Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska i obszarów wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów |
DO USUNIĘCIA 20240625 Rolnictwo |
Forma studiów |
studia niestacjonarne |
Poziom |
pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta |
inżynier |
Obszary studiów |
charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK |
Profil |
ogólnoakademicki |
Moduł |
— |
Przedmiot |
Ochrona środowiska i obszarów wiejskich |
Specjalność |
przedmiot wspólny |
Jednostka prowadząca |
Katedra Kształtowania Środowiska |
Nauczyciel odpowiedzialny |
Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> |
Inni nauczyciele |
|
ECTS (planowane) |
4,0 |
ECTS (formy) |
4,0 |
Forma zaliczenia |
zaliczenie |
Język |
polski |
Blok obieralny |
— |
Grupa obieralna |
— |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|
wykłady | W | 1 | 18 | 2,0 | 0,70 | zaliczenie |
ćwiczenia audytoryjne | A | 1 | 12 | 2,0 | 0,30 | zaliczenie |
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotuTreści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|
ćwiczenia audytoryjne |
---|
T-A-1 | Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły. | 2 |
T-A-2 | Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności. | 2 |
T-A-3 | Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy. | 2 |
T-A-4 | Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych. | 3 |
T-A-5 | Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu | 3 |
| 12 |
---|
wykłady |
---|
T-W-1 | Środowisko człowieka i jego obciążenia. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów dla środowiska. | 1 |
T-W-2 | Biologiczne skutki nawożenia mineralnego. Nawozy organiczne – rodzaje, zasady stosowania. | 2 |
T-W-3 | Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe. Skutki zanieczyszczenia powietrza. Efekt cieplarniany. Zjawisko smogu typu londyńskiego i kalifornijskiego | 1 |
T-W-4 | Obieg wody w przyrodzie. Użytkowanie zasobów wody. Rodzaje i źródła zanieczyszczenia wód. Ścieki – ich rodzaje i skład. Wskaźniki zanieczyszczenia. Skutki zanieczyszczeń dla środowiska. Stan czystości wód powierzchniowych (jezior i rzek) w Polsce. Sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem. | 1 |
T-W-5 | Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka. Przyczyny degradacji gleb oraz ich ochrona i rekultywacja. Formy i czynniki degradacji gleb. Erozja, pustynnienie i stepowienie zniekształcenie gruntów, chemiczne zanieczyszczenie gleb. Wpływ zanieczyszczenia gleb na środowisko i życie człowieka. Sposoby ochrony gleb. | 3 |
T-W-6 | Rodzaje odpadów i ich źródła. Uciążliwość odpadów dla środowiska. Sposoby zagospodarowania odpadów | 2 |
T-W-7 | Kwaśne opady, przyczyny niszczenia lasów, dziura ozonowa. Znaczenie lasu w środowisku i życiu człowieka. Zasoby leśne Polski. Ochrona zasobów leśnych. | 2 |
T-W-8 | Główne pojęcia dotyczące hałasu i wibracji. Źródła hałasu i wibracji. Wpływ hałasu i wibracji na człowieka i środowisko. | 2 |
T-W-9 | Rodzaje, właściwości i źródła promieniowania. Negatywne skutki promieniowania jonizującego. Zagrożenie związane z promieniotwórczością. | 1 |
T-W-10 | Chemizacja środowiska przyrodniczego, a zdrowie człowieka. Zanieczyszczenia i skażenie żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Sposoby przeciwdziałania chemizacji żywności. Najczęstsze choroby XXI wieku (cywilizacyjne, społeczne, zawodowe). | 2 |
T-W-11 | Katastrofy naturalne | 1 |
| 18 |
---|
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|
ćwiczenia audytoryjne |
---|
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 23 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
| 50 |
---|
wykłady |
---|
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 22 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
| 50 |
---|
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczneSposoby oceny
dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny