Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Grafika komputerowa i wizualizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika komputerowa i wizualizacja
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,00,42zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,29zaliczenie
projektyP4 10 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z matematyki stosowanej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie sie z narzędziami wykorzystywanymi w grafice komputerowej.
C-1Zdobycie kompetencji społecznej współpracy w grupie, umiejetności wspólnego rozwiązywania problemów, dobierania narzędzi, technik oraz algorytmów, porównywania jakości uzyskanych efektów - przewarzania obrazów oraz tworzenia modeli 3D.
C-1Zdobycie kompetencji personalnych w zakresie dobierania oraz analizy literatury dostępnej w internecie dotyczącej analizy obrazów oraz tworzenia modeli 3D z obrazów oraz wykorzystania jej w praktyce w swoich projektach.
C-1Umiejętność wykorzystania technik wizualizacji.
C-1Umiejętność wykorzystania narzędzi do analizy obrazów.
C-1Zapoznanie sie z technikami wizualizacji danych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Filtrowanie obrazów umożliwiające ich odczyt po wyduku na drukarce braill'owskiej.2
T-L-1Zapoznanie z oprogramowaniem Photoshop.1
T-L-1Wprowadzenie do środowiska blender1
T-L-1Wykorzystanie danych USG do tworzenia obiektow 3D.1
T-L-1Analiza obrazów mikroskopowych.6
T-L-1Modelowanie z wykorzystaniem środowiska blender4
15
projekty
T-P-1Wybór tematu projektu zwiazanego z analiza obrazów lub modelowaniem 3D.1
T-P-2Zebranie danych w postaci obrazów 2D z wykorzystaniem urządzeń typu USG, badania dna oka oraz mikroskopu.3
T-P-3Opracowanie modeli lub przetwarzanie obrazów.2
T-P-4Analiza wyników z wykorzystanem poznanych narzędzi informatycznych,2
T-P-5Prezentacja i zaliczenie projektu.2
10
wykłady
T-W-1Wykład organizacyjny. Zdefiniowanie wymagań oraz zakresu materiału realizowanego na zajęciach.2
T-W-2Grafika rastrowa a wektorowa.2
T-W-3Obrazy o rozszerzonymn zakresie dynamiki3
T-W-4Modele oraz modelowanie 3D.4
T-W-5Podstawowe narzedzia wykorzytywane do analizy obrazów.7
T-W-6Zaliczenie wykładów.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-L-1Praca w domu.15
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.10
A-P-1Zapoznanie się ze wskazaną literaturą.10
A-P-1Przygotowanie sie do zajęć projektowych.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury z przedmiotu w domu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną.
M-1Na ćwiczeniach zespołowa realizacja zadań wspomagających pracę na ćwiczeniach laboratoryjnych w zakresie zapoznania sie z procesem przetwarzania oraz analizy obrazów, tworzenia modeli 3D z obrazów 2D oraz tworzenia dokumentacji.
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu wykorzystywania narzędzi do przetwadzania i analizy obrazów oraz oprogramowania do modelowania 3D.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola postepów projektu.
S-1Ocena podsumowująca: Obrona sprawozdania z projektu przed grupą.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności przeprowadzonej analizy obrazów oraz utworzonych modeli 3D.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wiedzy teoretycznej.
S-1Ocena formująca: Kontrola postepów oraz poprawności tworzonego projektu oraz dokumentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D16_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać zasade dzialania algorytmów wykorzystywanych przy analizie obrazów, ze szczególnym uwzględnieniem obrazów mikroskopowych. Posiada wiedzę z podstaw grafiki komputerowej oraz sposobów wizualizacji danych.
BI_1A_W08, BI_1A_W11P1A_W02, P1A_W04, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie przeprowadzic analizę zdjęć mikroskopowych, HDR lub USG korzystajac z podstawowych narzedzi grafiki komputerowej.
BI_1A_U14, BI_1A_U20P1A_U04, P1A_U06, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U12, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12InzA_U04, InzA_U07C-1, C-1T-L-1, T-L-1, T-P-2, T-L-1, T-P-4, T-L-1M-1S-1, S-1, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D16_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania oraz otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej.
BI_1A_K02, BI_1A_K04P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-1T-P-5, T-P-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D16_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać zasade dzialania algorytmów wykorzystywanych przy analizie obrazów, ze szczególnym uwzględnieniem obrazów mikroskopowych. Posiada wiedzę z podstaw grafiki komputerowej oraz sposobów wizualizacji danych.
2,0Na ocene 2.0 student: niedostatecznie opanował zakres wiedzy omawianej na wykładach
3,0Na ocene 3.0 student:dostatecznie opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach nie potrafi jednak wymienić ani omówić podstawowych technik i narzędzi wykorzystywanych do analizy danych.
3,5Na ocene 3.5 student: ponad dostatecznie opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach oraz potrafi wymienić podstawowe techniki i narzędzia wykorzystywane do analizy danych jednak bez przedstawienia ich charakterystyki.
4,0Na ocene 4.0 student: dobrze opanował zakres wiedzy omawianej na wykładach oraz potrafi wymienić i omówić podstawowe techniki i narzędzia wykorzystywane do analizy danych.
4,5Na ocene 4.5 student: ponad dobrze opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach, potrafi wymienić i omówić najważniejsze i w praktyce wykorzystywane techniki i narzędzia do analizy danych.
5,0Na ocene 5.0 student: bardzo dobrze opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach oraz potrafi wymienić i omówić najważniejsze i w praktyce wykorzystywane techniki i narzędzia do analizy danych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie przeprowadzic analizę zdjęć mikroskopowych, HDR lub USG korzystajac z podstawowych narzedzi grafiki komputerowej.
2,0Na ocenę 2: student nie jest w stanie zebrać danych (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe) do ich dalszej analizy oraz przetwarzania.
3,0Na ocenę 3: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe) oraz przeprowadzić ich podstawową analizę.
3,5Na ocenę 3.5: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane oraz przeprowadzić ich podstawową analizę.
4,0Na ocenę 4: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane oraz przeprowadzić ich dogłębną analizę.
4,5Na ocenę 4.5: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane, przeprowadzić ich dogłębną analizę oraz zwizualizować uzyskane wyniki.
5,0Na ocenę 5: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane, przeprowadzić ich dogłębną analizę oraz przedyskutować i zwizualizować uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D16_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania oraz otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej.
2,0Na ocenę 2: Student nie potrafi współpracować w zespole ani określić priorytetów służących do realizacji postawionego na zajęciach zadania.
3,0Na ocenę 3: Student nie potrafi współpracować w zespole ale potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania.
3,5Na ocenę 3.5: Student posiada niewielką umiejętność pracy w zespole. Pełni rolę biernego obserwatora. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania.
4,0Na ocenę 4.0: Student posiada umijętność współpracy w zespole, potrafi w niej pełnić różne role, nie wykazuje jednak zbytniej aktywności. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania.
4,5Na ocenę 4.5: Student posiada umiejętność współpracy w zespole, potrafi w niej pełnić różne role, z próbą zgłaszania własnych pomysłów. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania.
5,0Na ocenę 5: Student potrafi odgrywać różne role w projekcie. Posiada umiejętność kierowania zespołem, rozdzielania zadań pomiędzy innych członków zespołu i ich koordynowania, jak również wykonywania zadań zlecanych przez innych uczestników projektu. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania.

Literatura podstawowa

  1. Edytor: Richard S. Gallagher, Computer Visulatization, Solomon Press Book, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Filtrowanie obrazów umożliwiające ich odczyt po wyduku na drukarce braill'owskiej.2
T-L-1Zapoznanie z oprogramowaniem Photoshop.1
T-L-1Wprowadzenie do środowiska blender1
T-L-1Wykorzystanie danych USG do tworzenia obiektow 3D.1
T-L-1Analiza obrazów mikroskopowych.6
T-L-1Modelowanie z wykorzystaniem środowiska blender4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wybór tematu projektu zwiazanego z analiza obrazów lub modelowaniem 3D.1
T-P-2Zebranie danych w postaci obrazów 2D z wykorzystaniem urządzeń typu USG, badania dna oka oraz mikroskopu.3
T-P-3Opracowanie modeli lub przetwarzanie obrazów.2
T-P-4Analiza wyników z wykorzystanem poznanych narzędzi informatycznych,2
T-P-5Prezentacja i zaliczenie projektu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład organizacyjny. Zdefiniowanie wymagań oraz zakresu materiału realizowanego na zajęciach.2
T-W-2Grafika rastrowa a wektorowa.2
T-W-3Obrazy o rozszerzonymn zakresie dynamiki3
T-W-4Modele oraz modelowanie 3D.4
T-W-5Podstawowe narzedzia wykorzytywane do analizy obrazów.7
T-W-6Zaliczenie wykładów.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-L-1Praca w domu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.10
A-P-1Zapoznanie się ze wskazaną literaturą.10
A-P-1Przygotowanie sie do zajęć projektowych.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury z przedmiotu w domu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D16_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać zasade dzialania algorytmów wykorzystywanych przy analizie obrazów, ze szczególnym uwzględnieniem obrazów mikroskopowych. Posiada wiedzę z podstaw grafiki komputerowej oraz sposobów wizualizacji danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
BI_1A_W11ma wiedzę z zakresu architektury systemów komputerowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie sie z narzędziami wykorzystywanymi w grafice komputerowej.
C-1Zapoznanie sie z technikami wizualizacji danych.
Treści programoweT-W-3Obrazy o rozszerzonymn zakresie dynamiki
T-W-6Zaliczenie wykładów.
T-W-2Grafika rastrowa a wektorowa.
T-W-1Wykład organizacyjny. Zdefiniowanie wymagań oraz zakresu materiału realizowanego na zajęciach.
T-W-4Modele oraz modelowanie 3D.
T-W-5Podstawowe narzedzia wykorzytywane do analizy obrazów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wiedzy teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na ocene 2.0 student: niedostatecznie opanował zakres wiedzy omawianej na wykładach
3,0Na ocene 3.0 student:dostatecznie opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach nie potrafi jednak wymienić ani omówić podstawowych technik i narzędzi wykorzystywanych do analizy danych.
3,5Na ocene 3.5 student: ponad dostatecznie opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach oraz potrafi wymienić podstawowe techniki i narzędzia wykorzystywane do analizy danych jednak bez przedstawienia ich charakterystyki.
4,0Na ocene 4.0 student: dobrze opanował zakres wiedzy omawianej na wykładach oraz potrafi wymienić i omówić podstawowe techniki i narzędzia wykorzystywane do analizy danych.
4,5Na ocene 4.5 student: ponad dobrze opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach, potrafi wymienić i omówić najważniejsze i w praktyce wykorzystywane techniki i narzędzia do analizy danych.
5,0Na ocene 5.0 student: bardzo dobrze opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach oraz potrafi wymienić i omówić najważniejsze i w praktyce wykorzystywane techniki i narzędzia do analizy danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D16_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie przeprowadzic analizę zdjęć mikroskopowych, HDR lub USG korzystajac z podstawowych narzedzi grafiki komputerowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U14wykorzystuje możliwości oprogramowania do wizualizacji systemów biologicznych, dobiera i optymalizuje warunki prezentacji
BI_1A_U20posiada umiejętność wykonywania samodzielnie i w zespole prostych zadań badawczych, korzysta z różnych źródeł pozyskiwania informacji naukowych zachowując przy tym poszanowanie praw autorskich, prezentuje wyniki swej pracy w języku polskim i obcym, posługuje się językiem obcym na poziomie B2, określonym przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wykorzystania narzędzi do analizy obrazów.
C-1Umiejętność wykorzystania technik wizualizacji.
Treści programoweT-L-1Analiza obrazów mikroskopowych.
T-L-1Modelowanie z wykorzystaniem środowiska blender
T-P-2Zebranie danych w postaci obrazów 2D z wykorzystaniem urządzeń typu USG, badania dna oka oraz mikroskopu.
T-L-1Filtrowanie obrazów umożliwiające ich odczyt po wyduku na drukarce braill'owskiej.
T-P-4Analiza wyników z wykorzystanem poznanych narzędzi informatycznych,
T-L-1Wykorzystanie danych USG do tworzenia obiektow 3D.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu wykorzystywania narzędzi do przetwadzania i analizy obrazów oraz oprogramowania do modelowania 3D.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola postepów oraz poprawności tworzonego projektu oraz dokumentacji.
S-1Ocena formująca: Kontrola postepów projektu.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności przeprowadzonej analizy obrazów oraz utworzonych modeli 3D.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na ocenę 2: student nie jest w stanie zebrać danych (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe) do ich dalszej analizy oraz przetwarzania.
3,0Na ocenę 3: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe) oraz przeprowadzić ich podstawową analizę.
3,5Na ocenę 3.5: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane oraz przeprowadzić ich podstawową analizę.
4,0Na ocenę 4: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane oraz przeprowadzić ich dogłębną analizę.
4,5Na ocenę 4.5: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane, przeprowadzić ich dogłębną analizę oraz zwizualizować uzyskane wyniki.
5,0Na ocenę 5: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane, przeprowadzić ich dogłębną analizę oraz przedyskutować i zwizualizować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D16_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania oraz otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
BI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie kompetencji personalnych w zakresie dobierania oraz analizy literatury dostępnej w internecie dotyczącej analizy obrazów oraz tworzenia modeli 3D z obrazów oraz wykorzystania jej w praktyce w swoich projektach.
C-1Zdobycie kompetencji społecznej współpracy w grupie, umiejetności wspólnego rozwiązywania problemów, dobierania narzędzi, technik oraz algorytmów, porównywania jakości uzyskanych efektów - przewarzania obrazów oraz tworzenia modeli 3D.
Treści programoweT-P-5Prezentacja i zaliczenie projektu.
T-P-3Opracowanie modeli lub przetwarzanie obrazów.
Metody nauczaniaM-1Na ćwiczeniach zespołowa realizacja zadań wspomagających pracę na ćwiczeniach laboratoryjnych w zakresie zapoznania sie z procesem przetwarzania oraz analizy obrazów, tworzenia modeli 3D z obrazów 2D oraz tworzenia dokumentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Obrona sprawozdania z projektu przed grupą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na ocenę 2: Student nie potrafi współpracować w zespole ani określić priorytetów służących do realizacji postawionego na zajęciach zadania.
3,0Na ocenę 3: Student nie potrafi współpracować w zespole ale potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania.
3,5Na ocenę 3.5: Student posiada niewielką umiejętność pracy w zespole. Pełni rolę biernego obserwatora. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania.
4,0Na ocenę 4.0: Student posiada umijętność współpracy w zespole, potrafi w niej pełnić różne role, nie wykazuje jednak zbytniej aktywności. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania.
4,5Na ocenę 4.5: Student posiada umiejętność współpracy w zespole, potrafi w niej pełnić różne role, z próbą zgłaszania własnych pomysłów. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania.
5,0Na ocenę 5: Student potrafi odgrywać różne role w projekcie. Posiada umiejętność kierowania zespołem, rozdzielania zadań pomiędzy innych członków zespołu i ich koordynowania, jak również wykonywania zadań zlecanych przez innych uczestników projektu. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania.