Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Zoologia bezkręgowców i kręgowców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia bezkręgowców i kręgowców
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,23zaliczenie
laboratoriaL4 10 0,50,23zaliczenie
zajęcia terenoweT4 15 1,00,23zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,31zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Technika pracy z mikroskopem laboratoryjnym i stereoskopowym1
T-A-2Mięczaki. Film. Nauka korzystania z klucza do oznaczania mięczaków krajowych1
T-A-3Stawonogi. Filmy1
T-A-4Kręgowce. Filmy1
T-A-5Sprawdzian zaliczeniowy1
5
laboratoria
T-L-1Przywry, tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi2
T-L-2Pierścienice i mięczaki. Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych gatunków2
T-L-3Stawonogi. Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków. Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków.2
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych2
T-L-5Ptaki i ssaki krajowe2
10
zajęcia terenowe
T-T-1Obserwacja zwierząt w wybranym ekosystemie naturalnym (las mieszany). Poznanie metod pozyskiwania materiału faunistycznego w badaniach terenowych.8
T-T-2Miasto jako ekosystem sztuczny. Cechy szczególne fauny miejskiej7
15
wykłady
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie2
T-W-2Pasożyty przyczyną chorób człowieka i zwierząt2
T-W-3Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze2
T-W-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne, podział systematyczny oraz znaczenie przyrodnicze i gospodarcze skorupiaków i pajęczaków2
T-W-5Smoczkouste, ryby. Charakterystyka i znaczenie ichtiofauny krajowej2
T-W-6Płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie herpetofauny krajowej2
T-W-7Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem ptaków podlegających ochronie gatunkowej i łownych2
T-W-8Najważniejsze gatunki zwierząt udomowionych i ich przodkowie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego8
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-L-3Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury4
15
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-T-2Przygotowanie się do zajęć terenowych15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu7
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych w trakcie ćwiczeń. Wykłady – godzinny test wyboru, obejmujący zagadnienia wykładowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D12_W01
Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Opisuje budowę i funkcję wybranych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
BI_1A_W06, BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D12_U01
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny. Potrafi scharakteryzować ich znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
BI_1A_U05, BI_1A_U06P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U04, T1A_U09InzA_U01

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D12_K01
Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
BI_1A_K07, BI_1A_K02P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D12_W01
Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Opisuje budowę i funkcję wybranych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
2,0
3,0Student orientuje się jakie są współczesne zasoby fauny w naszym kraju i w świecie. Umie pobieżnie opisać najistotniejsze cechy budowy budowy zwierząt bezkręgowych i kręgowych z różnych jednostek systematycznych, występujących w naszym kraju. Potrafi określić znaczenie tych zwierząt .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D12_U01
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny. Potrafi scharakteryzować ich znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
2,0
3,0Student potrafi, korzystając z odpowiednich kluczy, właściwie oznaczyć zaobserwowane gatunki bezkręgowców i kręgowców.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1988
  2. Hempel-Zawitkowska J.(red), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2007
  3. Jura C., Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
  2. Moraczewski J. , Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Technika pracy z mikroskopem laboratoryjnym i stereoskopowym1
T-A-2Mięczaki. Film. Nauka korzystania z klucza do oznaczania mięczaków krajowych1
T-A-3Stawonogi. Filmy1
T-A-4Kręgowce. Filmy1
T-A-5Sprawdzian zaliczeniowy1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przywry, tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi2
T-L-2Pierścienice i mięczaki. Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych gatunków2
T-L-3Stawonogi. Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków. Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków.2
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych2
T-L-5Ptaki i ssaki krajowe2
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Obserwacja zwierząt w wybranym ekosystemie naturalnym (las mieszany). Poznanie metod pozyskiwania materiału faunistycznego w badaniach terenowych.8
T-T-2Miasto jako ekosystem sztuczny. Cechy szczególne fauny miejskiej7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie2
T-W-2Pasożyty przyczyną chorób człowieka i zwierząt2
T-W-3Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze2
T-W-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne, podział systematyczny oraz znaczenie przyrodnicze i gospodarcze skorupiaków i pajęczaków2
T-W-5Smoczkouste, ryby. Charakterystyka i znaczenie ichtiofauny krajowej2
T-W-6Płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie herpetofauny krajowej2
T-W-7Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem ptaków podlegających ochronie gatunkowej i łownych2
T-W-8Najważniejsze gatunki zwierząt udomowionych i ich przodkowie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-L-3Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-T-2Przygotowanie się do zajęć terenowych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu7
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D12_W01Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Opisuje budowę i funkcję wybranych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
BI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się jakie są współczesne zasoby fauny w naszym kraju i w świecie. Umie pobieżnie opisać najistotniejsze cechy budowy budowy zwierząt bezkręgowych i kręgowych z różnych jednostek systematycznych, występujących w naszym kraju. Potrafi określić znaczenie tych zwierząt .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D12_U01Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny. Potrafi scharakteryzować ich znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U05używa podstawowych pojęć z zakresu budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów; interpretuje i wyjaśnia hierarchiczność organizacyjną materii ożywionej
BI_1A_U06analizuje budowę i funkcje życiowe mikroorganizmów, roślin i zwierząt, potrafi wykazać wpływ czynników wewnątrz i zewnątrz ustrojowych na metabolizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi, korzystając z odpowiednich kluczy, właściwie oznaczyć zaobserwowane gatunki bezkręgowców i kręgowców.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D12_K01Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
BI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia