Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Technologie internetowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie internetowe
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Czapiewski <Piotr.Czapiewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 25 1,50,41zaliczenie
wykładyW6 20 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy programowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z architekturą rozwiązań internetowych
C-2Zapoznanie studentów z problematyką tworzenia statycznych i dynamicznych witryn internetowych
C-3Przygotowanie studentów do samodzielnej budowy witryn internetowych z wykorzystaniem systemów CMS

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa prostych witryn internetowych z wykorzystaniem wybranych systemów CMS8
T-L-2Tworzenie stron internetowych z użyciem HTML i CSS8
T-L-3Programowanie dynamicznych stron internetowych w języku PHP9
25
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do technologii internetowych (infrastruktura Internetu, protokół HTTP, serwery WWW)5
T-W-2Wykorzystanie systemów CMS do budowy witryn internetowych4
T-W-3Podstawy tworzenia stron internetowych (HTML, CSS)5
T-W-4Tworzenie dynamicznych stron internetowych w języku PHP6
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Zadania domowe i sprawozdania z ćwiczeń12
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne poszerzanie wiedzy14
A-W-3konsultacje1
A-W-4przygotowanie do egzaminu i egzamin10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Pokazy praktyczne - demonstracje działania systemów i użycia narzędzi
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zadan zrealizowanych w ramach danego cwiczenia laboratoryjnego (na koniec kazdych zajec)
S-2Ocena podsumowująca: Całościowa ocena umiejętności praktycznych zdobytych w toku ćwiczeń laboratoryjnych na bazie ocen cząstkowych oraz ustnego zaliczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej dotyczacej infrastruktury internetu oraz technologii tworzenia witryn internetowych (test pisemny)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D24_W01
Rozumie podstawową architekturę rozwiązań internetowych. Zna podstawowe technologie i narzędzia używane do tworzenia stron i witryn internetowych.
BI_1A_W09P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D24_U01
Potrafi samodzielnie zbudować witrynę internetową z użyciem wybranego systemu CMS. Potrafi tworzyć statyczne i dynamiczne witryny internetowe z użyciem HTML, CSS i PHP.
BI_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08C-3T-L-3, T-L-1, T-L-2M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D24_K01
Student potrafi kreatywnie i klarownie zaplanować zawartość witryny internetowej oraz w sposób komunikatywny zaprezentować jej treść, cele i organizację.
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-3T-L-1, T-W-2M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D24_W01
Rozumie podstawową architekturę rozwiązań internetowych. Zna podstawowe technologie i narzędzia używane do tworzenia stron i witryn internetowych.
2,0Nie zna podstawowych technologii internetowych.
3,0Potrafi wymienić główne technologie internetowe oraz omówić ich najważniejsze cechy.
3,5Potrafi opisać mechanizmy funkcjonowania witryn i aplikacji internetowych. Potrafi omówić przeznaczenie systemów CMS.
4,0Rozumie i potrafi objaśnić znaczenie poszczególnych standardów i technologii internetowych. Potrafi omówić najważniejsze funkcje systemów CMS.
4,5Potrafi objaśnić techniki programowania dynamicznych stron i aplikacji internetowych. Rozumie i potrafi omówić relację pomiędzy systemem CMS a technologiami programowania i tworzenia aplikacji internetowych. Potrafi omówić zaawansowane funkcje systemów CMS.
5,0Potrafi dobrać do zadania właściwe rozwiązanie - stworzenie statycznej lub dynamicznej strony internetowej, aplikacji internetowej lub wykorzystanie systemu CMS. Potrafi krytycznie porównać wybrane systemy CMS.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D24_U01
Potrafi samodzielnie zbudować witrynę internetową z użyciem wybranego systemu CMS. Potrafi tworzyć statyczne i dynamiczne witryny internetowe z użyciem HTML, CSS i PHP.
2,0Nie potrafi stosować najprostszych technologii internetowych.
3,0Potrafi zbudować prostą, statyczną stronę internetową z użyciem HTML/CSS lub wybranego systemu CMS.
3,5Potrafi zastosować HTML/CSS. Potrafi zbudować witrynę internetową o średnim stopniu złożoności z użyciem wybranych technologii.
4,0Potrafi stworzyć prostą aplikację internetową lub dynamiczną witrynę internetową z użyciem wybranych technologii programowania. Potrafi zbudować złożoną witrynę z użyciem wybranego systemu CMS.
4,5Potrafi zaprojektować i zaprogramować aplikację internetową o średnim stopniu złożoności. Umie zastosować technologie programowania aplikacji internetowych. Umie wykorzystać zaawansowane funkcje systemów CMS.
5,0Potrafi zaprojektować złożoną witrynę lub aplikację internetową. Umie zastosować technologie programowania aplikacji internetowych. Umie wykorzystać zaawansowane funkcje systemów CMS, umie dobrać system CMS oraz jego rozszerzenia niezbędne do realizacji postawionych zadań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D24_K01
Student potrafi kreatywnie i klarownie zaplanować zawartość witryny internetowej oraz w sposób komunikatywny zaprezentować jej treść, cele i organizację.
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować zawartość zrealizowanej witryny internetowej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi kreatywnie podejść do planowania zawartości i celów witryny internetowej oraz klarownie i komunikatywnie te aspekty zaprezentować.

Literatura podstawowa

  1. Eric Freeman, Elisabeth Freeman, Head First HTML with CSS & XHTML. Edycja polska, Helion, 2007
  2. Lynn Beighley, Michael Morrison, Head First PHP & MySQL. Edycja polska, Helion, 2010
  3. Jennifer Marriott, Elin Waring, Joomla! Oficjalny podręcznik, Helion, 2012

Literatura dodatkowa

  1. W. Jason Gilmore, PHP i MySQL. Od podstaw, Helion, 2011
  2. Michael Morrison, Head First JavaScript. Edycja polska, Helion, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa prostych witryn internetowych z wykorzystaniem wybranych systemów CMS8
T-L-2Tworzenie stron internetowych z użyciem HTML i CSS8
T-L-3Programowanie dynamicznych stron internetowych w języku PHP9
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do technologii internetowych (infrastruktura Internetu, protokół HTTP, serwery WWW)5
T-W-2Wykorzystanie systemów CMS do budowy witryn internetowych4
T-W-3Podstawy tworzenia stron internetowych (HTML, CSS)5
T-W-4Tworzenie dynamicznych stron internetowych w języku PHP6
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Zadania domowe i sprawozdania z ćwiczeń12
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne poszerzanie wiedzy14
A-W-3konsultacje1
A-W-4przygotowanie do egzaminu i egzamin10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D24_W01Rozumie podstawową architekturę rozwiązań internetowych. Zna podstawowe technologie i narzędzia używane do tworzenia stron i witryn internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z architekturą rozwiązań internetowych
C-2Zapoznanie studentów z problematyką tworzenia statycznych i dynamicznych witryn internetowych
Treści programoweT-W-4Tworzenie dynamicznych stron internetowych w języku PHP
T-W-3Podstawy tworzenia stron internetowych (HTML, CSS)
T-W-1Wprowadzenie do technologii internetowych (infrastruktura Internetu, protokół HTTP, serwery WWW)
T-W-2Wykorzystanie systemów CMS do budowy witryn internetowych
Metody nauczaniaM-2Pokazy praktyczne - demonstracje działania systemów i użycia narzędzi
M-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej dotyczacej infrastruktury internetu oraz technologii tworzenia witryn internetowych (test pisemny)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych technologii internetowych.
3,0Potrafi wymienić główne technologie internetowe oraz omówić ich najważniejsze cechy.
3,5Potrafi opisać mechanizmy funkcjonowania witryn i aplikacji internetowych. Potrafi omówić przeznaczenie systemów CMS.
4,0Rozumie i potrafi objaśnić znaczenie poszczególnych standardów i technologii internetowych. Potrafi omówić najważniejsze funkcje systemów CMS.
4,5Potrafi objaśnić techniki programowania dynamicznych stron i aplikacji internetowych. Rozumie i potrafi omówić relację pomiędzy systemem CMS a technologiami programowania i tworzenia aplikacji internetowych. Potrafi omówić zaawansowane funkcje systemów CMS.
5,0Potrafi dobrać do zadania właściwe rozwiązanie - stworzenie statycznej lub dynamicznej strony internetowej, aplikacji internetowej lub wykorzystanie systemu CMS. Potrafi krytycznie porównać wybrane systemy CMS.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D24_U01Potrafi samodzielnie zbudować witrynę internetową z użyciem wybranego systemu CMS. Potrafi tworzyć statyczne i dynamiczne witryny internetowe z użyciem HTML, CSS i PHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do samodzielnej budowy witryn internetowych z wykorzystaniem systemów CMS
Treści programoweT-L-3Programowanie dynamicznych stron internetowych w języku PHP
T-L-1Budowa prostych witryn internetowych z wykorzystaniem wybranych systemów CMS
T-L-2Tworzenie stron internetowych z użyciem HTML i CSS
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Całościowa ocena umiejętności praktycznych zdobytych w toku ćwiczeń laboratoryjnych na bazie ocen cząstkowych oraz ustnego zaliczenia.
S-1Ocena formująca: Ocena zadan zrealizowanych w ramach danego cwiczenia laboratoryjnego (na koniec kazdych zajec)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi stosować najprostszych technologii internetowych.
3,0Potrafi zbudować prostą, statyczną stronę internetową z użyciem HTML/CSS lub wybranego systemu CMS.
3,5Potrafi zastosować HTML/CSS. Potrafi zbudować witrynę internetową o średnim stopniu złożoności z użyciem wybranych technologii.
4,0Potrafi stworzyć prostą aplikację internetową lub dynamiczną witrynę internetową z użyciem wybranych technologii programowania. Potrafi zbudować złożoną witrynę z użyciem wybranego systemu CMS.
4,5Potrafi zaprojektować i zaprogramować aplikację internetową o średnim stopniu złożoności. Umie zastosować technologie programowania aplikacji internetowych. Umie wykorzystać zaawansowane funkcje systemów CMS.
5,0Potrafi zaprojektować złożoną witrynę lub aplikację internetową. Umie zastosować technologie programowania aplikacji internetowych. Umie wykorzystać zaawansowane funkcje systemów CMS, umie dobrać system CMS oraz jego rozszerzenia niezbędne do realizacji postawionych zadań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D24_K01Student potrafi kreatywnie i klarownie zaplanować zawartość witryny internetowej oraz w sposób komunikatywny zaprezentować jej treść, cele i organizację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do samodzielnej budowy witryn internetowych z wykorzystaniem systemów CMS
Treści programoweT-L-1Budowa prostych witryn internetowych z wykorzystaniem wybranych systemów CMS
T-W-2Wykorzystanie systemów CMS do budowy witryn internetowych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadan zrealizowanych w ramach danego cwiczenia laboratoryjnego (na koniec kazdych zajec)
S-2Ocena podsumowująca: Całościowa ocena umiejętności praktycznych zdobytych w toku ćwiczeń laboratoryjnych na bazie ocen cząstkowych oraz ustnego zaliczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować zawartość zrealizowanej witryny internetowej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi kreatywnie podejść do planowania zawartości i celów witryny internetowej oraz klarownie i komunikatywnie te aspekty zaprezentować.