Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - DO USUNIĘCIA 20240625 Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska i obszarów wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów DO USUNIĘCIA 20240625 Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska i obszarów wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.2
T-A-2Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności.2
T-A-3Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy.2
T-A-4Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych.3
T-A-5Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu3
12
wykłady
T-W-1Środowisko człowieka i jego obciążenia. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów dla środowiska.1
T-W-2Biologiczne skutki nawożenia mineralnego. Nawozy organiczne – rodzaje, zasady stosowania.2
T-W-3Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe. Skutki zanieczyszczenia powietrza. Efekt cieplarniany. Zjawisko smogu typu londyńskiego i kalifornijskiego1
T-W-4Obieg wody w przyrodzie. Użytkowanie zasobów wody. Rodzaje i źródła zanieczyszczenia wód. Ścieki – ich rodzaje i skład. Wskaźniki zanieczyszczenia. Skutki zanieczyszczeń dla środowiska. Stan czystości wód powierzchniowych (jezior i rzek) w Polsce. Sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem.1
T-W-5Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka. Przyczyny degradacji gleb oraz ich ochrona i rekultywacja. Formy i czynniki degradacji gleb. Erozja, pustynnienie i stepowienie zniekształcenie gruntów, chemiczne zanieczyszczenie gleb. Wpływ zanieczyszczenia gleb na środowisko i życie człowieka. Sposoby ochrony gleb.3
T-W-6Rodzaje odpadów i ich źródła. Uciążliwość odpadów dla środowiska. Sposoby zagospodarowania odpadów2
T-W-7Kwaśne opady, przyczyny niszczenia lasów, dziura ozonowa. Znaczenie lasu w środowisku i życiu człowieka. Zasoby leśne Polski. Ochrona zasobów leśnych.2
T-W-8Główne pojęcia dotyczące hałasu i wibracji. Źródła hałasu i wibracji. Wpływ hałasu i wibracji na człowieka i środowisko.2
T-W-9Rodzaje, właściwości i źródła promieniowania. Negatywne skutki promieniowania jonizującego. Zagrożenie związane z promieniotwórczością.1
T-W-10Chemizacja środowiska przyrodniczego, a zdrowie człowieka. Zanieczyszczenia i skażenie żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Sposoby przeciwdziałania chemizacji żywności. Najczęstsze choroby XXI wieku (cywilizacyjne, społeczne, zawodowe).2
T-W-11Katastrofy naturalne1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2studiowanie literatury23
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie wskazanej literatury22
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Możliwości ograniczenia chemizacji rolnictwa. Porównanie rolnictwa biodynamicznego z konwencjonalnymi metodami uprawy. Oddziaływanie pestycydów na pszczoły.2
T-A-2Wpływ gleby i sposobu użytkowania zlewni na czystość wód i straty składników biogennych. Ocena strat gleby na podstawie współczynników erozyjności.2
T-A-3Wpływ ferm wielkotowarowych na środowisko. Kwestia zagospodarowania gnojowicy.2
T-A-4Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia gleby metalami ciężkimi oraz sposób gospodarowania przy szlakach komunikacyjnych.3
T-A-5Rola zadrzewień w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Zaliczenie przedmiotu3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowisko człowieka i jego obciążenia. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów dla środowiska.1
T-W-2Biologiczne skutki nawożenia mineralnego. Nawozy organiczne – rodzaje, zasady stosowania.2
T-W-3Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe. Skutki zanieczyszczenia powietrza. Efekt cieplarniany. Zjawisko smogu typu londyńskiego i kalifornijskiego1
T-W-4Obieg wody w przyrodzie. Użytkowanie zasobów wody. Rodzaje i źródła zanieczyszczenia wód. Ścieki – ich rodzaje i skład. Wskaźniki zanieczyszczenia. Skutki zanieczyszczeń dla środowiska. Stan czystości wód powierzchniowych (jezior i rzek) w Polsce. Sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem.1
T-W-5Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka. Przyczyny degradacji gleb oraz ich ochrona i rekultywacja. Formy i czynniki degradacji gleb. Erozja, pustynnienie i stepowienie zniekształcenie gruntów, chemiczne zanieczyszczenie gleb. Wpływ zanieczyszczenia gleb na środowisko i życie człowieka. Sposoby ochrony gleb.3
T-W-6Rodzaje odpadów i ich źródła. Uciążliwość odpadów dla środowiska. Sposoby zagospodarowania odpadów2
T-W-7Kwaśne opady, przyczyny niszczenia lasów, dziura ozonowa. Znaczenie lasu w środowisku i życiu człowieka. Zasoby leśne Polski. Ochrona zasobów leśnych.2
T-W-8Główne pojęcia dotyczące hałasu i wibracji. Źródła hałasu i wibracji. Wpływ hałasu i wibracji na człowieka i środowisko.2
T-W-9Rodzaje, właściwości i źródła promieniowania. Negatywne skutki promieniowania jonizującego. Zagrożenie związane z promieniotwórczością.1
T-W-10Chemizacja środowiska przyrodniczego, a zdrowie człowieka. Zanieczyszczenia i skażenie żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Sposoby przeciwdziałania chemizacji żywności. Najczęstsze choroby XXI wieku (cywilizacyjne, społeczne, zawodowe).2
T-W-11Katastrofy naturalne1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2studiowanie literatury23
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie wskazanej literatury22
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta