Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Biologia rozwoju i ewolucjonizm:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia rozwoju i ewolucjonizm
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza podstawowa z zakresu budowy i rozwoju organizmów na poziomie szkoly średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju kregowców oraz mechanizmami determinujacymi róznicowanie komórek i morfogenezę.
C-2Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
C-3Przedstawienie współczesnego ewolucjonizmu jako teorii funkcjonującej w biologii i integrujacej wszystkie dyscypliny biologiczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza porównawcza narządów rozrodczych samców i samic kręgowców.2
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych.6
T-A-3Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkicji narządów rozrodczych kręgowców.2
10
wykłady
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, rola rozmnażania płciowego w ewolucji, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości.2
T-W-2Biologia i funkcja gamet, zapłodnienie, bruzdkowanie i blastulacja, gastrulacja i organogeneza.2
T-W-3Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród.2
T-W-4Wybrane zagadnienie z zakresu myśli i koncepcji ewolucji, Zmienność w populacjach naturalnych, różnorodność biologiczna.2
T-W-5Prawidłowosci procesu ewolucji, rodzaje doboru, ekologiczne konsekwencje ewolucji.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie sie do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3przygotowanie się do kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach10
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-4zaliczenie wykładów2
A-W-5studiowanie literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych
S-3Ocena formująca: bieżąca kontrola aktywności na zajęciach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D13_W01
Student powinien znać główne etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców oraz posiadać podstawową wiedzę dotyczącą koncepcji, konsekwencji i prawidłowości porocesu ewolucji.
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BI_1A_BII-S-D13_W02
Student powinien znać budowę i funkcję gamet oraz znać główne cele rozmnażania wraz z jego formami.
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D13_U01
Student potrafi wyjaśnić mechanizmy podstawowych procesów rozwojowych u kręgowców oraz wyjaśnić znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji
BI_1A_U24P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01C-1, C-2T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1
BI_1A_BII-S-D13_U02
Student potrafi opisać budowę i określić wlaściwości biologiczne gamet w aspekcie ich funkcji i różnorodności biologicznej
BI_1A_U24P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-W-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D13_K01
Student wykazuje zdolność do pracy w grupie biorąc aktywny udział w powierzonych zadaniach
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-1, T-A-2M-2S-2, S-1
BI_1A_BII-S-D13_K02
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt.
BI_1A_K02P1A_K01, P1A_K04C-2T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D13_W01
Student powinien znać główne etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców oraz posiadać podstawową wiedzę dotyczącą koncepcji, konsekwencji i prawidłowości porocesu ewolucji.
2,0Student nie zna podstawowych etapów przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców jak również nie zna żadnej koncepcji ewolucji, konsekwencji i prawidłowości procesu ewolucji;
3,0Student zna w niewielkim zakresie niektóre fakty dotyczące podstawowych etapów przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna niektóre koncepcje ewolucji, nie zna jednak konsekwencji ewolucji oraz żadnych prawidłowości procesu ewolucji;
3,5Student zna w szerszym zakresie większość etapów dotyczących przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna niektóre koncepcje ewolucji, w niewielkim zakresie zna także konsekwencje ewolucji, niemniej nie zna żadnych prawidłowości procesu ewolucji;
4,0Student zna wszystkie etapy dotyczące przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna większość koncepcji ewolucji i w szerszym zakresie także konsekwencje ewolucji, niemniej wykazuje tylko powierzchowną znajomość prawidłowości procesu ewolucji;
4,5Student zna wszystkie etapy dotyczące przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna wszystkie koncepcje ewolucji i w szerszym zakresie także konsekwencje ewolucji, wykazuje poprawną znajomość prawidłowości procesu ewolucji;
5,0Student zna podstawowe etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców i szczegółowo je charakteryzuje; szczegółowo omawia koncepcje oraz objaśnia konsekwencje i prawidłowości procesu ewolucji w oparciu o najnowsze dane literaturowe;
BI_1A_BII-S-D13_W02
Student powinien znać budowę i funkcję gamet oraz znać główne cele rozmnażania wraz z jego formami.
2,0Student nie zna podstawowej budowy i funkcji gamet oraz nie potrafi opisać głównych form i celów rozmnażania; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych;
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; wymienia i definiuje kluczowe etapy interakcji gamet w czasie zapłodnienia; charakteryzuje główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów;
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet, opisuje kluczowe etapy zapłodnienia oraz udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy;
4,0Student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje staranne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy;
4,5Student posiada wyczerpującą wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie;
5,0Student posiada dogłębną wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D13_U01
Student potrafi wyjaśnić mechanizmy podstawowych procesów rozwojowych u kręgowców oraz wyjaśnić znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji
2,0Student nie umie wyjaśniać zasadniczych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych oraz wskazać odpowiednich, modelowych przykładów ilustrujących te zjawiska; nie potrafi wyjaśnić znaczenia różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
3,0Student wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; ogólnie wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
3,5Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując niektóre modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
4,0Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
4,5Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych w większości posługując się odpowiednimi przykładami ilustrującymi te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
5,0Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
BI_1A_BII-S-D13_U02
Student potrafi opisać budowę i określić wlaściwości biologiczne gamet w aspekcie ich funkcji i różnorodności biologicznej
2,0Student nie potrafi dokonać analizy dotyczącej budowy gamet a także nie potrafi określić właściwości biologicznych gamet i dokonać prawidłowej interpretacji w aspekcie funkcji i różnorodności biologicznej u poszczególnych gromad zwierząt;
3,0Student dokonuje powierzchownej analizy dotyczącej budowy gamet jak również określa tylko podstawowe właściwości biologicznych gamet; nie przeprowadza prawidłowej interpretacji danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u żadnej gromady zwierząt;
3,5Student dokonuje analizy dotyczącej budowy gamet w szerszym zakresie określa właściwości biologicznych gamet; przeprowadza ogólną interpretację danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u niektórych gromad zwierząt;
4,0Student dokonuje prawidłowej i wyczerpującej analizy dotyczącej budowy gamet niektórych gromad zwierząt w szerszym zakresie określa właściwości biologicznych gamet; przeprowadza właściwą interpretację danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u większości gromad zwierząt;
4,5Student dokonuje szczegółowej i wyczerpującej analizy dotyczącej budowy gamet w szerokim zakresie określa właściwości biologicznych gamet; przeprowadza wnikliwą interpretację danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u większości gromad zwierząt popartą przykładami;
5,0Student dokonuje wnikliwej i szczegółowej analizy dotyczącej budowy gamet; określa właściwości biologiczne gamet i dokonuje prawidłowej interpretacji w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u wszystkich gromad zwierząt;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D13_K01
Student wykazuje zdolność do pracy w grupie biorąc aktywny udział w powierzonych zadaniach
2,0Student nie wykazuje zdolności do pracy w grupie oraz do aktywnego uczestniczenia w powierzonych mu zadaniach
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BII-S-D13_K02
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura C., Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1. Podstawowe procesy rozmnażania i rozwoju osobniczego., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Jura C., Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierzat i człowieka. Tom 2 Mechanizmy rozwoju zarodkowego. Niektóre zastosowania praktyczne współczesnej embriologii., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Albert le Moigne, Biologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  4. Twyman R.M., Krótkie wykłady. Biologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
  5. Maliszewski M. (red), Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
  6. Bartel H., Embriologia. Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010
  7. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie sie komórek w narządach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  8. Zarzycki J., Histologia zwierząt domowych i człowieka, PWRiL, Warszawa, 1986, IV
  9. Krzanowska H. i wsp., Zary6s mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Wydawnictwo UW-M w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  2. Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca., Wydawnictwo UW-M w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  3. Łukaszyk A., Bilińska B., Kawiak J., Bielańska-Osuchowska Z. (red), Ultrastruktura i funkcja komórki. Tom 7. Mechanizmy regulujące spermatogenezę, PWN, Warszawa, 1999
  4. Biliński S., Bielańska-Osuchowska Z., Kawiak J., Przełęcka A. (red), Ultrastruktura i funkcja komórki. Tom 6. Oogeneza, PWN, Warszawa, 1994
  5. Guttman B., Ewolucjonizm - co warto wiedzieć, Wydawnictwo C.K.A., Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza porównawcza narządów rozrodczych samców i samic kręgowców.2
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych.6
T-A-3Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkicji narządów rozrodczych kręgowców.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, rola rozmnażania płciowego w ewolucji, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości.2
T-W-2Biologia i funkcja gamet, zapłodnienie, bruzdkowanie i blastulacja, gastrulacja i organogeneza.2
T-W-3Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród.2
T-W-4Wybrane zagadnienie z zakresu myśli i koncepcji ewolucji, Zmienność w populacjach naturalnych, różnorodność biologiczna.2
T-W-5Prawidłowosci procesu ewolucji, rodzaje doboru, ekologiczne konsekwencje ewolucji.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie sie do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3przygotowanie się do kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach10
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-4zaliczenie wykładów2
A-W-5studiowanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D13_W01Student powinien znać główne etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców oraz posiadać podstawową wiedzę dotyczącą koncepcji, konsekwencji i prawidłowości porocesu ewolucji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju kregowców oraz mechanizmami determinujacymi róznicowanie komórek i morfogenezę.
C-2Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych.
T-W-2Biologia i funkcja gamet, zapłodnienie, bruzdkowanie i blastulacja, gastrulacja i organogeneza.
T-W-3Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród.
T-W-4Wybrane zagadnienie z zakresu myśli i koncepcji ewolucji, Zmienność w populacjach naturalnych, różnorodność biologiczna.
T-W-5Prawidłowosci procesu ewolucji, rodzaje doboru, ekologiczne konsekwencje ewolucji.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych etapów przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców jak również nie zna żadnej koncepcji ewolucji, konsekwencji i prawidłowości procesu ewolucji;
3,0Student zna w niewielkim zakresie niektóre fakty dotyczące podstawowych etapów przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna niektóre koncepcje ewolucji, nie zna jednak konsekwencji ewolucji oraz żadnych prawidłowości procesu ewolucji;
3,5Student zna w szerszym zakresie większość etapów dotyczących przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna niektóre koncepcje ewolucji, w niewielkim zakresie zna także konsekwencje ewolucji, niemniej nie zna żadnych prawidłowości procesu ewolucji;
4,0Student zna wszystkie etapy dotyczące przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna większość koncepcji ewolucji i w szerszym zakresie także konsekwencje ewolucji, niemniej wykazuje tylko powierzchowną znajomość prawidłowości procesu ewolucji;
4,5Student zna wszystkie etapy dotyczące przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna wszystkie koncepcje ewolucji i w szerszym zakresie także konsekwencje ewolucji, wykazuje poprawną znajomość prawidłowości procesu ewolucji;
5,0Student zna podstawowe etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców i szczegółowo je charakteryzuje; szczegółowo omawia koncepcje oraz objaśnia konsekwencje i prawidłowości procesu ewolucji w oparciu o najnowsze dane literaturowe;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D13_W02Student powinien znać budowę i funkcję gamet oraz znać główne cele rozmnażania wraz z jego formami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju kregowców oraz mechanizmami determinujacymi róznicowanie komórek i morfogenezę.
C-2Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-A-1Analiza porównawcza narządów rozrodczych samców i samic kręgowców.
T-A-3Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkicji narządów rozrodczych kręgowców.
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, rola rozmnażania płciowego w ewolucji, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowej budowy i funkcji gamet oraz nie potrafi opisać głównych form i celów rozmnażania; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych;
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; wymienia i definiuje kluczowe etapy interakcji gamet w czasie zapłodnienia; charakteryzuje główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów;
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet, opisuje kluczowe etapy zapłodnienia oraz udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy;
4,0Student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje staranne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy;
4,5Student posiada wyczerpującą wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie;
5,0Student posiada dogłębną wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D13_U01Student potrafi wyjaśnić mechanizmy podstawowych procesów rozwojowych u kręgowców oraz wyjaśnić znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U24na podstawie znajomości procesów ewolucyjnych oraz rozwoju filo- i ontogenetycznego interpretuje i wyjaśnia podobieństwa oraz zróżnicowanie między organizmami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju kregowców oraz mechanizmami determinujacymi róznicowanie komórek i morfogenezę.
C-2Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych.
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, rola rozmnażania płciowego w ewolucji, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości.
T-W-3Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród.
T-W-4Wybrane zagadnienie z zakresu myśli i koncepcji ewolucji, Zmienność w populacjach naturalnych, różnorodność biologiczna.
T-W-5Prawidłowosci procesu ewolucji, rodzaje doboru, ekologiczne konsekwencje ewolucji.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wyjaśniać zasadniczych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych oraz wskazać odpowiednich, modelowych przykładów ilustrujących te zjawiska; nie potrafi wyjaśnić znaczenia różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
3,0Student wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; ogólnie wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
3,5Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując niektóre modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
4,0Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
4,5Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych w większości posługując się odpowiednimi przykładami ilustrującymi te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
5,0Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D13_U02Student potrafi opisać budowę i określić wlaściwości biologiczne gamet w aspekcie ich funkcji i różnorodności biologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U24na podstawie znajomości procesów ewolucyjnych oraz rozwoju filo- i ontogenetycznego interpretuje i wyjaśnia podobieństwa oraz zróżnicowanie między organizmami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju kregowców oraz mechanizmami determinujacymi róznicowanie komórek i morfogenezę.
Treści programoweT-A-1Analiza porównawcza narządów rozrodczych samców i samic kręgowców.
T-A-3Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkicji narządów rozrodczych kręgowców.
T-W-2Biologia i funkcja gamet, zapłodnienie, bruzdkowanie i blastulacja, gastrulacja i organogeneza.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-3opis i wyjaśnienie
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać analizy dotyczącej budowy gamet a także nie potrafi określić właściwości biologicznych gamet i dokonać prawidłowej interpretacji w aspekcie funkcji i różnorodności biologicznej u poszczególnych gromad zwierząt;
3,0Student dokonuje powierzchownej analizy dotyczącej budowy gamet jak również określa tylko podstawowe właściwości biologicznych gamet; nie przeprowadza prawidłowej interpretacji danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u żadnej gromady zwierząt;
3,5Student dokonuje analizy dotyczącej budowy gamet w szerszym zakresie określa właściwości biologicznych gamet; przeprowadza ogólną interpretację danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u niektórych gromad zwierząt;
4,0Student dokonuje prawidłowej i wyczerpującej analizy dotyczącej budowy gamet niektórych gromad zwierząt w szerszym zakresie określa właściwości biologicznych gamet; przeprowadza właściwą interpretację danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u większości gromad zwierząt;
4,5Student dokonuje szczegółowej i wyczerpującej analizy dotyczącej budowy gamet w szerokim zakresie określa właściwości biologicznych gamet; przeprowadza wnikliwą interpretację danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u większości gromad zwierząt popartą przykładami;
5,0Student dokonuje wnikliwej i szczegółowej analizy dotyczącej budowy gamet; określa właściwości biologiczne gamet i dokonuje prawidłowej interpretacji w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u wszystkich gromad zwierząt;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D13_K01Student wykazuje zdolność do pracy w grupie biorąc aktywny udział w powierzonych zadaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-A-1Analiza porównawcza narządów rozrodczych samców i samic kręgowców.
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zdolności do pracy w grupie oraz do aktywnego uczestniczenia w powierzonych mu zadaniach
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D13_K02Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-A-3Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkicji narządów rozrodczych kręgowców.
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, rola rozmnażania płciowego w ewolucji, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości.
T-W-2Biologia i funkcja gamet, zapłodnienie, bruzdkowanie i blastulacja, gastrulacja i organogeneza.
T-W-3Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród.
T-W-4Wybrane zagadnienie z zakresu myśli i koncepcji ewolucji, Zmienność w populacjach naturalnych, różnorodność biologiczna.
T-W-5Prawidłowosci procesu ewolucji, rodzaje doboru, ekologiczne konsekwencje ewolucji.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0