Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Finanse:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>, Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,40,50zaliczenie
wykładyW3 35 2,60,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien znać problematykę systemu finansowego w gospodarce rynkowej.
C-2Student powinien posiadać wiedzę na temat transformacji systemu bankowego w Polsce.
C-3Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą publicznego systemu finansowego i systemu ubezpieczeń.
C-4Student powinien wykazać się wiedzą na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych oraz praktyczną umiejętnością dokonania podstawowych czynności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstw.
C-5Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Funkcje finansów. Zjawiska finansowe.2
T-A-2Wprowadzenie do finansów przedsiębiorstw.3
T-A-3Obciążenie podatkowe przedsiębiorstw.4
T-A-4Formy finansowania działalności przedsiębiorstw.2
T-A-5Elementy analizy finansowej5
T-A-6Znaczenie i rola narzędzi wspomagania zarządzania w przedsiębiorstwie3
T-A-7Dźwignia finansowa3
T-A-8Dźwignia operacyjna2
T-A-9Metody oceny projektów inwestycyjnych4
T-A-10Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Finanse i system finansowy państwa.2
T-W-2Ogniwa systemu finansowego i powiązania między nimi.4
T-W-3Stopy procentowe i ich wpływ na uczestników rynku finansowego4
T-W-4Czytanie sprawozdań finansowych3
T-W-5Cel działalności przedsiębiorstw1
T-W-6Formy organizacyjno prawne przedsiębiorstw2
T-W-7Wprowadzenie do finansów publicznych4
T-W-8Budżet państwa procedura budżetowa oraz zasady budżetowe4
T-W-9Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego2
T-W-10Dług publiczny2
T-W-11Finanse ubezpieczeń3
T-W-12Finanse gospodarstw domowych4
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.5
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.15
A-A-3Przygotowywanie się do zaliczenia.8
A-A-4Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-5Konsultaje2
60
wykłady
A-W-1Przygotowywanie się do zajęć.8
A-W-2Czytanie zalecanej literatury.8
A-W-3Uczestnictwo w wykładach.35
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-W-5Egzamin2
A-W-6Konsultacje4
65

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia informacyjne.
M-2Zajęcia problemowe.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-4Metoda przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie ćwiczeń w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B08_W01
Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe.
Z_1A_W03C-1T-W-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-10M-2, M-3, M-1S-1, S-2
Z_1A_B08_W02
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu bankowości i miejsca banków w systemie gospodarczym.
Z_1A_W04C-2T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-A-3, T-A-5, T-W-3, T-A-10M-2, M-3, M-1S-1, S-2
Z_1A_B08_W03
Student posiada wiedzę na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń.
Z_1A_W02, Z_1A_W10C-3T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-A-3, T-A-4, T-W-11, T-A-10M-2, M-3, M-1S-1, S-2
Z_1A_B08_W04
Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej.
Z_1A_W09, Z_1A_W10, Z_1A_W13, Z_1A_W15C-4T-W-2, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-12, T-A-10, T-A-8, T-W-3, T-A-7, T-W-6, T-W-4, T-W-5M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B08_U01
Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych.
Z_1A_U13, Z_1A_U21C-4T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-11, T-W-12, T-A-8, T-A-10, T-A-9, T-A-7, T-W-4M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B08_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Z_1A_K01, Z_1A_K02C-5T-W-1, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-A-10, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B08_W01
Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat funkcjonowania finansów oraz zjawisk finansowych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat przedmiotu nauki finanse.
3,5Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finanse, funkcji finnasów i zjawisk finansowych, potrafi okreśłić ogniwa systemu finansowego.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finanse, funkcji finnasów i zjawisk finansowych, potrafi okreśłić ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące.
4,5Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów i zjawisk finansowych, potrafi określić i opisać ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów i zjawisk finansowych, potrafi określić i opisać ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące.
Z_1A_B08_W02
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu bankowości i miejsca banków w systemie gospodarczym.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu bankowości i miejsca banków w systemie gospodarczym.
3,0Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego i banków komercyjnych.
4,5Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego i banków komercyjnych, potrafi określić i opisać usługi bankowe.
5,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu bankowości i miejsca banków w systemie gospodarczym.
Z_1A_B08_W03
Student posiada wiedzę na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako lelementu sysytemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi okreśłić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako lelementu sysytemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi okreśłić dochody i wydatki państwa. Potrafi okreśłić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy, shcarakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej oraz opisać funkcje i zasady ubezpieczeń.
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako lelementu sysytemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi okreśłić dochody i wydatki państwa, posiada wiedzę na temat systemu podatkowego. Potrafi okreśłić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy, shcarakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej oraz opisać funkcje i zasady ubezpieczeń, a także scharakteryzować rodzaje ubezpieczeń.
4,5Student posiada dobrą wiedzę na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń.
5,0Student posiada dogłębną wiedzę na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń.
Z_1A_B08_W04
Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej.
3,0Student potrafi okreśłić i opisać formy prowadzenia przedsiębiorstwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiorstwa.
3,5Student potrafi okreśłić i opisać formy prowadzenia przedsiębiorstwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiorstwa oraz elementy sprawozdania finansowego.
4,0Student potrafi okreśłić i opisać formy prowadzenia przedsiębiorstwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiorstwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi scharakteryzować alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw.
4,5Student posiada dobrą wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej.
5,0Student posiada dogłębną wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B08_U01
Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych.
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o najważniejsze reguły i wskaźniki finansowe.
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o reguły i wskaźniki finansowe.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B08_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. pod red. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Wodniak, System finansowy w Polsce 1, PWN, Warszawa, 2008
  2. Stępień, Kinga., Bankowość : podstawy, Wydawnictwo i Handel Książkami KABE, Krosno, 2015
  3. S. Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2008
  4. S. Owsiak, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, PWN, Warszwa, 2021
  5. S. Owsiak, Finanse, PWE, Warszawa, 2015
  6. Beata Kotowska, Jacek Sitko, Aldona Uziębło, Finanse przedsiębiorstw : przykłady, zadania i rozwiązania, CeDeWu, Warszawa, 2021
  7. Carl Shoup, Public Finance, Routledge, New York, 2017

Literatura dodatkowa

  1. E. Jarocka, Finanse, Difin, Warszawa, 2010
  2. redakcja Przemysław Bryksa, Piotr Romanicz, Finanse samorządowe wobec wyzwań przyszłości, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Funkcje finansów. Zjawiska finansowe.2
T-A-2Wprowadzenie do finansów przedsiębiorstw.3
T-A-3Obciążenie podatkowe przedsiębiorstw.4
T-A-4Formy finansowania działalności przedsiębiorstw.2
T-A-5Elementy analizy finansowej5
T-A-6Znaczenie i rola narzędzi wspomagania zarządzania w przedsiębiorstwie3
T-A-7Dźwignia finansowa3
T-A-8Dźwignia operacyjna2
T-A-9Metody oceny projektów inwestycyjnych4
T-A-10Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Finanse i system finansowy państwa.2
T-W-2Ogniwa systemu finansowego i powiązania między nimi.4
T-W-3Stopy procentowe i ich wpływ na uczestników rynku finansowego4
T-W-4Czytanie sprawozdań finansowych3
T-W-5Cel działalności przedsiębiorstw1
T-W-6Formy organizacyjno prawne przedsiębiorstw2
T-W-7Wprowadzenie do finansów publicznych4
T-W-8Budżet państwa procedura budżetowa oraz zasady budżetowe4
T-W-9Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego2
T-W-10Dług publiczny2
T-W-11Finanse ubezpieczeń3
T-W-12Finanse gospodarstw domowych4
35

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.5
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.15
A-A-3Przygotowywanie się do zaliczenia.8
A-A-4Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-5Konsultaje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowywanie się do zajęć.8
A-W-2Czytanie zalecanej literatury.8
A-W-3Uczestnictwo w wykładach.35
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-W-5Egzamin2
A-W-6Konsultacje4
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B08_W01Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien znać problematykę systemu finansowego w gospodarce rynkowej.
Treści programoweT-W-2Ogniwa systemu finansowego i powiązania między nimi.
T-A-1Funkcje finansów. Zjawiska finansowe.
T-A-4Formy finansowania działalności przedsiębiorstw.
T-A-5Elementy analizy finansowej
T-A-10Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Zajęcia problemowe.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie ćwiczeń w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat funkcjonowania finansów oraz zjawisk finansowych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat przedmiotu nauki finanse.
3,5Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finanse, funkcji finnasów i zjawisk finansowych, potrafi okreśłić ogniwa systemu finansowego.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finanse, funkcji finnasów i zjawisk finansowych, potrafi okreśłić ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące.
4,5Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów i zjawisk finansowych, potrafi określić i opisać ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów i zjawisk finansowych, potrafi określić i opisać ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B08_W02Student posiada podstawową wiedzę z zakresu bankowości i miejsca banków w systemie gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Cel przedmiotuC-2Student powinien posiadać wiedzę na temat transformacji systemu bankowego w Polsce.
Treści programoweT-W-2Ogniwa systemu finansowego i powiązania między nimi.
T-W-7Wprowadzenie do finansów publicznych
T-W-9Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
T-W-8Budżet państwa procedura budżetowa oraz zasady budżetowe
T-A-3Obciążenie podatkowe przedsiębiorstw.
T-A-5Elementy analizy finansowej
T-W-3Stopy procentowe i ich wpływ na uczestników rynku finansowego
T-A-10Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Zajęcia problemowe.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie ćwiczeń w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu bankowości i miejsca banków w systemie gospodarczym.
3,0Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego i banków komercyjnych.
4,5Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego i banków komercyjnych, potrafi określić i opisać usługi bankowe.
5,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu bankowości i miejsca banków w systemie gospodarczym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B08_W03Student posiada wiedzę na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą publicznego systemu finansowego i systemu ubezpieczeń.
Treści programoweT-W-1Finanse i system finansowy państwa.
T-W-2Ogniwa systemu finansowego i powiązania między nimi.
T-W-7Wprowadzenie do finansów publicznych
T-W-10Dług publiczny
T-A-3Obciążenie podatkowe przedsiębiorstw.
T-A-4Formy finansowania działalności przedsiębiorstw.
T-W-11Finanse ubezpieczeń
T-A-10Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Zajęcia problemowe.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie ćwiczeń w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako lelementu sysytemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi okreśłić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako lelementu sysytemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi okreśłić dochody i wydatki państwa. Potrafi okreśłić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy, shcarakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej oraz opisać funkcje i zasady ubezpieczeń.
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako lelementu sysytemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi okreśłić dochody i wydatki państwa, posiada wiedzę na temat systemu podatkowego. Potrafi okreśłić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy, shcarakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej oraz opisać funkcje i zasady ubezpieczeń, a także scharakteryzować rodzaje ubezpieczeń.
4,5Student posiada dobrą wiedzę na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń.
5,0Student posiada dogłębną wiedzę na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B08_W04Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-4Student powinien wykazać się wiedzą na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych oraz praktyczną umiejętnością dokonania podstawowych czynności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstw.
Treści programoweT-W-2Ogniwa systemu finansowego i powiązania między nimi.
T-W-9Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
T-A-1Funkcje finansów. Zjawiska finansowe.
T-A-2Wprowadzenie do finansów przedsiębiorstw.
T-A-3Obciążenie podatkowe przedsiębiorstw.
T-A-4Formy finansowania działalności przedsiębiorstw.
T-A-5Elementy analizy finansowej
T-W-12Finanse gospodarstw domowych
T-A-10Zaliczenie
T-A-8Dźwignia operacyjna
T-W-3Stopy procentowe i ich wpływ na uczestników rynku finansowego
T-A-7Dźwignia finansowa
T-W-6Formy organizacyjno prawne przedsiębiorstw
T-W-4Czytanie sprawozdań finansowych
T-W-5Cel działalności przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków.
M-2Zajęcia problemowe.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie ćwiczeń w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej.
3,0Student potrafi okreśłić i opisać formy prowadzenia przedsiębiorstwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiorstwa.
3,5Student potrafi okreśłić i opisać formy prowadzenia przedsiębiorstwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiorstwa oraz elementy sprawozdania finansowego.
4,0Student potrafi okreśłić i opisać formy prowadzenia przedsiębiorstwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiorstwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi scharakteryzować alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw.
4,5Student posiada dobrą wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej.
5,0Student posiada dogłębną wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B08_U01Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U13Potrafi identyfikować źródła finansowania i posługiwać się wiedzą z rachunkowości w celu rozwiązywania zadań w zakresie zarządzania
Z_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie, doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-4Student powinien wykazać się wiedzą na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych oraz praktyczną umiejętnością dokonania podstawowych czynności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstw.
Treści programoweT-W-2Ogniwa systemu finansowego i powiązania między nimi.
T-A-2Wprowadzenie do finansów przedsiębiorstw.
T-A-3Obciążenie podatkowe przedsiębiorstw.
T-A-4Formy finansowania działalności przedsiębiorstw.
T-A-5Elementy analizy finansowej
T-W-11Finanse ubezpieczeń
T-W-12Finanse gospodarstw domowych
T-A-8Dźwignia operacyjna
T-A-10Zaliczenie
T-A-9Metody oceny projektów inwestycyjnych
T-A-7Dźwignia finansowa
T-W-4Czytanie sprawozdań finansowych
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków.
M-2Zajęcia problemowe.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie ćwiczeń w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o najważniejsze reguły i wskaźniki finansowe.
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o reguły i wskaźniki finansowe.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B08_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Z_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Cel przedmiotuC-5Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-W-1Finanse i system finansowy państwa.
T-W-11Finanse ubezpieczeń
T-W-12Finanse gospodarstw domowych
T-A-1Funkcje finansów. Zjawiska finansowe.
T-A-10Zaliczenie
T-A-3Obciążenie podatkowe przedsiębiorstw.
T-A-5Elementy analizy finansowej
T-A-2Wprowadzenie do finansów przedsiębiorstw.
T-A-4Formy finansowania działalności przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków.
M-2Zajęcia problemowe.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie ćwiczeń w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0