0Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu.
4,5Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu. Powierzone zadanie realizuje w sposób odpowiedzialny.
5,0Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu. Powierzone zadanie realizuje w sposób odpowiedzialny i zgodnie z ustaleniami zespołu.
BI_1A_BII-S-O2.4_K02
Student realizując zadania laboratoryjne rozumie potrzeby dokształcania się i dzielenia się wiedzą w dynamicznie rozwijającym się obszarze nauki, jaką jest informatyka.
2,0Student, w trakcie realizacji zadania, nie sięga po literaturę podstawową przedmiotu, nie poszukuje dodatkowych źródeł informacji.
3,0Student, w trakcie realizacji zadania, sięga po literaturę podstawową przedmiotu.
3,5Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania.
4,0Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu.
4,5Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu oraz innym zespołom lub studentom.
5,0Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu oraz innym zespołom lub studentom. Chętnie sięga po literaturę podstawową przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. D. W. Lewis, Między asemblerem a językiem C. Podstawy oprogramowania wbudowanego., Read Me Eremis, Warszawa, 2004
  2. R. Love, Linux. Programowanie systemowe., Helion, Gliwice, 2008
  3. R. Hyde, Asembler. Sztuka programowania., Helion, Gliwice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. V. Pirogow, Asembler. Podręcznik programisty., Helion, Gliwice, 2005
  2. K. Kaspersky, Optymalizacja kodu. Efektywne wykorzystanie pamięci., Read Me Eremis, Warszawa, 2003
  3. D. Bovet, Understanding the Linux Kernel., O’Reilly Media, San Francisco, 2005
  4. J. Corbet, A. Rubini, G. Kroah-Hartman, Linux Device Drivers., O'Reilly Media, San Francisco, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Operacje na bitach mikrokontrolera Intel 8048.2
T-L-2Operacje na liczbach stałoprzecinkowych o równym i różnym współczynniku skalowania.2
T-L-3Praktyczne wykorzystanie notacji 16.16 i 32.32.4
T-L-4Wykorzystanie struktur upakowanych, pól bitowych oraz dostępu wariantowego.3
T-L-5Tworzenie przykładowego sterownika urządzenia dla systemu Linux.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z zakresu systemów operacyjnych oraz programowania systemów wbudowanych (przegląd obecnie stosowanych mikrokontrolerów, omówienie budowy aktualnych systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach przenośnych, pod kątem technik programowania).4
T-W-2Całkowite i zmiennoprzecinkowe reprezentacje liczb stosowane w urządzeniach mikrokomputerowych.3
T-W-3Elementy programowania bliskosprzętowego w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, urządzenia we/wy mapowane w pamięci, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).4
T-W-4Architektura i implementacja sterowników w popularnych systemach operacyjnych (Windows Embedded 6.0 CE, Linux).4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Analiza ćwiczenia wykonanego na zajęciach i przygotowanie sprawozdania.10
A-L-3Studia literaturowe przygotowujące do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.15
A-W-2Studia literaturowe, konsultacje.10
A-W-3Samodzielne rozwiązywanie zadań o charakterze obliczeniowym.6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-O2.4_W01Student rozróżnia mikrokontrolery stosowane obecnie w technice i potrafi je scharakteryzować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W02zna podstawy elektroniki, techniki analogowej i cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich stosowanych aspektów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.
Treści programoweT-L-1Operacje na bitach mikrokontrolera Intel 8048.
T-W-4Architektura i implementacja sterowników w popularnych systemach operacyjnych (Windows Embedded 6.0 CE, Linux).
T-L-2Operacje na liczbach stałoprzecinkowych o równym i różnym współczynniku skalowania.
T-W-1Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z zakresu systemów operacyjnych oraz programowania systemów wbudowanych (przegląd obecnie stosowanych mikrokontrolerów, omówienie budowy aktualnych systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach przenośnych, pod kątem technik programowania).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlegają wykonane przez studenta zadania problemowe postawione w części laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie rozwiązać postawione zadanie, nie posiada elementarnej wiedzy potrzebnej do rozwiązania zadania.
3,0Postawione zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia w sposób niepełny, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Student posiada podstawową wiedze dotyczącą elementów składowych projektu (architektura mikrokontrolera, budowa zestawu uruchomieniowego).
3,5Postawione zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Student potrafi wskazać miejsce wdrożenia opracowanego rozwiązania.
4,0Postawione zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Student potarfi przeprowadzić dyskusję uzyskanego rozwiązania i zidentyfikować słabe strony rozwiązania.
4,5Postawione zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Student potrafi ocenić mocne i słabe strony uzyskanego rozwiązania, oraz obronić opracowane rozwiązanie.
5,0Postawione zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Student potrafi ocenić mocne i słabe strony uzyskanego rozwiązania, oraz obronić opracowane rozwiązanie. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania opracowanego rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-O2.4_W02Student nazywa i opisuje współcześnie stosowane systemy operacyjne dla urządzeń przenośnych. Potrafi scharakteryzować modele sterowników urządzeń stosowane we współczesnych systemach operacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W11ma wiedzę z zakresu architektury systemów komputerowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze współcześnie stosowanymi systemami operacyjnymi dla urządzeń przenośnych.
Treści programoweT-W-1Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z zakresu systemów operacyjnych oraz programowania systemów wbudowanych (przegląd obecnie stosowanych mikrokontrolerów, omówienie budowy aktualnych systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach przenośnych, pod kątem technik programowania).
T-W-4Architektura i implementacja sterowników w popularnych systemach operacyjnych (Windows Embedded 6.0 CE, Linux).
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części wykładowej określana na podstawie egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student nie potrafi przywołać wiedzy dotyczącej systemów operacyjnych i modeli sterowników urządzeń.
3,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i opisać podział architektury sterowników ze względu na ich implementację, moduł ładujący oraz ładowanie do pamięci.
3,5Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników.
4,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników. Zna funkcje interfejsu strumieniowego w powiązaniu z systemem operacyjnym. Rozróżnia sterowniki działające w trybie urzytkownika, oraz sterowniki działające w trybie jądra.
4,5Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników. Zna funkcje interfejsu strumieniowego w powiązaniu z systemem operacyjnym. Rozróżnia sterowniki działające w trybie urzytkownika, oraz sterowniki działające w trybie jądra. Potrafi wskazać zastosowanie obiektu reflektora i określić jego funkcje.
5,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze zaliczenia pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student posiada pełną wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych dla urządzeń przenośnych, oraz architektur sterowników. Potrafi krytycznie ocenić różne architektury sterowników. Potrafi powiązać wiedzę dotyczącą sterowników urządzeń z wiedzą dotyczącą aspektów działania systemów operacyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-O2.4_U01Student potrafi opisywać i analizować działanie systemów elektronicznych zawierających elementy programowalne, ze szczególnym uwzględnieniem układów reprogramowalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.
Treści programoweT-W-1Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z zakresu systemów operacyjnych oraz programowania systemów wbudowanych (przegląd obecnie stosowanych mikrokontrolerów, omówienie budowy aktualnych systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach przenośnych, pod kątem technik programowania).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części laboratoryjnej ustalana na podstawie ocen cząstkowych, otrzymanych w toku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić i nazwać popularnych mikrokontrolerów. Nie posiada elementarnej wiedzy na temat układów reprogramowalnych.
3,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych.
3,5Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania podstawowych elementów zestawu uruchomieniowego.
4,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego.
4,5Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego. Potrafi opisać architekturę i sposób wykorzystania magistrali łączącej elementy zestawu uruchomieniowego.
5,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego. Potrafi opisać architekturę i sposób wykorzystania magistrali łączącej elementy zestawu uruchomieniowego. Posiada umiejętność planowania architektury rozwązania, które ma być określone w strukturze reprogramowalnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-O2.4_U02Student potrafi rozwiązać postawione przed nim zadanie rozwiązywane w zespole, wykorzystujące zestaw uruchomieniowy zawierający mikrokontroler, oraz potrafi sporządzać dokumentację techniczną projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U02wykorzystuje wiedzę o systemach elektronicznych, wyjaśnia ich funkcjonowanie oraz znaczenie aplikacyjne w bioinformatyce
BI_1A_U20posiada umiejętność wykonywania samodzielnie i w zespole prostych zadań badawczych, korzysta z różnych źródeł pozyskiwania informacji naukowych zachowując przy tym poszanowanie praw autorskich, prezentuje wyniki swej pracy w języku polskim i obcym, posługuje się językiem obcym na poziomie B2, określonym przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu podstaw projektowania i opracowania sterownika urządzenia dla systemu operacyjnego Linux.
C-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.
Treści programoweT-L-2Operacje na liczbach stałoprzecinkowych o równym i różnym współczynniku skalowania.
T-L-4Wykorzystanie struktur upakowanych, pól bitowych oraz dostępu wariantowego.
T-L-5Tworzenie przykładowego sterownika urządzenia dla systemu Linux.
T-W-3Elementy programowania bliskosprzętowego w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, urządzenia we/wy mapowane w pamięci, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
T-L-3Praktyczne wykorzystanie notacji 16.16 i 32.32.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części laboratoryjnej ustalana na podstawie ocen cząstkowych, otrzymanych w toku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie rozwiązać postawione zadanie, nie posiada elementarnej wiedzy potrzebnej do rozwiązania zadania.
3,0Zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia w sposób niepełny, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania.
3,5Zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania.
4,0Zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania. Wykorzystuje interfejsy dostępne w zestawie uruchomieniowym do komunikacji opracowanego rozwiązania ze światem zewnętrznym.
4,5Zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana podstawowa dokumentacja projektowa. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający układ reprogramowalny) do postawionego zadania.
5,0Zadanie wykonane zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana pełna dokumentacja projektowa. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający układ reprogramowalny) do postawionego zadania. Wykorzystuje interfejsy dostępne w zestawie uruchomieniowym do komunikacji opracowanego rozwiązania ze światem zewnętrznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-O2.4_U03Student potrafi wykorzystywać i stosować wiedzę teroretyczną dotyczącą programowania bliskosprzętowego i rozwiązywać postawione przed nim zadania inżynierskie, potrafi ocenić otrzymane wyniki badań laboratoryjnych, sporządzać sprawozdaia z wykonanych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U02wykorzystuje wiedzę o systemach elektronicznych, wyjaśnia ich funkcjonowanie oraz znaczenie aplikacyjne w bioinformatyce
BI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
BI_1A_U22potrafi odpowiednio zorganizować swoje stanowisko pracy, dba o bezpieczeństwo pracy swoje i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ugruntowanie umiejętności z zakresu teoretycznego i praktycznego wykorzystania operacji bliskosprzętowych w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
C-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.
Treści programoweT-L-5Tworzenie przykładowego sterownika urządzenia dla systemu Linux.
T-L-1Operacje na bitach mikrokontrolera Intel 8048.
T-W-3Elementy programowania bliskosprzętowego w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, urządzenia we/wy mapowane w pamięci, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
T-W-2Całkowite i zmiennoprzecinkowe reprezentacje liczb stosowane w urządzeniach mikrokomputerowych.
T-L-3Praktyczne wykorzystanie notacji 16.16 i 32.32.
T-L-2Operacje na liczbach stałoprzecinkowych o równym i różnym współczynniku skalowania.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części laboratoryjnej ustalana na podstawie ocen cząstkowych, otrzymanych w toku zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocenie podlegają wykonane przez studenta zadania problemowe postawione w części laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przedstawia do oceny sprawozdań z przebiegu zajęć lub nie realizuje postawionych w toku zajęć zadań.
3,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru.
3,5Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru. Zna i potrafi wykazać w programie zjawisko zakresu dla danej reprezentacji liczb. Potrafi aplikować obliczenia w reprezentacji stałoprzecinkowej.
4,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32.
4,5Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32. Potrafi stosować struktury upakowane.
5,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32. Potrafi stosować struktury upakowane i dostęp wariantowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-O2.4_K01Student realizując zadanie w zespole uzyskuje świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
BI_1A_K06ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia oraz świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ugruntowanie umiejętności z zakresu teoretycznego i praktycznego wykorzystania operacji bliskosprzętowych w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
C-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.
Treści programoweT-W-3Elementy programowania bliskosprzętowego w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, urządzenia we/wy mapowane w pamięci, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części laboratoryjnej ustalana na podstawie ocen cząstkowych, otrzymanych w toku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student, nie dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, nie wspiera pracy zespołu.
3,0Student, pracując w zespole, wspiera pracę zespołu.
3,5Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, wspiera pracę zespołu.
4,0Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu.
4,5Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu. Powierzone zadanie realizuje w sposób odpowiedzialny.
5,0Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu. Powierzone zadanie realizuje w sposób odpowiedzialny i zgodnie z ustaleniami zespołu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-O2.4_K02Student realizując zadania laboratoryjne rozumie potrzeby dokształcania się i dzielenia się wiedzą w dynamicznie rozwijającym się obszarze nauki, jaką jest informatyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.
C-1Zapoznanie studentów ze współcześnie stosowanymi systemami operacyjnymi dla urządzeń przenośnych.
Treści programoweT-W-1Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z zakresu systemów operacyjnych oraz programowania systemów wbudowanych (przegląd obecnie stosowanych mikrokontrolerów, omówienie budowy aktualnych systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach przenośnych, pod kątem technik programowania).
T-W-3Elementy programowania bliskosprzętowego w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, urządzenia we/wy mapowane w pamięci, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlegają wykonane przez studenta zadania problemowe postawione w części laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student, w trakcie realizacji zadania, nie sięga po literaturę podstawową przedmiotu, nie poszukuje dodatkowych źródeł informacji.
3,0Student, w trakcie realizacji zadania, sięga po literaturę podstawową przedmiotu.
3,5Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania.
4,0Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu.
4,5Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu oraz innym zespołom lub studentom.
5,0Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu oraz innym zespołom lub studentom. Chętnie sięga po literaturę podstawową przedmiotu.