Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie strategiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie strategiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu podstaw zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rodzajami modelowych strategii organizacji.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej.
C-3Nabycie umiejętności formułowania strategii organizacji na podstawie dokonanej analizy strategicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.2
T-A-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)3
T-A-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)4
T-A-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)6
T-A-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.2
T-A-6Analiza SWOT TOWS2
T-A-7Formułowanie wyborów strategicznych2
T-A-8Zaliczenie4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie prac grupowych10
A-A-3Studiowanie literatury10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia4
A-A-5Konsultacje1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna w grupach roboczych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia realizowane w grupach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O05_W01
Student zna podstawowe typy strategii organizacji
Z_1A_W01, Z_1A_W13C-1T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1S-2
Z_1A_O05_W02
Student zna metody analizy strategicznej.
Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09, Z_1A_W11C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-8M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O05_U01
Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
Z_1A_U04C-3T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-8M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O05_K01
Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem
Z_1A_K05C-2, C-3, C-1T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O05_W01
Student zna podstawowe typy strategii organizacji
2,0Student nie zna podstawowych założeń modelowych strategii.
3,0Student zna podstawowe założenia modelowych strategii.
3,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii i potrafi podać przykłady.
4,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady.
4,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania.
5,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady, potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania oraz przewidzieć konsekwencje podjętych wyborów strategicznych.
Z_1A_O05_W02
Student zna metody analizy strategicznej.
2,0Student nie potrafi ogólnie scharakteryzować wybranych metod analizy strategicznej.
3,0Student potrafi ogólnie scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
3,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
4,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru.
4,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji.
5,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji. Student potrafi wskazać warunki niezbędne do zastosowania poszczególnych metod analizy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O05_U01
Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych problemów organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą.
4,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy standardowych modelowych strategii.
5,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy modelowych strategii w sposób twórczy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O05_K01
Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem
2,0Nie dostrzega relacji między organizacją a otoczeniem.
3,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem i potrafi je zdefiniować.
3,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować.
4,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować, dokonać klasyfikacji oraz zebrać podstawowe informacje o problemie.
4,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej.
5,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej, jest zdeterminowany do jej realizacji.

Literatura podstawowa

  1. Gierszewska G., Romanowska K., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2017, 5
  2. Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2011
  3. David F.R., Strategic Management. Concepts and Cases., Prentice Hall, Boston, 2011, 13th, https://pracownik.kul.pl/files/12439/public/3_David.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Gregorczyk S., Urbanek G. (red.), Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020, ibuk
  2. Krzakiewicz K., Cyfert S. (red. nauk.), Strategiczny wymiar dynamicznych zdolności polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań, 2017, ibuk
  3. Ho, J. K.-H., Formulation of a Systemic PEST Analysis for Strategic Analysis, European Academic Research, 2014, Nr 2(5), ss. 6478-6492, https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.433.5631&rep=rep1&type=pdf
  4. Rudnicki W., Vagner I., Methods of strategic analysis and proposal method of measuring productivity of a company, The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection, 2014, Nr 25 (2), ss. 175-184, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-1f3e5d27-3aa2-4367-90f4-4e04c765b2ee

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.2
T-A-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)3
T-A-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)4
T-A-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)6
T-A-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.2
T-A-6Analiza SWOT TOWS2
T-A-7Formułowanie wyborów strategicznych2
T-A-8Zaliczenie4
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie prac grupowych10
A-A-3Studiowanie literatury10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia4
A-A-5Konsultacje1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O05_W01Student zna podstawowe typy strategii organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami modelowych strategii organizacji.
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.
T-A-6Analiza SWOT TOWS
T-A-7Formułowanie wyborów strategicznych
T-A-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych założeń modelowych strategii.
3,0Student zna podstawowe założenia modelowych strategii.
3,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii i potrafi podać przykłady.
4,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady.
4,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania.
5,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady, potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania oraz przewidzieć konsekwencje podjętych wyborów strategicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O05_W02Student zna metody analizy strategicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej.
Treści programoweT-A-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)
T-A-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.
T-A-6Analiza SWOT TOWS
T-A-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)
T-A-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)
T-A-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna w grupach roboczych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia realizowane w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ogólnie scharakteryzować wybranych metod analizy strategicznej.
3,0Student potrafi ogólnie scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
3,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
4,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru.
4,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji.
5,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji. Student potrafi wskazać warunki niezbędne do zastosowania poszczególnych metod analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O05_U01Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności formułowania strategii organizacji na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.
T-A-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)
T-A-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.
T-A-6Analiza SWOT TOWS
T-A-7Formułowanie wyborów strategicznych
T-A-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)
T-A-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)
T-A-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna w grupach roboczych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia realizowane w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych problemów organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą.
4,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy standardowych modelowych strategii.
5,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy modelowych strategii w sposób twórczy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O05_K01Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej.
C-3Nabycie umiejętności formułowania strategii organizacji na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
C-1Zapoznanie z rodzajami modelowych strategii organizacji.
Treści programoweT-A-6Analiza SWOT TOWS
T-A-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)
T-A-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)
T-A-7Formułowanie wyborów strategicznych
T-A-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna w grupach roboczych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia realizowane w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega relacji między organizacją a otoczeniem.
3,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem i potrafi je zdefiniować.
3,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować.
4,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować, dokonać klasyfikacji oraz zebrać podstawowe informacje o problemie.
4,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej.
5,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej, jest zdeterminowany do jej realizacji.