Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
Sylabus przedmiotu Prawo nieruchomości w zarządzaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo nieruchomości w zarządzaniu | ||
Specjalność | Wycena i zarządzanie nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Bartosz Dąbrowski <Bartosz.Dabrowski@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji prawnych oraz zasad prawa, a także systemu organów rządowych i samorządowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą pojęcia nieruchomość oraz jej rodzajami. |
C-2 | Wyjaśnienie pojęcia własności nieruchomości oraz przedstawienie jej ograniczeń; |
C-3 | Omówienie sposobów nabycia własności nieruchomości; |
C-4 | Omówienie umów przenoszących własność; |
C-5 | Zapoznanie studentów z istotą praw rzeczowych; |
C-6 | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu spółdzielni mieszkaniowych; |
C-7 | Przedstawienie podstawowych zagadnień związanych z prawem rodzinnym i spadkowym; |
C-8 | Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu ochrony danych osobowych; |
C-9 | Omówienie ustawy Prawo zamówień publicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Pojęcie rzeczy ruchomych i nieruchomych | 2 |
T-K-2 | Definicja nieruchomości (rodzaje nieruchomości, wieczystoksięgowe pojęcie nieruchomości, pojęcie części składowych nieruchomości, pojęcie przynależności i pożytków) | 5 |
T-K-3 | Własność (definicje, ochrona, współwłasność) | 4 |
T-K-4 | Użytkowanie wieczyste | 2 |
T-K-5 | Ograniczone prawa rzeczowe | 5 |
T-K-6 | Wybrane zagadnienia z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego | 5 |
T-K-7 | Ochrona danych osobowych | 5 |
T-K-8 | Mienie jako kategoria prawa cywilnego (pojęcie praw majątkowych, przykłady praw majątkowych na nieruchomościach) | 2 |
T-K-9 | Mienie państwowe, samorządowe i prywatne; geneza stosunków własnościowych w Polsce | 2 |
T-K-10 | Nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców | 2 |
T-K-11 | Odrębna własność lokali oraz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu | 2 |
T-K-12 | Prawo pierwokupu, odkupu, wykupu i pierwszeństwa nabycia | 2 |
T-K-13 | Umowa sprzedaży | 1 |
T-K-14 | Umowa użyczenia | 3 |
T-K-15 | Darowizna | 1 |
T-K-16 | Najem i dzierżawa | 1 |
T-K-17 | Leasing | 1 |
T-K-18 | Dożywocie | 1 |
T-K-19 | Umowy deweloperskie | 1 |
T-K-20 | Timesharing | 1 |
T-K-21 | Umowa zamiany | 1 |
T-K-22 | Zaliczenie | 1 |
50 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach; | 50 |
A-K-2 | Rozwiązywanie kazusów; | 15 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 35 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z zastosowaniem prezentacji multimedialnej; |
M-2 | Rozwiązywanie kazusów; |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach; |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności rozwiązania kazusów; |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D4/03_W01 Ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań | Z_1A_W01 | — | C-9, C-3, C-4, C-8, C-7, C-6, C-1, C-2, C-5 | T-K-5, T-K-22, T-K-7, T-K-6, T-K-16, T-K-1, T-K-13, T-K-19, T-K-10, T-K-15, T-K-17, T-K-12, T-K-20, T-K-18, T-K-4, T-K-9, T-K-21, T-K-11, T-K-3, T-K-14, T-K-2, T-K-8 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Z_1A_D4/03_W02 Ma elementarną wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego; | Z_1A_W06 | — | C-7 | T-K-6 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Z_1A_D4/03_W03 Zna podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony danych osobowych; | Z_1A_W02, Z_1A_W05 | — | C-8 | T-K-7 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D4/03_U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych. | Z_1A_U04, Z_1A_U03, Z_1A_U21 | — | C-7, C-5, C-8, C-6, C-9 | T-K-9, T-K-8, T-K-6, T-K-7, T-K-5, T-K-14, T-K-21, T-K-1, T-K-13, T-K-18, T-K-11, T-K-12, T-K-17, T-K-2, T-K-15, T-K-10, T-K-20, T-K-3, T-K-16, T-K-4, T-K-19 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D4/03_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | Z_1A_K04, Z_1A_K01 | — | C-2, C-7, C-5, C-4, C-8, C-3, C-1, C-6, C-9 | T-K-9, T-K-1, T-K-8, T-K-6, T-K-5, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-7 | M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D4/03_W01 Ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań | 2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań |
3,0 | Ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań w stopniu dobrym | |
4,5 | Ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań w stopiniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań w stopniu bardzo dobrym | |
Z_1A_D4/03_W02 Ma elementarną wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego; | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego w stopiniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego w stopniu bardzo dobrym. | |
Z_1A_D4/03_W03 Zna podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony danych osobowych; | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu ochrony danych osobowych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D4/03_U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy naukowej do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. |
3,0 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym niż dostateczny wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym niż dobry wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D4/03_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie potrafi pracowac samodzielnie ani w zespole. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi pracowac samodzielnie ani w zespole. | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi pracowac samodzielnie ani w zespole. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi pracowac samodzielnie ani w zespole. | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobrym potrafi pracowac samodzielnie ani w zespole. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracowac samodzielnie ani w zespole. |
Literatura podstawowa
- Strzelczyk R., Prawo obrotu nieruchomościami, CH Beck, Warszawa, 2011
- Śpiewak-Szyjka M., Oleńczuk-Paszel A., Nowak M., Zaremba A., Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Anna Oeńczuk-Paszel, Monika Śpiewak-Szyjka, Michał Tarasiewicz, Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2021
Literatura dodatkowa
- Bieniek G., Rudnicki S., Nieruchomości. Problematyka prawna, Lexis Nexis, Warszawa, 2013
- J. Brzezicka, R. Wiśniewski, M. Figurska, Disequilibrium in the real estate market: Evidence from Poland, University of Warmia and Mazury in Olsztyn 2018, Olsztyn, 2018