Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Controling logistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Controling logistyki
Specjalność Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,40,50egzamin
konwersatoriaK6 20 1,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student ma znajomość podstaw rachunkowości i analizy ekonomicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z koncepcją i narzędziami controllingu logistycznego
C-2kształtowanie umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Funkcje i zadania controllingu w przedsiębiorstwie2
T-K-2Organizacja controllingu logistycznego w przedsiębiorstwie2
T-K-3Narzędzia controllingu logistycznego i ich baza informacyjna2
T-K-4Wskaźniki controllingu logistycznego, zastosowanie wskażników oceny i pomiaru podsystemów logistycznych3
T-K-5Identyfikacja i wyodrębnianie kosztów logistycznych2
T-K-6Budżetowanie kosztów logistycznych2
T-K-7Udział controllingu w osiąganiu celów przedsiębiorstwa2
T-K-8Kryteria klasyfikacji kosztów w controllingu logistycznym2
T-K-9Wykorzystanie rachunku kosztów zmiennych i marż pokryć finansowych w controllingu procesów logistycznych3
20
wykłady
T-W-1Znaczenie, zakres i zadania controllingu2
T-W-2Organizacja controllingu w przedsiębiorstwie2
T-W-3Narzędzia i baza informacyjna controllingu2
T-W-4System wskaźników controllingu4
T-W-5Diagnostyka efektywności ekonomicznej działań logistycznych przedsiębiorstw2
T-W-6Identyfikacja kosztów logistyki. Koszty logistyki w łańcuchu dostaw2
T-W-7Metodyka wdrażania controllingu w przedsiębiorstwach2
T-W-8Controlling logistyczny w analizie strategicznej przedsiębiorstwa2
T-W-9MOdele zarządzania controlingowego2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2przygotowywanie się do zajęć5
A-K-3przygotowanie sie do zaliczenia5
A-K-4opracowanie ćwiczeń sytuacyjnych10
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2analiza literatury przedmiotu7
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia6
A-W-4Egzamin2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie
M-2metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków,

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ustna lub pisemna odpowiedź w trakcie kursu
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: opracowane rozwiązanie podanego ćwiczenia sytuacyjnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/09_W01
Student powinien charakteryzować koncepcję i narzędzia controllingu logistycznego
Z_1A_W07, Z_1A_W09C-1T-K-4, T-K-1, T-K-3, T-K-5, T-W-7, T-W-3M-2, M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/09_U01
student potrafi zidentyfikować i ocenić obszary controllingu logistycznego
Z_1A_U13, Z_1A_U21, Z_1A_U14C-2T-K-4, T-K-6, T-K-3, T-K-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/09_K01
jest przygotowany do uczenia się prze całe życie doskonaląc nabytą wiedze i umiejętności
Z_1A_K04C-1, C-2T-K-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/09_W01
Student powinien charakteryzować koncepcję i narzędzia controllingu logistycznego
2,0Prezentuje śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/09_U01
student potrafi zidentyfikować i ocenić obszary controllingu logistycznego
2,0Prezentuje śladowy poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki , wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
5,0Prezentuje wysoki poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/09_K01
jest przygotowany do uczenia się prze całe życie doskonaląc nabytą wiedze i umiejętności
2,0
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Abt S., Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 1995
  2. Vollmuth H.J., Controlling - planowanie, kontrola, zarządzanie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 1993
  3. Śliwczyński B., Controlling w zarządzaniu logistyką, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, 2007
  4. Jędralska K., Woźniak-Sobczyk B., System wdrażania controllingu w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Rudd Jerry, A Practical Guide to Logistics: An Introduction to Transport, Warehousing, Trade and Distribution, KOGAN PAGE, Londyn, 2019
  2. Marciniak S., Controlling. Filozofia, projektowanie, DIFiN, Warszawa, 2001
  3. Śliwczyński B., Controlling operacyjny łańcucha dostaw w zarządzaniu wartością produktu, Uniwesytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2011
  4. Śliwczyński B., Planowanie logistyczne, Wyższa Szkołą Logistyki, Poznań, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Funkcje i zadania controllingu w przedsiębiorstwie2
T-K-2Organizacja controllingu logistycznego w przedsiębiorstwie2
T-K-3Narzędzia controllingu logistycznego i ich baza informacyjna2
T-K-4Wskaźniki controllingu logistycznego, zastosowanie wskażników oceny i pomiaru podsystemów logistycznych3
T-K-5Identyfikacja i wyodrębnianie kosztów logistycznych2
T-K-6Budżetowanie kosztów logistycznych2
T-K-7Udział controllingu w osiąganiu celów przedsiębiorstwa2
T-K-8Kryteria klasyfikacji kosztów w controllingu logistycznym2
T-K-9Wykorzystanie rachunku kosztów zmiennych i marż pokryć finansowych w controllingu procesów logistycznych3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie, zakres i zadania controllingu2
T-W-2Organizacja controllingu w przedsiębiorstwie2
T-W-3Narzędzia i baza informacyjna controllingu2
T-W-4System wskaźników controllingu4
T-W-5Diagnostyka efektywności ekonomicznej działań logistycznych przedsiębiorstw2
T-W-6Identyfikacja kosztów logistyki. Koszty logistyki w łańcuchu dostaw2
T-W-7Metodyka wdrażania controllingu w przedsiębiorstwach2
T-W-8Controlling logistyczny w analizie strategicznej przedsiębiorstwa2
T-W-9MOdele zarządzania controlingowego2
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2przygotowywanie się do zajęć5
A-K-3przygotowanie sie do zaliczenia5
A-K-4opracowanie ćwiczeń sytuacyjnych10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2analiza literatury przedmiotu7
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia6
A-W-4Egzamin2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D2/09_W01Student powinien charakteryzować koncepcję i narzędzia controllingu logistycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z koncepcją i narzędziami controllingu logistycznego
Treści programoweT-K-4Wskaźniki controllingu logistycznego, zastosowanie wskażników oceny i pomiaru podsystemów logistycznych
T-K-1Funkcje i zadania controllingu w przedsiębiorstwie
T-K-3Narzędzia controllingu logistycznego i ich baza informacyjna
T-K-5Identyfikacja i wyodrębnianie kosztów logistycznych
T-W-7Metodyka wdrażania controllingu w przedsiębiorstwach
T-W-3Narzędzia i baza informacyjna controllingu
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: opracowane rozwiązanie podanego ćwiczenia sytuacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Prezentuje śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D2/09_U01student potrafi zidentyfikować i ocenić obszary controllingu logistycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U13Potrafi identyfikować źródła finansowania i posługiwać się wiedzą z rachunkowości w celu rozwiązywania zadań w zakresie zarządzania
Z_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie, doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2kształtowanie umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu
Treści programoweT-K-4Wskaźniki controllingu logistycznego, zastosowanie wskażników oceny i pomiaru podsystemów logistycznych
T-K-6Budżetowanie kosztów logistycznych
T-K-3Narzędzia controllingu logistycznego i ich baza informacyjna
T-K-5Identyfikacja i wyodrębnianie kosztów logistycznych
T-W-6Identyfikacja kosztów logistyki. Koszty logistyki w łańcuchu dostaw
T-W-7Metodyka wdrażania controllingu w przedsiębiorstwach
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
S-1Ocena formująca: ustna lub pisemna odpowiedź w trakcie kursu
S-3Ocena podsumowująca: opracowane rozwiązanie podanego ćwiczenia sytuacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Prezentuje śladowy poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki , wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
5,0Prezentuje wysoki poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D2/09_K01jest przygotowany do uczenia się prze całe życie doskonaląc nabytą wiedze i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z koncepcją i narzędziami controllingu logistycznego
C-2kształtowanie umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu
Treści programoweT-K-3Narzędzia controllingu logistycznego i ich baza informacyjna
T-W-1Znaczenie, zakres i zadania controllingu
T-W-5Diagnostyka efektywności ekonomicznej działań logistycznych przedsiębiorstw
T-W-7Metodyka wdrażania controllingu w przedsiębiorstwach
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: opracowane rozwiązanie podanego ćwiczenia sytuacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5
4,0
4,5
5,0