Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)

Sylabus przedmiotu Statystyka w biznesie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka w biznesie
Specjalność Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki z zakresu szkoły wyższej, statystyki opisowej oraz zagadnień ekonomicznych
W-2Wymagania w zakresie umiejetosci: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach statystyki opisowej, posługiwac sie arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz programem STATISTICA.
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie oraz samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
C-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami wnioskowania statystycznego, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)2
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu i wnioskowania w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej3
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych2
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)3
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu3
T-L-6Kolokwium2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć23
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/03_W01
Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i stosowania metod ilosciowych w biznesie
Z_1A_W01, Z_1A_W08C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-3, S-2
Z_1A_D2/03_W02
zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania problemów biznesowych
Z_1A_W04, Z_1A_W06, Z_1A_W09, Z_1A_W01, Z_1A_W08, Z_1A_W15C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/03_U01
potrafi przeprowadzić analizę opisową na podstawie danych statystycznych
Z_1A_U02, Z_1A_U04, Z_1A_U01, Z_1A_U11, Z_1A_U21C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-3, S-2
Z_1A_D2/03_U02
potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i program STATISTICA w biznesie
Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U08, Z_1A_U09, Z_1A_U11, Z_1A_U12, Z_1A_U14, Z_1A_U15C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/03_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Z_1A_K07, Z_1A_K04, Z_1A_K02, Z_1A_K01, Z_1A_K05, Z_1A_K03C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/03_W01
Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i stosowania metod ilosciowych w biznesie
2,0
3,0posiada wiedzę w wąskim zakresie o organizacji i stosowaniu metod ilościowych w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D2/03_W02
zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania problemów biznesowych
2,0
3,0poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/03_U01
potrafi przeprowadzić analizę opisową na podstawie danych statystycznych
2,0
3,0potrafi przeprowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę opisową na podstawie danych statystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D2/03_U02
potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i program STATISTICA w biznesie
2,0
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i niektóre elementy programu STATISTICA w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/03_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie biznesowe, a przy pomocy nauczyciela pracować w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Luszniewicz Andrzej, Statystyka w biznesie, laboratoria komputerowe, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa, Warszawa, 2002
  2. Krawczak I., Bąk K., Łukasik M., Najechalski P., Nowak Z., Olech-Piasecka W., Pułaska-Turyna B., Statystyka w biznesie. Zastosowanie narzędzi Excel, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa, 2005
  3. Parlińska M., Parliński J., Statystyczna analiza danych z Excelem, SGGW, Warszawa, 2011
  4. Berenson M. L., Levine D., Szabat K. A., Krehbiel T. C., Basic Business Statistics, Global Edition, Pearson Education Limited, 2019
  5. Sharpe N. R., De Veaux R. D., Velleman P., Business Statistics, Global Edition, Pearson Education Limited, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Sompolska-Rzechuła Agnieszka (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)2
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu i wnioskowania w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej3
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych2
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)3
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu3
T-L-6Kolokwium2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć23
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D2/03_W01Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i stosowania metod ilosciowych w biznesie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami wnioskowania statystycznego, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
Treści programoweT-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu i wnioskowania w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada wiedzę w wąskim zakresie o organizacji i stosowaniu metod ilościowych w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D2/03_W02zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania problemów biznesowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami wnioskowania statystycznego, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
Treści programoweT-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu i wnioskowania w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D2/03_U01potrafi przeprowadzić analizę opisową na podstawie danych statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie, doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami wnioskowania statystycznego, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
Treści programoweT-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu i wnioskowania w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi przeprowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę opisową na podstawie danych statystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D2/03_U02potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i program STATISTICA w biznesie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U12Potrafi analizować i prognozować oczekiwania rynku
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami wnioskowania statystycznego, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
Treści programoweT-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu i wnioskowania w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i niektóre elementy programu STATISTICA w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D2/03_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Z_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Z_1A_K03Jest gotów do inicjowania i opracowywania projektów społecznych, uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami wnioskowania statystycznego, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
Treści programoweT-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu i wnioskowania w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie biznesowe, a przy pomocy nauczyciela pracować w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0