Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii
Sylabus przedmiotu Biologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia roślin | ||
Specjalność | Biologia systemów i metody informatyczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, rozmnażaniem i biologią roślin nasiennych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza porównawcza cech morfologicznych roślin jednoliściennych i dwuliściennych. | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka morfologiczna form biologicznych roślin na wybranych przykładach. | 2 |
T-A-3 | Morfologia organów roślin użytkowych - rozpoznawanie cech i porównanie organów spichrzowych różnych roślin. | 2 |
T-A-4 | Budowa morfologiczna i anatomiczna organów generatywnych roślin nago- i okrytonasiennych. | 2 |
T-A-5 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zróżnicowanie i charakterystyka budowy morfologicznej organów wegetatywnych i generatywnych roślin nasiennych. | 4 |
T-T-2 | Formy biologiczne roślin | 2 |
T-T-3 | Zbiór roślin, zielnikowanie i opracowanie arkuszy zielnikowych. Charakterystyka morfologiczna zebranych roślin. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa, zróznicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Formy biologiczne roślin. | 4 |
T-W-2 | Klasyfikacja sposobów rozmnażania roślin. Rozmnażanie wegetatywne roślin nasiennych. | 2 |
T-W-3 | Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (kwiaty, kwiatostany, procesy rozrodcze w kwiecie, owoce, nasiona). Rozprzestrzenianie się roślin. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 3 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | zbiór roślin, sporządzenie i charakterystyka zielnika | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie i wykonanie zielnika |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka morfologiczna roślin) |
S-4 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych (opracowany zielnik) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D3_W01 potrafi scharakteryzować budowę morfologiczną roślin nasiennych | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-T-2, T-T-1, T-W-1, T-A-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
BI_1A_BIB-S-D3_W02 potrafi scharakteryzować rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-3, T-A-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D3_U01 posiada umiejętność analizy i interpretowania zróżnicowania budowy morfologicznej roślin oraz sposobów ich rozmnażania i rozprzestrzeniania | BI_1A_U05, BI_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U04, T1A_U09 | InzA_U01 | C-1 | T-W-1, T-A-5, T-W-2, T-A-4, T-W-3, T-A-1, T-T-1, T-A-3, T-A-2, T-T-2, T-T-3 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D3_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | T-T-3, T-A-5, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-W-1, T-T-2, T-T-1, T-W-2, T-A-3, T-A-4 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D3_W01 potrafi scharakteryzować budowę morfologiczną roślin nasiennych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
BI_1A_BIB-S-D3_W02 potrafi scharakteryzować rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych | 2,0 | nie spełnia kryterium na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D3_U01 posiada umiejętność analizy i interpretowania zróżnicowania budowy morfologicznej roślin oraz sposobów ich rozmnażania i rozprzestrzeniania | 2,0 | student nie zebrał i nie określił nazwy polskiej 40 gatunków pospolitych roślin zielnych |
3,0 | student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych | |
3,5 | student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 5 okazów poprawnie opisuje morfologicznie | |
4,0 | student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 10 okazów częściowo opisuje morfologicznie | |
4,5 | student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 10 okazów poprawnie opisuje morfologicznie | |
5,0 | student samodzielnie zbiera, określa nazwę polską i łacińską oraz zielnikuje 40 gatunków pospolitych roślin zielnych, z których 10 okazów poprawnie i wyczerpująco opisuje morfologicznie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D3_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Literatura podstawowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005