Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Praca inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca inżynierska
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praca dyplomowaPD7 0 9,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejetnośc poszukiwania danych źródłowych i ich analizy, znajomość języka obcego.
W-2Umiejętnośc edytowania tekstu, przeprowadzenia podstawowej analizy statystycznej wyników pracy i charakterze eksperymentalnym oraz twoerzenia tabel, wykresów, schematów itp.
W-3Pogłebiona wiedza z zakresu tematyki związanej z pracą inzynierską

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukończenie pracy inzynierskiej oraz przygotowanie do egzaminu inżynierskiego i obrony pracy

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praca dyplomowa
A-PD-1Konulatacje z promotorem pracy inzynierskiej25
A-PD-2Poszukiwanie materiałów źrodłowych z zkresu tematy pracy inżynierskiej50
A-PD-3Analiza materiałów źródłowych50
A-PD-4Pisanie i redakcja teksty pracy inzynierskiej (I wersja)60
A-PD-5Nanoszenie poprawek ustalonych z promotorem20
A-PD-6Przygotowanie pracy do druku5
A-PD-7Przygotowanie się do egzaminu i obrony pracy inzynierskiej60
270

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Samodzielna praca studenta nad redagowaniem tekstu pracy dyplomowej, koorynowana przez promotora w czasie konsultacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów pracy studenta w pisaniu i redagowaniu pracy podczas konsultacji z promotorem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu i obrony pracy inzynierskiej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-A3_W01
Student wie jak i gdzie znaleźć niezbędne materiały żródłowe i informacje naukowe oraz jak je wykorzystać w swojej pracy dyplomowej. Wie jak prawidłowo napisać pracę inzynierską o danym charakterze i przygotować się do jej obrony.
BI_1A_W20P1A_W07, P1A_W10, T1A_W07, T1A_W10C-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-A3_U01
Pod opieką promotora, student potrafi przygotować i zaprezentowac swą pracę inzynierską. Wykazuje umiejetność zdobywania i przekazywania wiedzy oraz obrony swego stanowiska.
BI_1A_U20P1A_U04, P1A_U06, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U12, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U11, T1A_U12InzA_U04, InzA_U07C-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-A3_K01
Student wykazuje aangazowanie i kreatywna postawę w stałym uzupełnianu swej wiedzy w oparciu o naukowe źródla informacji.
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-A3_W01
Student wie jak i gdzie znaleźć niezbędne materiały żródłowe i informacje naukowe oraz jak je wykorzystać w swojej pracy dyplomowej. Wie jak prawidłowo napisać pracę inzynierską o danym charakterze i przygotować się do jej obrony.
2,0
3,0Student posiada podstawową, minimalna wiedzę wymaganą dla danego kierunku studiów i specjalności i umożliwiającą mu przygotowanie, napisanie i obronę pracy inżynierskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-A3_U01
Pod opieką promotora, student potrafi przygotować i zaprezentowac swą pracę inzynierską. Wykazuje umiejetność zdobywania i przekazywania wiedzy oraz obrony swego stanowiska.
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe, minimalne umiejetności pozwalające na realizaję tematu pracy, bierze udział udział w pracach badawczych, ale wykazuje w nich małą samodzielność i inicjatywę. Zachowuje poprawny układ pracy, ale jej treść i redakcja wymagają dużego nakładu pracy w ich korektę. poprawnie dobiera pozycje pismiennictwa, ma jednak problemy z analizą zawartych w nim informacji i selekcji materiału odpowiadającego tematowi pracy. W doborze pismiennictwa wykorzystuje przede wszystkim prace polskojęyczne z duzym udziałem podręczników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-A3_K01
Student wykazuje aangazowanie i kreatywna postawę w stałym uzupełnianu swej wiedzy w oparciu o naukowe źródla informacji.
2,0
3,0Student wykazuje jedynie podstawowe zaangazowanie i niewielką kreatywność w stałym uzupełnianu swej wiedzy w oparciu o naukowe źródla informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Weiner J, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, PWN, Warszawa, 2009
  2. Gambarelli G., Łucka Z, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Kraków, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Swięcicki M, Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską?, PWN, Warszawa, 1969

Formy aktywności - praca dyplomowa

KODForma aktywnościGodziny
A-PD-1Konulatacje z promotorem pracy inzynierskiej25
A-PD-2Poszukiwanie materiałów źrodłowych z zkresu tematy pracy inżynierskiej50
A-PD-3Analiza materiałów źródłowych50
A-PD-4Pisanie i redakcja teksty pracy inzynierskiej (I wersja)60
A-PD-5Nanoszenie poprawek ustalonych z promotorem20
A-PD-6Przygotowanie pracy do druku5
A-PD-7Przygotowanie się do egzaminu i obrony pracy inzynierskiej60
270
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-A3_W01Student wie jak i gdzie znaleźć niezbędne materiały żródłowe i informacje naukowe oraz jak je wykorzystać w swojej pracy dyplomowej. Wie jak prawidłowo napisać pracę inzynierską o danym charakterze i przygotować się do jej obrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W20zna sposoby pozyskiwania informacji naukowych z poszanowaniem praw autorskich, a także sposoby optymalizacji uczenia się i prezentowania wiedzy w języku polskim i obcym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Ukończenie pracy inzynierskiej oraz przygotowanie do egzaminu inżynierskiego i obrony pracy
Metody nauczaniaM-1Samodzielna praca studenta nad redagowaniem tekstu pracy dyplomowej, koorynowana przez promotora w czasie konsultacji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu i obrony pracy inzynierskiej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów pracy studenta w pisaniu i redagowaniu pracy podczas konsultacji z promotorem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową, minimalna wiedzę wymaganą dla danego kierunku studiów i specjalności i umożliwiającą mu przygotowanie, napisanie i obronę pracy inżynierskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-A3_U01Pod opieką promotora, student potrafi przygotować i zaprezentowac swą pracę inzynierską. Wykazuje umiejetność zdobywania i przekazywania wiedzy oraz obrony swego stanowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U20posiada umiejętność wykonywania samodzielnie i w zespole prostych zadań badawczych, korzysta z różnych źródeł pozyskiwania informacji naukowych zachowując przy tym poszanowanie praw autorskich, prezentuje wyniki swej pracy w języku polskim i obcym, posługuje się językiem obcym na poziomie B2, określonym przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Ukończenie pracy inzynierskiej oraz przygotowanie do egzaminu inżynierskiego i obrony pracy
Metody nauczaniaM-1Samodzielna praca studenta nad redagowaniem tekstu pracy dyplomowej, koorynowana przez promotora w czasie konsultacji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu i obrony pracy inzynierskiej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów pracy studenta w pisaniu i redagowaniu pracy podczas konsultacji z promotorem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe, minimalne umiejetności pozwalające na realizaję tematu pracy, bierze udział udział w pracach badawczych, ale wykazuje w nich małą samodzielność i inicjatywę. Zachowuje poprawny układ pracy, ale jej treść i redakcja wymagają dużego nakładu pracy w ich korektę. poprawnie dobiera pozycje pismiennictwa, ma jednak problemy z analizą zawartych w nim informacji i selekcji materiału odpowiadającego tematowi pracy. W doborze pismiennictwa wykorzystuje przede wszystkim prace polskojęyczne z duzym udziałem podręczników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-A3_K01Student wykazuje aangazowanie i kreatywna postawę w stałym uzupełnianu swej wiedzy w oparciu o naukowe źródla informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Ukończenie pracy inzynierskiej oraz przygotowanie do egzaminu inżynierskiego i obrony pracy
Metody nauczaniaM-1Samodzielna praca studenta nad redagowaniem tekstu pracy dyplomowej, koorynowana przez promotora w czasie konsultacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów pracy studenta w pisaniu i redagowaniu pracy podczas konsultacji z promotorem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu i obrony pracy inzynierskiej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje jedynie podstawowe zaangazowanie i niewielką kreatywność w stałym uzupełnianu swej wiedzy w oparciu o naukowe źródla informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0