Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Controlling:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Controlling | ||
Specjalność | Rachunkowość zarządcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowej wiedzy z rachunkowości finansowej i zarządczej |
W-2 | Znajomość podstaw finansó i analizy finansowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem i klasyfikacją controllingu |
C-2 | Poznanie funkcji i narzędzi controllingu |
C-3 | Poznanie warunków stosowania controllingu w przedsiębiorstwie oraz w innych jednostkach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rola i zadania controllera | 2 |
T-A-2 | Organizacyjne aspekty controllingu w przedsiebiorstwie | 2 |
T-A-3 | Zastosowanie wybranych narzędzi controllingu | 6 |
T-A-4 | Rola analizy finansowej w controllingu | 4 |
T-A-5 | Praktyka wdrażania i funkcjonownia controllingu | 5 |
T-A-6 | Raportowanie zarządcze | 4 |
T-A-7 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i rodzaje controllingu | 2 |
T-W-2 | Funkcje controllingu w zarządzaniu | 2 |
T-W-3 | Warunki stosowania controllingu w przedsiębiorstwie | 3 |
T-W-4 | Narzędznia controllingu | 2 |
T-W-5 | Rachunkowość jako źródło informacji dla controllingu | 2 |
T-W-6 | Zasady controllingu strategicznego i operacyjnego | 2 |
T-W-7 | Obszary controllingu strategicznego | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i grupowa | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 9 |
A-A-3 | Rozwiązywanie zadań problemowych | 9 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda sytuacyjna |
M-4 | Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/07_W01 Student zna elementarną terminologię używaną w controllingu, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych | Z_1A_W01, Z_1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-4 | S-2, S-3 |
Z_1A_D3/07_W02 Student ma wiedzę o metodyce stosowania typowych narzędzi controllingu w różnych obszarach działalności jednostek | Z_1A_W08, Z_1A_W09, Z_1A_W11 | — | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3 |
Z_1A_D3/07_W03 Student umie charakteryzować etapy stosowania controllingu w jednostkach i zna cechy controllingu operacyjnego i strategicznego | Z_1A_W04, Z_1A_W05, Z_1A_W09, Z_1A_W11 | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/07_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu | Z_1A_U11, Z_1A_U01, Z_1A_U04, Z_1A_U13 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-4 | S-2, S-3 |
Z_1A_D3/07_U02 Student potrafi identyfikować obszary i warunki stosowania controllingu w przedsiębiorstwie | Z_1A_U04, Z_1A_U05, Z_1A_U16, Z_1A_U14 | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-W-7 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Z_1A_D3/07_U03 Student potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu i zna praktyczne aspekty funkcjonowania controllingu. | Z_1A_U06, Z_1A_U01, Z_1A_U02, Z_1A_U13, Z_1A_U14 | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-5 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/07_K01 Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce | Z_1A_K02, Z_1A_K06, Z_1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/07_W01 Student zna elementarną terminologię używaną w controllingu, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych | 2,0 | Brak znajomości podstawowych pojęć |
3,0 | Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć | |
3,5 | Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu | |
4,0 | Dobra znajomość podstawowych pojęć | |
4,5 | Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji | |
5,0 | Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji | |
Z_1A_D3/07_W02 Student ma wiedzę o metodyce stosowania typowych narzędzi controllingu w różnych obszarach działalności jednostek | 2,0 | Brak znajomości podstawowych pojęć |
3,0 | Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć | |
3,5 | Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu | |
4,0 | Dobra znajomość podstawowych pojęć | |
4,5 | Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji | |
5,0 | Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji | |
Z_1A_D3/07_W03 Student umie charakteryzować etapy stosowania controllingu w jednostkach i zna cechy controllingu operacyjnego i strategicznego | 2,0 | Brak znajomości podstawowych pojęć |
3,0 | Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć | |
3,5 | Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu | |
4,0 | Dobra znajomość podstawowych pojęć | |
4,5 | Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji | |
5,0 | Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/07_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu. |
3,0 | Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu. | |
3,5 | Student umie określać obszary stosowania controllingu a także posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu. | |
4,0 | Student dobrze rozróżnia cechy controllingu. | |
4,5 | Student dobrze rozróżnia cechy controllingu. Student umie interpretować zakres controllingu. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozróżnia cechy i umie interpretować zakres controllingu. | |
Z_1A_D3/07_U02 Student potrafi identyfikować obszary i warunki stosowania controllingu w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu. |
3,0 | Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu. | |
3,5 | Student umie określać obszary stosowania controllingu a także posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu.. | |
4,0 | Student dobrze rozróżnia cechy controllingu. | |
4,5 | Student dobrze rozróżnia cechy i umie interpretować zakres controllingu. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozróżnia cechy i umie interpretować zakres controllingu. | |
Z_1A_D3/07_U03 Student potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu i zna praktyczne aspekty funkcjonowania controllingu. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu. |
3,0 | Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać część informacji z rachunkowości w controllingu. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu i zna praktyczne aspekty funkcjonowania controllingu. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu i zna praktyczne aspekty funkcjonowania controllingu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/07_K01 Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce | 2,0 | Student nie potrafi kojarzyć teori z praktyką. |
3,0 | Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. | |
4,0 | Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. | |
4,5 | Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej. |
Literatura podstawowa
- Nowak E. (red.)., Controlling dla menedżerów, CeDeWu, Warszawa, 2018
- Nowak E., Controlling w działalności przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2011
- Sierpińska M., Sierpińska-Sawicz A., Węgrzyn R., Controlling finansowy w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2019
- Bieńkowska A., Analiza rozwiązań i wzorce controllingu w organizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2015
- Chomuszko M., Controlling procesów. Jak wdrożyć, PWN, Warszawa, 2015, także w Ibuk
- Nesterak J., Nowak M., Kowalski M.J., Controlling personalny: w praktyce przedsiębiorstw działających w Polsce, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Świderska G. K., Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Difin, Warszawa, 2017
- Steven M. Bragg, The New Controller Guidebook, AccountingTools, Inc., 2020, Fifth Edition
Literatura dodatkowa
- Goliszewski J., Controlling. Koncepcja, zastosowania, wdrożenie., Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa, 2019
- Leszczyński Z., Wnuk. T., Controlling w praktyce, ODDK, Warszawa, 2010
- Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2008
- Sierpińska M., Niedbała B., Controlling operacyjny w przedsiębiorstwach. Centra odpowiedzialnośc w teorii i praktyce, PWN, Warszawa, 2008
- Vollmuth H. J., Controlling. Planowanie, kontrola, kierowanie., AWP, Warszawa, 2007
- Horváth P., Gleich R., Seiter M., Controlling, Vahlen, Franz, 2019
- Dyczkowska J. (red.), Kużdowicz P., Controlling and Knowledge Shaping an Information Environment in Contemporary Business Organizations, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2014