Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Testowanie i standardy oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Testowanie i standardy oprogramowania | ||
Specjalność | Systemy informatyczne w biologii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy z zabresu struktur danych |
W-2 | Podstawy programowania |
W-3 | Podstawy informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do krytycznej analizy dokumentacji oprogramowania |
C-2 | Przygotowanie do podjęcia podstawowych czynności przy testowaniu |
C-3 | Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zadań testowych |
C-4 | Przygotowanie do tworzenia i analizy raportów z wykonanych zadań testowych. |
C-5 | Przygotowanie do pracy z narzędziami wspomagającymi testowanie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | testowanie specyfikacji | 2 |
T-L-2 | planowanie testów | 3 |
T-L-3 | układanie zadań testowych | 3 |
T-L-4 | prowadzenie przeglądu kodu | 3 |
T-L-5 | Raportowanie błędów | 2 |
T-L-6 | praca z narzędziami do testowania | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Pojęcia i definicje: testowanie, błąd, precyzja i trafność, jakość i niezawodność | 2 |
T-W-3 | Testowanie statyczne i dynamiczne metodami czarnej i szklanej skrzynki, klasy równoważności | 2 |
T-W-4 | Przegląd specyfikacji | 3 |
T-W-5 | Testowanie danych, testowanie zmian stanów, testowanie jednostek, testowanie podsystemów, testowanie systemu, pokrycie danych i pokrycie kodu, testowanie konfiguracji, testowanie kompatybilności | 4 |
T-W-6 | Harmonogram testów, opis zadania testowego, raporty wyników testów, pomiar sukcesu | 2 |
T-W-7 | narzędzia do testowania, testowanie automatyczne i regresywne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca w domu -> przygotowanie do zajęć -> sprawozdania | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca -> wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.3_W01 Zna podstawowe definicje z zakresu testowania ooprogramowania | BI_1A_W09, BI_1A_W10 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2 |
BI_1A_BII-S-O1.3_W02 Potrafi krytyczne analizować dokumentację oprogramowania | BI_1A_W10 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-3 | T-W-4, T-L-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
BI_1A_BII-S-O1.3_W03 Potrafi samodzielnie wykonać zadania testowe i przedstawia ich wyniki | BI_1A_W09, BI_1A_W10 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-4, C-3 | T-L-4, T-W-3, T-L-5 | M-2 | S-1 |
BI_1A_BII-S-O1.3_W04 Potrafi zarządzać zadaniami testowymi | BI_1A_W15 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-3, C-2, C-4 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
BI_1A_BII-S-O1.3_W05 Umie wykorzystać narzędzia wspomagające testowanie | BI_1A_W16 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03 | — | C-5 | T-L-2, T-L-6, T-W-7 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.3_U01 Umie stosować proste metody testowania oprogramowania | BI_1A_U10 | P1A_U03, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.3_K01 ma kompetencje do pracy indywidualnej i zespołowej | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | — | — | — | — |
BI_1A_BII-S-O1.3_K02 Potrafi przestrzegać obowiązujące standardy | BI_1A_K01 | P1A_K03, P1A_K04, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.3_W01 Zna podstawowe definicje z zakresu testowania ooprogramowania | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Zna podstawowe definicje | |
3,5 | Spełnia kryteria na ocenę dostadeczną + potrafi przeprowadzić testy statyczne i dynamiczne | |
4,0 | Spełnia kryteria na ocenę dostadeczny plus + potrafi zweryfikować poprawność zastosowanych klas równoważności | |
4,5 | Spełnia kryteria na ocenę dobry + potrafi zdefiniować klasy równoważności | |
5,0 | Spełnia kryteria na ocenę dobry plus + potrafi ocenić kompletnośc testów | |
BI_1A_BII-S-O1.3_W02 Potrafi krytyczne analizować dokumentację oprogramowania | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Zna przyczyny powstawania błędów w specyfikacji Potrafi wykryć podstawowe błędy w specyfikacji | |
3,5 | Spełnia kryteria na ocenę dostateczną + Potrafi wykryć złożone błędy w specyfikacji | |
4,0 | Spełnia kryteria na ocenę dostateczny plus + Potrafi wykonać testy według określonego planu testów | |
4,5 | Spełnia kryteria na ocenę dobry + Potrafi planować testy | |
5,0 | Spełnia kryteria na ocenę dobry plus + Potrafi określić kompletnośc testów | |
BI_1A_BII-S-O1.3_W03 Potrafi samodzielnie wykonać zadania testowe i przedstawia ich wyniki | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Potrafi cztać dokumentację zadań testowych Wie jak wykonać raport o błędach | |
3,5 | Spełna kryteria na ocenę dostateczną + potrafi zaplanować przebieg przeglądu kodu | |
4,0 | Spełna kryteria na ocenę dostateczny plus + potrafi przeprowadzić przegląd kodu | |
4,5 | Spełna kryteria na ocenę dobry + potrafi raportować wykryte błędy | |
5,0 | Spełna kryteria na ocenę dobry plus + potrafi komunikować informacje o błędach | |
BI_1A_BII-S-O1.3_W04 Potrafi zarządzać zadaniami testowymi | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi czytać i rozumie dokumentację testów | |
3,5 | Spełnia kryteria na ocenę dostateczną + potrafi prowadzić przegląd kodu | |
4,0 | Spełnia kryteria na ocenę dostateczny plus + potrafi tworzyć zadania testowe | |
4,5 | Spełnia kryteria na ocenę dobry + potrafi ułożyć harmonogram testów | |
5,0 | Spełnia kryteria na ocenę dobry plus + potrafi analizować wyniki raportów potrafi szacować ryzyko | |
BI_1A_BII-S-O1.3_W05 Umie wykorzystać narzędzia wspomagające testowanie | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Zna narzędzia wspomagające testowanie Potrafi posługiwać się narzędziami wspomagającymi testowanie | |
3,5 | spełnia kryteria na ocenę dostateczną + potrafi tworzyć proste zadania testowe z wykorzystaniem narzędzi | |
4,0 | spełnia kryteria na ocenę dostateczny plus + potrafi tworzyć złorzone zadania testowe z wykorzystaniem narzędzi wspomagających | |
4,5 | spełnia kryteria na ocenę dobry + potrafi planować testy z wykorzystaniem narzędzi wspomagających | |
5,0 | spełnia kryteria na ocenę dobry plus + potrafi ocenić ryzyko przy testowaniu z wykorzystaniem narzędzi wspomagających |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.3_U01 Umie stosować proste metody testowania oprogramowania | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Zna przyczyny powstawania błędów w specyfikacji Potrafi wykryć podstawowe błędy w specyfikacji | |
3,5 | Spełnia kryteria na ocenę dostateczną + Potrafi wykryć złożone błędy w specyfikacji | |
4,0 | Spełnia kryteria na ocenę dostateczny plus + Potrafi wykonać testy według określonego planu testów | |
4,5 | Spełnia kryteria na ocenę dobry + Potrafi planować testy | |
5,0 | Spełnia kryteria na ocenę dobry plus + Potrafi określić kompletnośc testów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-O1.3_K01 ma kompetencje do pracy indywidualnej i zespołowej | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Potrafi cztać dokumentację zadań testowych Wie jak wykonać raport o błędach | |
3,5 | Spełna kryteria na ocenę dostateczną + potrafi zaplanować przebieg przeglądu kodu | |
4,0 | Spełna kryteria na ocenę dostateczny plus + potrafi przeprowadzić przegląd kodu | |
4,5 | Spełna kryteria na ocenę dobry + potrafi raportować wykryte błędy | |
5,0 | Spełna kryteria na ocenę dobry plus + potrafi komunikować informacje o błędach | |
BI_1A_BII-S-O1.3_K02 Potrafi przestrzegać obowiązujące standardy | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi czytać i rozumie dokumentację testów | |
3,5 | Spełnia kryteria na ocenę dostateczną + potrafi prowadzić przegląd kodu | |
4,0 | Spełnia kryteria na ocenę dostateczny plus + potrafi tworzyć zadania testowe | |
4,5 | Spełnia kryteria na ocenę dobry + potrafi ułożyć harmonogram testów | |
5,0 | Spełnia kryteria na ocenę dobry plus + potrafi analizować wyniki raportów potrafi szacować ryzyko |
Literatura podstawowa
- Patton R., Testowanie oprogramowania, MIKOM, Warszawa, 2002
- Yourdon E., Współczesna analiza strukturalna, WNT, Warszawa, 1996
- Jaszkiewicz A., Inżynieria oprogramowania, Helion, Gliwice, 1997
- Mucek J., Podstawy projektowania systemów informatycznych, PWN, Warszawa, 1991