Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii
Sylabus przedmiotu Biologia molekularna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia molekularna | ||
Specjalność | Biologia systemów i metody informatyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie molekularnych podstaw funkcjonowania organizmów. |
C-2 | Znajomość i posługiwanie się wybranymi technikami biologii molekularnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody izolacji DNA i RNA. Rodzaje materiału biologicznego, wykorzystywanego do izolacji kwasów nukleinowych. | 2 |
T-A-2 | Metody analizy DNA in vitro: identyfikacja sekwencji kodujących, regulatorowych, mikro – i minisatelitarnych. Sekwencjonowanie DNA. | 2 |
T-A-3 | Geny i metody ustalania ich funkcji. | 2 |
T-A-4 | Uszkodzenia i DNA i ich rodzaje. Komórkowe mechanizmy naprawy DNA. | 2 |
T-A-5 | Replikacja jako model dla amplifikacji DNA in vitro – projektowanie sekwencji starterowych, rodzaje i funkcje polimeraz DNA zależnych od DNA. Replikacja genomu mitochondrialnego. | 2 |
T-A-6 | Białkowe i niebiałkowe czynniki transkrypcyjne. Modele regulacji transkrypcji u pro- i eukariontów. | 2 |
T-A-7 | Potranskrypcyjne modyfikacje pre-mRNA: składanie, alternatywny splicing, redagowanie RNA. | 2 |
T-A-8 | Potranslacyjne modyfikacje białek. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja DNA z tkanek stałych. | 2 |
T-L-2 | Izolacja DNA z tkanek płynnych. | 2 |
T-L-3 | Izolacja RNA. | 2 |
T-L-4 | Elektroforetyczna ocena preparatów kwasów nukleinowych. | 2 |
T-L-5 | Spektrofotometryczna ocena czystości kwasów nukleinowych. | 2 |
T-L-6 | Test kometkowy – przygotowanie preparatów. | 2 |
T-L-7 | Test kometkowy - analiza uszkodzeń DNA. | 2 |
T-L-8 | Izolacja i właściwości białek – elektroforeza w żelu poliakrylamidowym. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości, klasyfikacja i funkcje makrocząsteczek w ujęciu cytobiologicznym – DNA, RNA, białka. | 2 |
T-W-2 | Genomowy DNA – sekwencje międzygenowe: sekwencje powtarzające, sekwencje unikatowe, powtórzenia tandemowe (satelitarny, mini – i makrosatelitarny DNA), powtórzenia rozproszne (sekwencje LINE, SINE, LTR, ruchome elementy genomu). | 2 |
T-W-3 | Genomowy DNA – geny i sekwencje pokrewne: współczesna definicja genu, sekwencje kodujące, sekwencje regulatorowe, introny, UTR. | 2 |
T-W-4 | Replikacja DNA. | 2 |
T-W-5 | Transkrypcja DNA i translacja według modelu skanowania. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych. | 10 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do kolokwium. | 10 |
A-L-3 | Opracowanie wyników z laboratorium. | 10 |
A-L-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia treści wykładów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D17_W01 Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek. | BI_1A_W04 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-A-6, T-A-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-A-2, T-A-8, T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
BI_1A_BIB-S-D17_W02 Rozróżnia podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w biologii molekularnej. | BI_1A_W08 | P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-1 | M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D17_U01 Rozróżniać elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota. Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej. | BI_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, T1A_U02, T1A_U07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-W-5 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
BI_1A_BIB-S-D17_U02 Potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w laboratorium biologii molekularnej. Umie przygotować i wykonać wybrane analizy molekularne. | BI_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, T1A_U02, T1A_U07 | — | C-2 | T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-4, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D17_K01 Nabywa zdolność do opisywania mechanizmów molekularnych jako podstawy przebiegu procesów życiowych. | BI_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K04 | — | C-1 | T-A-3, T-W-1, T-W-5, T-A-1, T-A-7, T-W-2, T-A-6, T-W-3, T-A-5, T-W-4, T-A-8, T-A-4, T-A-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
BI_1A_BIB-S-D17_K02 Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej współdziałając z innymi członkami zespołu. | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-6, T-L-2 | M-4, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D17_W01 Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BIB-S-D17_W02 Rozróżnia podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w biologii molekularnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D17_U01 Rozróżniać elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota. Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BIB-S-D17_U02 Potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w laboratorium biologii molekularnej. Umie przygotować i wykonać wybrane analizy molekularne. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Phil C. Turner, Alexander G. McLennan, Andy D. Bates, Mike R.H. White, Biologia molekularna. Krótkie wykłady., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Terry A. Brown, Genomy., Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Jerzy Bal, Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 2011
- Jadwiga Baj, Zdzisław Markiewicz, Biologia molekularna bakterii., Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 2012