Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w zarządzaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w zarządzaniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień ze statystyki opisowej, podstaw ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna |
W-2 | Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i programem Statistica |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza procesu produkcji. | 2 |
T-L-2 | Analiza wydajności pracy. | 2 |
T-L-3 | Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych. | 3 |
T-L-4 | Ekonometryczna analiza progu rentowności. | 2 |
T-L-5 | Analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego. Analiza gospodarności. | 2 |
T-L-6 | Kolokwium zaliczeniowe nr 1 | 2 |
T-L-7 | Algorytm transportowy | 2 |
T-L-8 | Algorytm transportowo-produkcyjny | 2 |
T-L-9 | Algorytm transportowy z kryterium czasu | 2 |
T-L-10 | Wykorzytanie pakietów statystycznych do wyznaczania rozwiązań w zadaniach z zakresu algorytmów transportowych. | 2 |
T-L-11 | Kolokwium zaliczeniowe nr 2 | 2 |
23 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekonometryczna analiza procesu produkcjyjnego i wydajności pracy | 2 |
T-W-2 | Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych | 2 |
T-W-3 | Ekonometryczna analiza progu rentowności | 2 |
T-W-4 | Analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego. | 2 |
T-W-5 | Analiza gospodarności. | 2 |
T-W-6 | Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie i rozwiązywanie standardowego problemu transportowego | 2 |
T-W-7 | Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie i rozwiązywanie problemu transportowego z kryterium czasu. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studia literaturowe | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 23 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 12 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studia literaturowe | 4 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i Statistica. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z zakresu zastosowania metod ilosciowych w zarzadzaniu z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C22_W01 Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie. | Z_1A_W01, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Z_1A_C22_W02 Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego. | Z_1A_W01, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | — | C-1 | T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C22_U01 Student analizuje, modeluje oraz interpretuje proces produkcji, koszty, wydajność pracy oraz próg rentowności w przedsiębiorstwie. | Z_1A_U07, Z_1A_U09, Z_1A_U01, Z_1A_U02, Z_1A_U21, Z_1A_U14, Z_1A_U15 | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Z_1A_C22_U02 Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiazania. | Z_1A_U06, Z_1A_U01, Z_1A_U04, Z_1A_U05, Z_1A_U14 | — | C-2 | T-L-7, T-L-11, T-L-9 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C22_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | Z_1A_K04, Z_1A_K01 | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C22_W01 Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie. | |
Z_1A_C22_W02 Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego. |
3,0 | Student ma wąską wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego. | |
3,5 | Student ma częściową wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego. | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego. | |
5,0 | Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C22_U01 Student analizuje, modeluje oraz interpretuje proces produkcji, koszty, wydajność pracy oraz próg rentowności w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie potrafi analizować, modelować oraz interpretować procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie. |
3,0 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela analizować, modelować oraz interpretować niektóre elementy procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie. | |
3,5 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela analizować, modelować oraz interpretować większość elementów procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie analizować, modelować oraz interpretować większość elementów procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie analizować, modelować oraz interpretować proces produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie ibezbłędnie analizować, modelować oraz interpretować proces produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie. | |
Z_1A_C22_U02 Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiazania. | 2,0 | Student nie potrafi sformułować oraz rozwiązać problemu transportowowego. |
3,0 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania. | |
3,5 | Student potrafi częściowo samodzielnie częściowo przy pomocy nauczyciela sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania. | |
4,0 | Student potrafi w wiekszości samodzielnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C22_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych i zorganizować pracę grupową. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2007
- Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykladach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, szóste
- Szapiro T., Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
- Hozer J. (red.), Metody ilościowe na rynku nieruchomości i na rynku pracy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2012
- Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to operational Research, McGraw-Hill, 2021
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
Literatura dodatkowa
- Aczel A., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Czerwiński Z., Matematyka na uslugach ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1984
- Hozer J., Mikroekonometria. Analizy. Diagnozy. Prognozy., PWE, Warszawa, 1993
- Hozer J., Tarczyński W., Gazińska M., Wawrzyniak K., Batóg J., Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstwa, GUS, Warszawa, 1997
- Anderson D.R., Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Western Cengage Learning, 2019, czternaste
- Katarzyna Szopik-Depczyńska, Katarzyna Cheba, Joanna Wisniewska, Innovation, R&D and User-driven Innovation Activity in R&D Departments in Poland. The Multi-Criteria Analysis, Procedia Computer Science, 2020, 176