Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne
Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia i analiza migracji substancji toksycznych w środowisku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekotoksykologia i analiza migracji substancji toksycznych w środowisku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych zagadnień z ochrony środowiska i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z wazniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów |
C-2 | zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzecych oraz w ekosystemach wodnych i ladowych |
C-3 | zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku |
C-4 | zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego oraz z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Globalny transport zanieczyszczeń – transport w powietrzu i w wodzie. Czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku. Modele rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w środowisku | 4 |
T-A-2 | Analiza rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w atmosferze,w glebie i ekosystemach wodnych. | 4 |
T-A-3 | Modele opisujące losy ksenobiotyków w biotycznych składowych ekosystemów | 2 |
T-A-4 | Modelowanie potencjalnych scenariuszy narażenia środowiskowego | 2 |
T-A-5 | Obliczeniowe metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn. | 3 |
T-W-2 | Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej. | 4 |
T-W-3 | Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami. | 4 |
T-W-4 | Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-A-3 | opracowanie wskazanego tematu | 5 |
A-A-4 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej lietratury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, konwersatoryjny |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O7.4_W01 wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe oraz ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów | BI_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W02 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
BI_1A_BI-S-O7.4_W02 omawia losy wybranych ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych oraz wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku | BI_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W02 | C-3, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
BI_1A_BI-S-O7.4_W03 wymienia i omawia mechanizmy działania toksycznego oraz czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków | BI_1A_W03 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | — | C-4 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O7.4_U01 Student posiądzie umiejętność rozpoznawania polutantów wpływających na stan ekosystemów | BI_1A_U07 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U01 | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
BI_1A_BI-S-O7.4_U02 analizuje czynniki wpływające na dystrybucję określonych zanieczyszczeń | BI_1A_U07 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U01 | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O7.4_K01 znając zagrożenia wynikajace z obecności w środowisku substancji szkodliwych rozumie potrzebę jego ochrony i właściwego kształtowania | BI_1A_K07 | P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-A-5, T-W-3, T-W-1, T-A-4, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O7.4_W01 wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe oraz ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Student omawia w stopniu dostatecznym ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-O7.4_W02 omawia losy wybranych ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych oraz wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku | 2,0 | |
3,0 | Student omawia w stopniu dostatecznym losy ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych. Student wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-O7.4_W03 wymienia i omawia mechanizmy działania toksycznego oraz czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków | 2,0 | |
3,0 | Wymienia i omawia większość mechanizmów działania toksycznego. Wymienia większość czynników wpływających na toksyczność ksenobiotyków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O7.4_U01 Student posiądzie umiejętność rozpoznawania polutantów wpływających na stan ekosystemów | 2,0 | |
3,0 | student rozpoznaje w stopniu dostatecznym rodzaje zanieczyszczeń i ich wpływ na środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-O7.4_U02 analizuje czynniki wpływające na dystrybucję określonych zanieczyszczeń | 2,0 | |
3,0 | dokonuje analizy podstawowych czynników wpływajacych na dystrybucję ważniejszych zanieczyszczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O7.4_K01 znając zagrożenia wynikajace z obecności w środowisku substancji szkodliwych rozumie potrzebę jego ochrony i właściwego kształtowania | 2,0 | |
3,0 | student potrafi ocenić wpływ polutantów na środowisko i przewidzieć skutki ich oddziaływań oraz zastosować odpowiednie sposoby ochrony przed ich oddziaływaniem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, OW Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Walker c., Hopkin S., Sibly R., Peakall D., Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002
- Namieśnik J., Jaśkowski J.(red.), Zarys ekotoksykologii, Eko-Pharma, Gdańsk, 1995