Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów informacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria systemów informacyjnych
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Becker <Jaroslaw.Becker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Budziński <Ryszard.Budzinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 1,00,31zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,23zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,23zaliczenie
projektyP4 10 1,00,23zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy informatyki i algorytmizacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z: - ogólnymi pojęciami z zakresu inżynierii systemów informacyjnych, - różnymi klasami systemów informacyjnych, - metodami i technikami projektowania systemów informacyjnych, - cyklami "życia" systemów informatycznych w różnych organizacjach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie zakresu ćwiczeń, warunków i formy ich zaliczenia. Omóienie podstaw metodyki inżnierii systemów informacyjnych.2
T-A-2Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu informacyjnego.2
T-A-3Określenie ról użytkowników i funkcjonalności systemu informatycznego.2
T-A-4Analiza przepływu danych.2
T-A-5Modelowanie struktur informacyjnych systemu.1
T-A-6Zasady budowy słowników danych.1
T-A-7Techniki opisu procesów informacyjnych (język strukturalny, pseudokod, schemat blokowy, tablice i drzewa decyzyjne).2
T-A-8Zasady projektowania interfejsu graficznego.2
T-A-9Kolokwium.1
15
laboratoria
T-L-1Określenie zakresu ćwiczeń laboratoryjnych oraz formy zaliczenia (omówienie wzorcowej postaci sprawozdania).1
T-L-2Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych projektowanego systemu informatycznego (przebieg i wyniki ćwiczeń prezentowane w formie sprawozdania)4
T-L-3Identyfikacja ról użytkowników i funkcjonalności projektowanego systemu (sprawozdanie - diagramy przypadków użycia)2
T-L-4Analiza przepływu danych (sprawozdanie - kontekstowy, ogólny i szczegółowy diagram przepływu danych, słowniki danych)2
T-L-5Modelowanie struktur informacyjnych (sprawozdanie - diagram E-R lub diagram klas UML, słowniki danych).2
T-L-6Opisy procesów (sprawozdanie - opis wybranego procesu w języku strukturalnym lub w pseudokodzie).2
T-L-7Opracownie interfejsu użytkownika dla projektowanego systemu informatycznego (sprawozdanie - projekt UI)2
15
projekty
T-P-1Studenci wykonuję na zaliczenie projekty zgodnie z metodyką omówioną na ćwiczeniach audytoryjnych i etapami projektowania zilustrowanymi ćwiczeniami (studium przypadków) na zajęach laboratoryjnych. Projekt realizowany jest w zespołach dwuosobowych z użyciem oprogramowania udostępnionego studentom na ich komputerach osobistych. Na zajęciach projektowych określane są wytyczne do projektu oraz weryfikowane postępy (poszczególne etapy) pracy zespołowej.10
10
wykłady
T-W-1Wykład wprowadzający. Omówienie zagadnień wchodząych w zakres przedmiotu (m. in.: harmonogramu wykładów, laboratoriów i projektów, obowiązującej literatury) oraz określenie zasad zaliczenia kursu.1
T-W-2Informatyka a zarządzanie strategiczne (definicje, cele, metody)1
T-W-3Elementy organizacji działania (struktury, wytwarzanie, kierowanie)1
T-W-4Podstawy teorii informacji (dane, informacje, wiedza)1
T-W-5Formalizacja systemu informacyjnego (informacje jako organizacje)1
T-W-6Społeczeństwo globalnej informacji (utowarowienie informacji)1
T-W-7Inżynieria systemu informacyjnego (metody projektowania)2
T-W-8Standardy w przetwarzaniu danych do zarządzania (systemy dziedzinowe i procesowe)2
T-W-9Hurtownie danych i metody odkrywania wiedzy2
T-W-10Wirtualizacja i profesjonalzm usług zewnętrznych w informatyce1
T-W-11Reprezentacja czasu w systemach informatycznych zarządzania1
T-W-12Systemy transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych1
T-W-13Systemy eksperckie w analizie gospodarności2
T-W-14Systemy wspomagania decyzji w planowaniu2
T-W-15Infrastruktura informatyczna w przedsiębiorstwie (teleinformatyka)1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje1
A-A-3Wykonywanie zadań domowych i przygotowanie do zaliczenia kolokwium (praca własna studenta)14
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowywanie się do laboratoriów i sporządzanie sprawozdań (praca własna studenta)15
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych (konsultacje, weryfikacja poszczególnych etapów projektu).10
A-P-2Realizacja projektu (praca własna studentów; ukończenie poszczególnych etapów inżnierii rozpoczętych na zajęch projektowych).20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje1
A-W-3przygotowanie do egzaminu (praca własna studenta)9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia audytoryjne z zakresu podstaw metodyki projektowania systemów informacyjnych (metoda problemowa, dyskusja).
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i projektowe z zakresu wybranej metodyki projektowania systemów informacyjnych (metoda problemowa, instruktaż, studia przypadków, analiza uzyskanych rezultatów).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych (studium przypadków) podczas zajęć i dokańczanych w ramach pracy własnej studenta.
S-2Ocena formująca: Weryfikacja poprawności wykonania poszczególnych etapów projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakrsu wiedzy przekazanej na ćwiczeniach audytoryjnych (forma: pytania problemowe, zadania do rozwiąznia).
S-5Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności z wykładowej części przedmiotu (forma - zaliczenie ustne).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D16_W01
Posiada wiedzę z zakresu: możliwości zastosowania systemów informacyjnych w różnych dziedzinach działalności ludzkiej, dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz projektowania systemów informatycznych zgodnie z założoną funkcjonalnością.
BI_1A_W10, BI_1A_W12, BI_1A_W18P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-9, T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-W-10, T-W-15, T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-W-2, T-A-5, T-W-6, T-W-1, T-A-3, T-A-8, T-W-13, T-W-3, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-14, T-W-12, T-W-8M-1, M-2S-5, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D16_U01
Potrafi analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz projektować systemy informatyczne spełniające te wymagania.
BI_1A_U09, BI_1A_U10, BI_1A_U12, BI_1A_U22P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U07, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-P-1M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D16_K01
rozumie społeczny i zawodowy kontekst inżynierii systemów informacyjnych oraz wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i w zespole
BI_1A_K05, BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-8, T-A-5, T-L-6, T-L-2, T-A-4, T-L-4, T-L-1, T-A-7, T-L-3, T-A-9, T-L-5, T-A-2, T-P-1, T-L-7M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D16_W01
Posiada wiedzę z zakresu: możliwości zastosowania systemów informacyjnych w różnych dziedzinach działalności ludzkiej, dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz projektowania systemów informatycznych zgodnie z założoną funkcjonalnością.
2,0student nie posiada wiedzy z zakresu: możliwości zastosowania systemów informacyjnych w różnych dziedzinach działalności ludzkiej, dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz projektowania systemów informatycznych zgodnie z założoną funkcjonalnością;
3,0student ma wiedzę na temat możliwości zastosowania kilku ważniejszych klas systemów informacyjnych w różnych dziedzinach działalności ludzkiej, zna główne zasady dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz teoretyczne podstawy projektowania systemów informatycznych zgodnie z założoną funkcjonalnością;
3,5student ma wiedzę na temat możliwości zastosowania kilku ważniejszych klas systemów informacyjnych w różnych dziedzinach działalności ludzkiej wraz z odniesieniem ich do rzeczywistych przypadków wdrożeniowych, zna główne zasady dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz teoretyczne podstawy projektowania systemów informatycznych zgodnie z założoną funkcjonalnością;
4,0student ma wiedzę na temat możliwości zastosowania różnych klas systemów informacyjnych w wielu dziedzinach działalności ludzkiej wraz z odniesieniem do rzeczywistych przypadków wdrożeniowych, zna zasady i szczegóły procedury dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz teoretyczne podstawy i praktyczne aspekty procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z założoną funkcjonalnością;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy wymagań określonego podmiotu (organizacji), z pomocą nauczyciela umie określić warunki techniczno-organizacyjne dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz zaproponować odpowiednią metodę projektowania systemu;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy wymagań określonego podmiotu (organizacji), umie samodzielnie określić warunki techniczno-organizacyjne dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz zaproponować odpowiednią metodę projektowania systemu;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D16_U01
Potrafi analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz projektować systemy informatyczne spełniające te wymagania.
2,0student nie potrafi analizować i określać wymagań dotyczących systemów informacyjnych oraz sporządzać specyfikacji funkcjonalnej (projektu) systemy informatycznego spełniającego określone wymagania;
3,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) systemu informatycznego;
3,5student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) systemu informatycznego;
4,0student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz przy niewielkiej pomocy nauczyciela sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) systemu informatycznego;
4,5student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz, również samodzielnie, sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) systemu informatycznego;
5,0student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz również samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) systemu informatycznego; do tego umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla realizacji i wdrożenia nowego systemu;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D16_K01
rozumie społeczny i zawodowy kontekst inżynierii systemów informacyjnych oraz wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i w zespole
2,0student nie ma świadomości ważności wiedzy z inżynierii systemów informacyjnych;
3,0student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu inżynierii systemów informacyjnych;
3,5student spełnia wymagania na ocenę dostateczną, dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników;
4,0student spełnia wymagania na ocenę dostateczną plus, dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą, dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą plus, dodatkowo jest zorientowany na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i doskonalenie umiejętności;

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davies Paul, Inżynieria systemów informacyjnych, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004, 2
  2. Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K., Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Helion, Gliwice, 2006, 1

Literatura dodatkowa

  1. Wrycza S. (red.), Ćwiczenia UML 2.1, Helion, Gliwice, 2006, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie zakresu ćwiczeń, warunków i formy ich zaliczenia. Omóienie podstaw metodyki inżnierii systemów informacyjnych.2
T-A-2Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu informacyjnego.2
T-A-3Określenie ról użytkowników i funkcjonalności systemu informatycznego.2
T-A-4Analiza przepływu danych.2
T-A-5Modelowanie struktur informacyjnych systemu.1
T-A-6Zasady budowy słowników danych.1
T-A-7Techniki opisu procesów informacyjnych (język strukturalny, pseudokod, schemat blokowy, tablice i drzewa decyzyjne).2
T-A-8Zasady projektowania interfejsu graficznego.2
T-A-9Kolokwium.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie zakresu ćwiczeń laboratoryjnych oraz formy zaliczenia (omówienie wzorcowej postaci sprawozdania).1
T-L-2Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych projektowanego systemu informatycznego (przebieg i wyniki ćwiczeń prezentowane w formie sprawozdania)4
T-L-3Identyfikacja ról użytkowników i funkcjonalności projektowanego systemu (sprawozdanie - diagramy przypadków użycia)2
T-L-4Analiza przepływu danych (sprawozdanie - kontekstowy, ogólny i szczegółowy diagram przepływu danych, słowniki danych)2
T-L-5Modelowanie struktur informacyjnych (sprawozdanie - diagram E-R lub diagram klas UML, słowniki danych).2
T-L-6Opisy procesów (sprawozdanie - opis wybranego procesu w języku strukturalnym lub w pseudokodzie).2
T-L-7Opracownie interfejsu użytkownika dla projektowanego systemu informatycznego (sprawozdanie - projekt UI)2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Studenci wykonuję na zaliczenie projekty zgodnie z metodyką omówioną na ćwiczeniach audytoryjnych i etapami projektowania zilustrowanymi ćwiczeniami (studium przypadków) na zajęach laboratoryjnych. Projekt realizowany jest w zespołach dwuosobowych z użyciem oprogramowania udostępnionego studentom na ich komputerach osobistych. Na zajęciach projektowych określane są wytyczne do projektu oraz weryfikowane postępy (poszczególne etapy) pracy zespołowej.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład wprowadzający. Omówienie zagadnień wchodząych w zakres przedmiotu (m. in.: harmonogramu wykładów, laboratoriów i projektów, obowiązującej literatury) oraz określenie zasad zaliczenia kursu.1
T-W-2Informatyka a zarządzanie strategiczne (definicje, cele, metody)1
T-W-3Elementy organizacji działania (struktury, wytwarzanie, kierowanie)1
T-W-4Podstawy teorii informacji (dane, informacje, wiedza)1
T-W-5Formalizacja systemu informacyjnego (informacje jako organizacje)1
T-W-6Społeczeństwo globalnej informacji (utowarowienie informacji)1
T-W-7Inżynieria systemu informacyjnego (metody projektowania)2
T-W-8Standardy w przetwarzaniu danych do zarządzania (systemy dziedzinowe i procesowe)2
T-W-9Hurtownie danych i metody odkrywania wiedzy2
T-W-10Wirtualizacja i profesjonalzm usług zewnętrznych w informatyce1
T-W-11Reprezentacja czasu w systemach informatycznych zarządzania1
T-W-12Systemy transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych1
T-W-13Systemy eksperckie w analizie gospodarności2
T-W-14Systemy wspomagania decyzji w planowaniu2
T-W-15Infrastruktura informatyczna w przedsiębiorstwie (teleinformatyka)1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje1
A-A-3Wykonywanie zadań domowych i przygotowanie do zaliczenia kolokwium (praca własna studenta)14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowywanie się do laboratoriów i sporządzanie sprawozdań (praca własna studenta)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych (konsultacje, weryfikacja poszczególnych etapów projektu).10
A-P-2Realizacja projektu (praca własna studentów; ukończenie poszczególnych etapów inżnierii rozpoczętych na zajęch projektowych).20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje1
A-W-3przygotowanie do egzaminu (praca własna studenta)9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D16_W01Posiada wiedzę z zakresu: możliwości zastosowania systemów informacyjnych w różnych dziedzinach działalności ludzkiej, dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz projektowania systemów informatycznych zgodnie z założoną funkcjonalnością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W12ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
BI_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z: - ogólnymi pojęciami z zakresu inżynierii systemów informacyjnych, - różnymi klasami systemów informacyjnych, - metodami i technikami projektowania systemów informacyjnych, - cyklami "życia" systemów informatycznych w różnych organizacjach.
Treści programoweT-A-9Kolokwium.
T-W-4Podstawy teorii informacji (dane, informacje, wiedza)
T-A-2Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu informacyjnego.
T-W-5Formalizacja systemu informacyjnego (informacje jako organizacje)
T-W-10Wirtualizacja i profesjonalzm usług zewnętrznych w informatyce
T-W-15Infrastruktura informatyczna w przedsiębiorstwie (teleinformatyka)
T-A-1Omówienie zakresu ćwiczeń, warunków i formy ich zaliczenia. Omóienie podstaw metodyki inżnierii systemów informacyjnych.
T-A-6Zasady budowy słowników danych.
T-A-7Techniki opisu procesów informacyjnych (język strukturalny, pseudokod, schemat blokowy, tablice i drzewa decyzyjne).
T-A-4Analiza przepływu danych.
T-W-2Informatyka a zarządzanie strategiczne (definicje, cele, metody)
T-A-5Modelowanie struktur informacyjnych systemu.
T-W-6Społeczeństwo globalnej informacji (utowarowienie informacji)
T-W-1Wykład wprowadzający. Omówienie zagadnień wchodząych w zakres przedmiotu (m. in.: harmonogramu wykładów, laboratoriów i projektów, obowiązującej literatury) oraz określenie zasad zaliczenia kursu.
T-A-3Określenie ról użytkowników i funkcjonalności systemu informatycznego.
T-A-8Zasady projektowania interfejsu graficznego.
T-W-13Systemy eksperckie w analizie gospodarności
T-W-3Elementy organizacji działania (struktury, wytwarzanie, kierowanie)
T-W-11Reprezentacja czasu w systemach informatycznych zarządzania
T-W-9Hurtownie danych i metody odkrywania wiedzy
T-W-7Inżynieria systemu informacyjnego (metody projektowania)
T-W-14Systemy wspomagania decyzji w planowaniu
T-W-12Systemy transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych
T-W-8Standardy w przetwarzaniu danych do zarządzania (systemy dziedzinowe i procesowe)
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia audytoryjne z zakresu podstaw metodyki projektowania systemów informacyjnych (metoda problemowa, dyskusja).
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności z wykładowej części przedmiotu (forma - zaliczenie ustne).
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakrsu wiedzy przekazanej na ćwiczeniach audytoryjnych (forma: pytania problemowe, zadania do rozwiąznia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy z zakresu: możliwości zastosowania systemów informacyjnych w różnych dziedzinach działalności ludzkiej, dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz projektowania systemów informatycznych zgodnie z założoną funkcjonalnością;
3,0student ma wiedzę na temat możliwości zastosowania kilku ważniejszych klas systemów informacyjnych w różnych dziedzinach działalności ludzkiej, zna główne zasady dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz teoretyczne podstawy projektowania systemów informatycznych zgodnie z założoną funkcjonalnością;
3,5student ma wiedzę na temat możliwości zastosowania kilku ważniejszych klas systemów informacyjnych w różnych dziedzinach działalności ludzkiej wraz z odniesieniem ich do rzeczywistych przypadków wdrożeniowych, zna główne zasady dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz teoretyczne podstawy projektowania systemów informatycznych zgodnie z założoną funkcjonalnością;
4,0student ma wiedzę na temat możliwości zastosowania różnych klas systemów informacyjnych w wielu dziedzinach działalności ludzkiej wraz z odniesieniem do rzeczywistych przypadków wdrożeniowych, zna zasady i szczegóły procedury dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz teoretyczne podstawy i praktyczne aspekty procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z założoną funkcjonalnością;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy wymagań określonego podmiotu (organizacji), z pomocą nauczyciela umie określić warunki techniczno-organizacyjne dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz zaproponować odpowiednią metodę projektowania systemu;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy wymagań określonego podmiotu (organizacji), umie samodzielnie określić warunki techniczno-organizacyjne dopasowywania systemów do wymagań organizacji oraz zaproponować odpowiednią metodę projektowania systemu;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D16_U01Potrafi analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz projektować systemy informatyczne spełniające te wymagania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
BI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
BI_1A_U12wykorzystuje narzędzia bioinformatyczne umożliwiające przeszukiwanie biologicznych baz danych, projektuje i tworzy proste bazy danych zawierające informacje o podłożu biologicznym
BI_1A_U22potrafi odpowiednio zorganizować swoje stanowisko pracy, dba o bezpieczeństwo pracy swoje i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z: - ogólnymi pojęciami z zakresu inżynierii systemów informacyjnych, - różnymi klasami systemów informacyjnych, - metodami i technikami projektowania systemów informacyjnych, - cyklami "życia" systemów informatycznych w różnych organizacjach.
Treści programoweT-L-2Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych projektowanego systemu informatycznego (przebieg i wyniki ćwiczeń prezentowane w formie sprawozdania)
T-L-4Analiza przepływu danych (sprawozdanie - kontekstowy, ogólny i szczegółowy diagram przepływu danych, słowniki danych)
T-L-3Identyfikacja ról użytkowników i funkcjonalności projektowanego systemu (sprawozdanie - diagramy przypadków użycia)
T-L-1Określenie zakresu ćwiczeń laboratoryjnych oraz formy zaliczenia (omówienie wzorcowej postaci sprawozdania).
T-L-7Opracownie interfejsu użytkownika dla projektowanego systemu informatycznego (sprawozdanie - projekt UI)
T-L-6Opisy procesów (sprawozdanie - opis wybranego procesu w języku strukturalnym lub w pseudokodzie).
T-L-5Modelowanie struktur informacyjnych (sprawozdanie - diagram E-R lub diagram klas UML, słowniki danych).
T-P-1Studenci wykonuję na zaliczenie projekty zgodnie z metodyką omówioną na ćwiczeniach audytoryjnych i etapami projektowania zilustrowanymi ćwiczeniami (studium przypadków) na zajęach laboratoryjnych. Projekt realizowany jest w zespołach dwuosobowych z użyciem oprogramowania udostępnionego studentom na ich komputerach osobistych. Na zajęciach projektowych określane są wytyczne do projektu oraz weryfikowane postępy (poszczególne etapy) pracy zespołowej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne i projektowe z zakresu wybranej metodyki projektowania systemów informacyjnych (metoda problemowa, instruktaż, studia przypadków, analiza uzyskanych rezultatów).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych (studium przypadków) podczas zajęć i dokańczanych w ramach pracy własnej studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi analizować i określać wymagań dotyczących systemów informacyjnych oraz sporządzać specyfikacji funkcjonalnej (projektu) systemy informatycznego spełniającego określone wymagania;
3,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) systemu informatycznego;
3,5student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) systemu informatycznego;
4,0student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz przy niewielkiej pomocy nauczyciela sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) systemu informatycznego;
4,5student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz, również samodzielnie, sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) systemu informatycznego;
5,0student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz również samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) systemu informatycznego; do tego umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla realizacji i wdrożenia nowego systemu;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D16_K01rozumie społeczny i zawodowy kontekst inżynierii systemów informacyjnych oraz wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K05rozumie społeczny i zawodowy kontekst bioinformatyki
BI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z: - ogólnymi pojęciami z zakresu inżynierii systemów informacyjnych, - różnymi klasami systemów informacyjnych, - metodami i technikami projektowania systemów informacyjnych, - cyklami "życia" systemów informatycznych w różnych organizacjach.
Treści programoweT-A-3Określenie ról użytkowników i funkcjonalności systemu informatycznego.
T-A-1Omówienie zakresu ćwiczeń, warunków i formy ich zaliczenia. Omóienie podstaw metodyki inżnierii systemów informacyjnych.
T-A-6Zasady budowy słowników danych.
T-A-8Zasady projektowania interfejsu graficznego.
T-A-5Modelowanie struktur informacyjnych systemu.
T-L-6Opisy procesów (sprawozdanie - opis wybranego procesu w języku strukturalnym lub w pseudokodzie).
T-L-2Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych projektowanego systemu informatycznego (przebieg i wyniki ćwiczeń prezentowane w formie sprawozdania)
T-A-4Analiza przepływu danych.
T-L-4Analiza przepływu danych (sprawozdanie - kontekstowy, ogólny i szczegółowy diagram przepływu danych, słowniki danych)
T-L-1Określenie zakresu ćwiczeń laboratoryjnych oraz formy zaliczenia (omówienie wzorcowej postaci sprawozdania).
T-A-7Techniki opisu procesów informacyjnych (język strukturalny, pseudokod, schemat blokowy, tablice i drzewa decyzyjne).
T-L-3Identyfikacja ról użytkowników i funkcjonalności projektowanego systemu (sprawozdanie - diagramy przypadków użycia)
T-A-9Kolokwium.
T-L-5Modelowanie struktur informacyjnych (sprawozdanie - diagram E-R lub diagram klas UML, słowniki danych).
T-A-2Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu informacyjnego.
T-P-1Studenci wykonuję na zaliczenie projekty zgodnie z metodyką omówioną na ćwiczeniach audytoryjnych i etapami projektowania zilustrowanymi ćwiczeniami (studium przypadków) na zajęach laboratoryjnych. Projekt realizowany jest w zespołach dwuosobowych z użyciem oprogramowania udostępnionego studentom na ich komputerach osobistych. Na zajęciach projektowych określane są wytyczne do projektu oraz weryfikowane postępy (poszczególne etapy) pracy zespołowej.
T-L-7Opracownie interfejsu użytkownika dla projektowanego systemu informatycznego (sprawozdanie - projekt UI)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne i projektowe z zakresu wybranej metodyki projektowania systemów informacyjnych (metoda problemowa, instruktaż, studia przypadków, analiza uzyskanych rezultatów).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Weryfikacja poprawności wykonania poszczególnych etapów projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości ważności wiedzy z inżynierii systemów informacyjnych;
3,0student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu inżynierii systemów informacyjnych;
3,5student spełnia wymagania na ocenę dostateczną, dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników;
4,0student spełnia wymagania na ocenę dostateczną plus, dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą, dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą plus, dodatkowo jest zorientowany na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i doskonalenie umiejętności;