Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Komputerowa analiza danych w technikach immunologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowa analiza danych w technikach immunologicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej
W-2Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykorzystanie techniki komputerowej i internetu w przygotowaniu i optymalizacji technik immunologicznych (zbieranie danych, projektowanie układów badawczych)
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena morfologiczna komórek układu immunologicznego oraz dokumentacja, obróbka i analiza obrazów morfologicznych4
T-L-2Ocena i analiza aktywności fagocytarnej4
T-L-3Białka surowicy i ostrej fazy w odpowiedzi immunologicznej3
T-L-4Techniki immunologiczne4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania układu immunologicznego. Komórki układu odpornościowego2
T-W-2Reakcje antygen – przeciwciało; precypitacja, immunodyfuzja, immunoelektroforeza3
T-W-3Odczyn wiązania dopełniacza. Immunofluorescencja bezpośrednia i pośrednia.2
T-W-4Testy immunoenzymatyczne. Metody ELISPOT2
T-W-5Cytometria przepływowa. Immunoblotting. Chromatografia jonowymienna, powinowactwa, otrzymywanie przeciwciał monoklonalnych3
T-W-6Metody izolacji limfocytów2
T-W-7Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie podanej literatury7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O5.2_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-2, C-1T-L-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-L-2, T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-W-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1
BI_1A_BI-S-O5.2_W03
Student charakteryzuje i tłumaczy wybrane techniki immunologiczne
BI_1A_W08P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07C-1, C-2T-W-4, T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-W-6, T-W-5, T-L-4, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O5.2_U01
Student umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
BI_1A_U05P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09InzA_U01C-2, C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1
BI_1A_BI-S-O5.2_U02
Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
BI_1A_U05P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09InzA_U01C-2, C-1T-L-2, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-L-4, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-L-3, T-L-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O5.2_K01
Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
BI_1A_K02P1A_K01, P1A_K04C-2, C-1T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O5.2_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie scharakteryzować składowych układu immunologicznego, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
3,0Student wykazuje minimum wiedzy dotyczącej nazywania, rozróżniania i omawiania składowych układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student nazywa, rozróżnia i charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę dotyczącą nazywania, rozróżniania i omawiania składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe
BI_1A_BI-S-O5.2_W03
Student charakteryzuje i tłumaczy wybrane techniki immunologiczne
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie scharakteryzować i wytłumaczyć wybranych technik immunologicznych, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wybranych technik immunologicznych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student objaśnia wybrane techniki immunologiczne w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
4,0Student szczegółowo objaśnia wybrane techniki immunologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia wybrane techniki immunologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wybranych technik immunologicznych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O5.2_U01
Student umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
2,0Student nie potrafi scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
BI_1A_BI-S-O5.2_U02
Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,0Student potrafi w dostateczny sposób posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,5Student potrafi na średnim poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,0Student potrafi na dobrym poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,5Student potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
5,0Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O5.2_K01
Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
2,0Student nie jest świadomy ważności i nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadom ważności immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest świadom ważności i uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie

Literatura podstawowa

  1. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydaw. Medyczne Słotwiński Verlag, Brema, 1996
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A., Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa-Poznań, 2000
  4. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, MEDITON Oficyna Wydawnicza, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Mackiewicz S., Immunologia, PZWL, Warszawa, 1991
  2. Janicki K., Hematologia, PZWL, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena morfologiczna komórek układu immunologicznego oraz dokumentacja, obróbka i analiza obrazów morfologicznych4
T-L-2Ocena i analiza aktywności fagocytarnej4
T-L-3Białka surowicy i ostrej fazy w odpowiedzi immunologicznej3
T-L-4Techniki immunologiczne4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania układu immunologicznego. Komórki układu odpornościowego2
T-W-2Reakcje antygen – przeciwciało; precypitacja, immunodyfuzja, immunoelektroforeza3
T-W-3Odczyn wiązania dopełniacza. Immunofluorescencja bezpośrednia i pośrednia.2
T-W-4Testy immunoenzymatyczne. Metody ELISPOT2
T-W-5Cytometria przepływowa. Immunoblotting. Chromatografia jonowymienna, powinowactwa, otrzymywanie przeciwciał monoklonalnych3
T-W-6Metody izolacji limfocytów2
T-W-7Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie podanej literatury7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O5.2_W01W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-1Wykorzystanie techniki komputerowej i internetu w przygotowaniu i optymalizacji technik immunologicznych (zbieranie danych, projektowanie układów badawczych)
Treści programoweT-L-3Białka surowicy i ostrej fazy w odpowiedzi immunologicznej
T-W-2Reakcje antygen – przeciwciało; precypitacja, immunodyfuzja, immunoelektroforeza
T-W-6Metody izolacji limfocytów
T-W-5Cytometria przepływowa. Immunoblotting. Chromatografia jonowymienna, powinowactwa, otrzymywanie przeciwciał monoklonalnych
T-W-3Odczyn wiązania dopełniacza. Immunofluorescencja bezpośrednia i pośrednia.
T-L-2Ocena i analiza aktywności fagocytarnej
T-W-1Podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania układu immunologicznego. Komórki układu odpornościowego
T-L-1Ocena morfologiczna komórek układu immunologicznego oraz dokumentacja, obróbka i analiza obrazów morfologicznych
T-L-4Techniki immunologiczne
T-W-4Testy immunoenzymatyczne. Metody ELISPOT
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie scharakteryzować składowych układu immunologicznego, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
3,0Student wykazuje minimum wiedzy dotyczącej nazywania, rozróżniania i omawiania składowych układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student nazywa, rozróżnia i charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę dotyczącą nazywania, rozróżniania i omawiania składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O5.2_W03Student charakteryzuje i tłumaczy wybrane techniki immunologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie techniki komputerowej i internetu w przygotowaniu i optymalizacji technik immunologicznych (zbieranie danych, projektowanie układów badawczych)
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
Treści programoweT-W-4Testy immunoenzymatyczne. Metody ELISPOT
T-L-2Ocena i analiza aktywności fagocytarnej
T-W-1Podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania układu immunologicznego. Komórki układu odpornościowego
T-W-3Odczyn wiązania dopełniacza. Immunofluorescencja bezpośrednia i pośrednia.
T-L-3Białka surowicy i ostrej fazy w odpowiedzi immunologicznej
T-L-1Ocena morfologiczna komórek układu immunologicznego oraz dokumentacja, obróbka i analiza obrazów morfologicznych
T-W-6Metody izolacji limfocytów
T-W-5Cytometria przepływowa. Immunoblotting. Chromatografia jonowymienna, powinowactwa, otrzymywanie przeciwciał monoklonalnych
T-L-4Techniki immunologiczne
T-W-2Reakcje antygen – przeciwciało; precypitacja, immunodyfuzja, immunoelektroforeza
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie scharakteryzować i wytłumaczyć wybranych technik immunologicznych, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wybranych technik immunologicznych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student objaśnia wybrane techniki immunologiczne w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
4,0Student szczegółowo objaśnia wybrane techniki immunologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia wybrane techniki immunologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wybranych technik immunologicznych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O5.2_U01Student umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U05używa podstawowych pojęć z zakresu budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów; interpretuje i wyjaśnia hierarchiczność organizacyjną materii ożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-1Wykorzystanie techniki komputerowej i internetu w przygotowaniu i optymalizacji technik immunologicznych (zbieranie danych, projektowanie układów badawczych)
Treści programoweT-L-4Techniki immunologiczne
T-L-1Ocena morfologiczna komórek układu immunologicznego oraz dokumentacja, obróbka i analiza obrazów morfologicznych
T-L-3Białka surowicy i ostrej fazy w odpowiedzi immunologicznej
T-W-6Metody izolacji limfocytów
T-W-5Cytometria przepływowa. Immunoblotting. Chromatografia jonowymienna, powinowactwa, otrzymywanie przeciwciał monoklonalnych
T-W-1Podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania układu immunologicznego. Komórki układu odpornościowego
T-L-2Ocena i analiza aktywności fagocytarnej
T-W-3Odczyn wiązania dopełniacza. Immunofluorescencja bezpośrednia i pośrednia.
T-W-4Testy immunoenzymatyczne. Metody ELISPOT
T-W-2Reakcje antygen – przeciwciało; precypitacja, immunodyfuzja, immunoelektroforeza
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O5.2_U02Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U05używa podstawowych pojęć z zakresu budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów; interpretuje i wyjaśnia hierarchiczność organizacyjną materii ożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-1Wykorzystanie techniki komputerowej i internetu w przygotowaniu i optymalizacji technik immunologicznych (zbieranie danych, projektowanie układów badawczych)
Treści programoweT-L-2Ocena i analiza aktywności fagocytarnej
T-W-5Cytometria przepływowa. Immunoblotting. Chromatografia jonowymienna, powinowactwa, otrzymywanie przeciwciał monoklonalnych
T-W-1Podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania układu immunologicznego. Komórki układu odpornościowego
T-W-2Reakcje antygen – przeciwciało; precypitacja, immunodyfuzja, immunoelektroforeza
T-L-4Techniki immunologiczne
T-W-4Testy immunoenzymatyczne. Metody ELISPOT
T-W-6Metody izolacji limfocytów
T-W-3Odczyn wiązania dopełniacza. Immunofluorescencja bezpośrednia i pośrednia.
T-L-3Białka surowicy i ostrej fazy w odpowiedzi immunologicznej
T-L-1Ocena morfologiczna komórek układu immunologicznego oraz dokumentacja, obróbka i analiza obrazów morfologicznych
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,0Student potrafi w dostateczny sposób posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,5Student potrafi na średnim poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,0Student potrafi na dobrym poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,5Student potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
5,0Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O5.2_K01Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-1Wykorzystanie techniki komputerowej i internetu w przygotowaniu i optymalizacji technik immunologicznych (zbieranie danych, projektowanie układów badawczych)
Treści programoweT-L-1Ocena morfologiczna komórek układu immunologicznego oraz dokumentacja, obróbka i analiza obrazów morfologicznych
T-W-1Podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania układu immunologicznego. Komórki układu odpornościowego
T-W-3Odczyn wiązania dopełniacza. Immunofluorescencja bezpośrednia i pośrednia.
T-W-2Reakcje antygen – przeciwciało; precypitacja, immunodyfuzja, immunoelektroforeza
T-W-4Testy immunoenzymatyczne. Metody ELISPOT
T-L-4Techniki immunologiczne
T-W-5Cytometria przepływowa. Immunoblotting. Chromatografia jonowymienna, powinowactwa, otrzymywanie przeciwciał monoklonalnych
T-W-6Metody izolacji limfocytów
T-L-3Białka surowicy i ostrej fazy w odpowiedzi immunologicznej
T-L-2Ocena i analiza aktywności fagocytarnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności i nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadom ważności immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest świadom ważności i uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie