Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Farmakokinetyka z elementami farmako- i nutrigenomiki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Farmakokinetyka z elementami farmako- i nutrigenomiki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z zakresu biochemii, genetyki i biologii komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z podstawowymi pojęciami z farmakologii ogólnej oraz z przemianami farmakokinetycznymi
C-2Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi pochodzenia egzogennego a genomem człowieka z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego oraz zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Główne miejsca (tkankowe, narządowe i komórkowe) biotransformacji lekow. Podstawowe reakcje I i II fazy biotransformacji wątrobowej: cel i wpływ na działanie farmakologiczne leku.3
T-A-2Podstawowe pojęcia i parametry farmakokinetyczne: biologiczny okres półtrwania, dostępność biologiczna, stężenie maksymalne i czas jego osiągnięcia, objętość dystrybucji, stała eliminacji itd. Modele farmakokinetyczne.2
T-A-3Podstawy farmakodynamiki. Mechanizmy działania leków: fizykochemiczny, biochemiczny i receptorowy.2
T-A-4Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.4
T-A-5Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu i różnych formach uzależnienia.4
15
wykłady
T-W-1Obszar badań farmakokinetyki i jej zastosowanie w farmakologii. Farmakokinetyka a farmakodynamika. Farmakokinetyka – LADME – kinetyka uwalniania, wchłaniania, dystrybucji, biotransformacji i wydalania substancji leczniczych z organizmu.2
T-W-2L- liberation (uwalnianie substancji leczniczych). Dostępność biologiczna leku. A - absorption (wchłanianie): przez skórę, płuca i w przewodzie pokarmowym.2
T-W-3D – distribution (rozmieszczenie leków w organizmie). Kompartymenty organizmu. Wiązanie z białkami krwi i tkanek. Transport leków przez błony biologiczne.2
T-W-4M – metabolism (biotransformacja) – wprowadzenie. Czynniki wpływające na metabolizm leków (na wybranych przykładach): genetyczne, płeć, rasa, wiek, stany patologiczne, droga podania, interakcje. E – elimination: podstawowe drogi wydalania leków i ich metabolitów z organizmu.2
T-W-5Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu i farmaceutykach.3
T-W-6Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki żywieniowe, farmakologiczne i toksyczne. Omówienie indywidualnych i etnicznych różnic w odpowiedzi na składniki zawarte w produktach spożywczych i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych w danych genach.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie prezentacji tematycznej18
A-A-3konsultacje8
A-A-4zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych4
45
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów17
A-W-3konsultacje8
A-W-4zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników4
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O11.1_W01
student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, zna losy leków w organizmie oraz podstawowe mechanizmy ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt
BI_1A_W19, BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
BI_1A_BI-S-O11.1_W02
student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka oraz wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom
BI_1A_W19, BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-6, T-A-4, T-W-5, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O11.1_U01
student potrafi zaprezentować i wykorzystać samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki
BI_1A_U19P1A_U06, P1A_U09, P1A_U11, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U11InzA_U07C-2, C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O11.1_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-2, C-1T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O11.1_W01
student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, zna losy leków w organizmie oraz podstawowe mechanizmy ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, losów leków w organizmie oraz podstawowych mechanizmów ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt
3,0student zna wybrane pojęcia z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, zna pobieżnie losy leków w organizmie, a także wymienia niektóre mechanizmy ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt
3,5student zna większość pojęć z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, zna pobieżnie losy leków w organizmie a także wymienia podstawowe mechanizmy ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt
4,0student dość szczegółowo definiuje większość poznanych podstawowych pojęć z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, opisuje losy leków w organizmie, a także wymienia większość podstawowych mechanizmów ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt i opisuje wybrane z nich
4,5student dość szczegółowo definiuje wszystkie poznane podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, szczegółowo opisuje losy leków w organizmie, a także wymienia podstawowe mechanizmy ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt i opisuje większość z nich
5,0student definiuje wszystkie poznane podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, szczegółowo opisuje losy leków w organizmie oraz wymienia i opisuje podstawowe mechanizmy ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt
BI_1A_BI-S-O11.1_W02
student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka oraz wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom
2,0student nie zna interakcji między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka ani możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka, a także opisuje wybrane przykłady
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka oraz wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka
4,0student wymienia większość poznanych interakcji między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka oraz możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka, a także dość szczegółowo je opisuje
4,5student wymienia wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka oraz szczegółowo opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka, a także wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O11.1_U01
student potrafi zaprezentować i wykorzystać samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki
2,0student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5student prezentuje samodzielnie zdobytą , lecz niepełną, wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki dość komunikatywnie
4,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki w sposób jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu
4,5student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki
5,0student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O11.1_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim
3,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny
5,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny

Literatura podstawowa

  1. Adamska-Dyniewska H., Terapia monitorowana., Towarzystwo Terapii Monitorowanej., Łódź, 1994
  2. Grajek W. (red.), Przeciwutleniacze w żywności., WNT, Warszawa, 2007
  3. Herman T.W., Farmakokinetyka – teoria i praktyka., PZWL, Warszawa, 2005
  4. Prandota J., Podstawy farmakogenetyki i farmakogenomiki w praktyce klinicznej., Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Beszłej J.A., Szewczuk-Bogusławska M., Grzesiak M., Farmakogenetyka w psychiatrii., Wyd. Continuo, Wrocław, 2007
  2. Mutschler E., Farmakologia i toksykologia., Urban i Partner, Wrocław, 2004
  3. Seńczuk W., Toksykologia., PZWL, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Główne miejsca (tkankowe, narządowe i komórkowe) biotransformacji lekow. Podstawowe reakcje I i II fazy biotransformacji wątrobowej: cel i wpływ na działanie farmakologiczne leku.3
T-A-2Podstawowe pojęcia i parametry farmakokinetyczne: biologiczny okres półtrwania, dostępność biologiczna, stężenie maksymalne i czas jego osiągnięcia, objętość dystrybucji, stała eliminacji itd. Modele farmakokinetyczne.2
T-A-3Podstawy farmakodynamiki. Mechanizmy działania leków: fizykochemiczny, biochemiczny i receptorowy.2
T-A-4Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.4
T-A-5Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu i różnych formach uzależnienia.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obszar badań farmakokinetyki i jej zastosowanie w farmakologii. Farmakokinetyka a farmakodynamika. Farmakokinetyka – LADME – kinetyka uwalniania, wchłaniania, dystrybucji, biotransformacji i wydalania substancji leczniczych z organizmu.2
T-W-2L- liberation (uwalnianie substancji leczniczych). Dostępność biologiczna leku. A - absorption (wchłanianie): przez skórę, płuca i w przewodzie pokarmowym.2
T-W-3D – distribution (rozmieszczenie leków w organizmie). Kompartymenty organizmu. Wiązanie z białkami krwi i tkanek. Transport leków przez błony biologiczne.2
T-W-4M – metabolism (biotransformacja) – wprowadzenie. Czynniki wpływające na metabolizm leków (na wybranych przykładach): genetyczne, płeć, rasa, wiek, stany patologiczne, droga podania, interakcje. E – elimination: podstawowe drogi wydalania leków i ich metabolitów z organizmu.2
T-W-5Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu i farmaceutykach.3
T-W-6Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki żywieniowe, farmakologiczne i toksyczne. Omówienie indywidualnych i etnicznych różnic w odpowiedzi na składniki zawarte w produktach spożywczych i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych w danych genach.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie prezentacji tematycznej18
A-A-3konsultacje8
A-A-4zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów17
A-W-3konsultacje8
A-W-4zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników4
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O11.1_W01student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, zna losy leków w organizmie oraz podstawowe mechanizmy ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W19wskazuje możliwości i znaczenie bezpiecznego stosowania procesów biologicznych i biotechnologicznych w różnych obszarach działalności człowieka i wykorzystanie w nich narzędzi informatycznych
BI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z podstawowymi pojęciami z farmakologii ogólnej oraz z przemianami farmakokinetycznymi
Treści programoweT-W-3D – distribution (rozmieszczenie leków w organizmie). Kompartymenty organizmu. Wiązanie z białkami krwi i tkanek. Transport leków przez błony biologiczne.
T-A-1Główne miejsca (tkankowe, narządowe i komórkowe) biotransformacji lekow. Podstawowe reakcje I i II fazy biotransformacji wątrobowej: cel i wpływ na działanie farmakologiczne leku.
T-W-4M – metabolism (biotransformacja) – wprowadzenie. Czynniki wpływające na metabolizm leków (na wybranych przykładach): genetyczne, płeć, rasa, wiek, stany patologiczne, droga podania, interakcje. E – elimination: podstawowe drogi wydalania leków i ich metabolitów z organizmu.
T-W-2L- liberation (uwalnianie substancji leczniczych). Dostępność biologiczna leku. A - absorption (wchłanianie): przez skórę, płuca i w przewodzie pokarmowym.
T-A-2Podstawowe pojęcia i parametry farmakokinetyczne: biologiczny okres półtrwania, dostępność biologiczna, stężenie maksymalne i czas jego osiągnięcia, objętość dystrybucji, stała eliminacji itd. Modele farmakokinetyczne.
T-A-3Podstawy farmakodynamiki. Mechanizmy działania leków: fizykochemiczny, biochemiczny i receptorowy.
T-W-1Obszar badań farmakokinetyki i jej zastosowanie w farmakologii. Farmakokinetyka a farmakodynamika. Farmakokinetyka – LADME – kinetyka uwalniania, wchłaniania, dystrybucji, biotransformacji i wydalania substancji leczniczych z organizmu.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, losów leków w organizmie oraz podstawowych mechanizmów ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt
3,0student zna wybrane pojęcia z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, zna pobieżnie losy leków w organizmie, a także wymienia niektóre mechanizmy ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt
3,5student zna większość pojęć z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, zna pobieżnie losy leków w organizmie a także wymienia podstawowe mechanizmy ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt
4,0student dość szczegółowo definiuje większość poznanych podstawowych pojęć z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, opisuje losy leków w organizmie, a także wymienia większość podstawowych mechanizmów ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt i opisuje wybrane z nich
4,5student dość szczegółowo definiuje wszystkie poznane podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, szczegółowo opisuje losy leków w organizmie, a także wymienia podstawowe mechanizmy ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt i opisuje większość z nich
5,0student definiuje wszystkie poznane podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, szczegółowo opisuje losy leków w organizmie oraz wymienia i opisuje podstawowe mechanizmy ich biologicznego działania na poszczególnych poziomach organizacji ustroju człowieka i zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O11.1_W02student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka oraz wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W19wskazuje możliwości i znaczenie bezpiecznego stosowania procesów biologicznych i biotechnologicznych w różnych obszarach działalności człowieka i wykorzystanie w nich narzędzi informatycznych
BI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi pochodzenia egzogennego a genomem człowieka z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego oraz zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny.
Treści programoweT-W-6Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki żywieniowe, farmakologiczne i toksyczne. Omówienie indywidualnych i etnicznych różnic w odpowiedzi na składniki zawarte w produktach spożywczych i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych w danych genach.
T-A-4Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-W-5Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu i farmaceutykach.
T-A-5Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu i różnych formach uzależnienia.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna interakcji między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka ani możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka, a także opisuje wybrane przykłady
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka oraz wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka
4,0student wymienia większość poznanych interakcji między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka oraz możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka, a także dość szczegółowo je opisuje
4,5student wymienia wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka oraz szczegółowo opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka, a także wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O11.1_U01student potrafi zaprezentować i wykorzystać samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U19wdraża wiedzę z zakresu biotechnologii i metodologii badań w środowisku odpowiadającym przyszłemu stanowisku pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi pochodzenia egzogennego a genomem człowieka z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego oraz zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny.
C-1zapoznanie z podstawowymi pojęciami z farmakologii ogólnej oraz z przemianami farmakokinetycznymi
Treści programoweT-A-3Podstawy farmakodynamiki. Mechanizmy działania leków: fizykochemiczny, biochemiczny i receptorowy.
T-A-4Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-A-5Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu i różnych formach uzależnienia.
T-A-2Podstawowe pojęcia i parametry farmakokinetyczne: biologiczny okres półtrwania, dostępność biologiczna, stężenie maksymalne i czas jego osiągnięcia, objętość dystrybucji, stała eliminacji itd. Modele farmakokinetyczne.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5student prezentuje samodzielnie zdobytą , lecz niepełną, wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki dość komunikatywnie
4,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki w sposób jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu
4,5student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki
5,0student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu procesów farmakokinetycznych oraz praktycznego zastosowania nutrigenomiki i farmakogenomiki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O11.1_K01wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi pochodzenia egzogennego a genomem człowieka z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego oraz zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny.
C-1zapoznanie z podstawowymi pojęciami z farmakologii ogólnej oraz z przemianami farmakokinetycznymi
Treści programoweT-A-5Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu i różnych formach uzależnienia.
T-A-2Podstawowe pojęcia i parametry farmakokinetyczne: biologiczny okres półtrwania, dostępność biologiczna, stężenie maksymalne i czas jego osiągnięcia, objętość dystrybucji, stała eliminacji itd. Modele farmakokinetyczne.
T-A-4Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-A-3Podstawy farmakodynamiki. Mechanizmy działania leków: fizykochemiczny, biochemiczny i receptorowy.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim
3,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny
5,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny