Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie kryzysem społecznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie kryzysem społecznym
Specjalność Zarządzanie w kryzysie
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 6 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zarządzania. Zaliczone zajęcia z polityki społecznej.
W-2Ogólna znajomość struktury władzy publicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą o istocie i cechach sytuacji kryzysowej
C-2Znajomość elementów analizy sytuacji kryzysowej
C-3Uksztatłowanie Umiejętności opracowania procedur zapobiegania sytuacjom kryzysowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Krysys społeczny istota rozwoju. Kryzys jako decydowanie pod presją czasu.10
T-A-2Krysys społeczny a zagrożenie dla realizacji podstawowych fukcji systemu społecznego1
T-A-3Zródła systuacji kryzysowych, Kryzys natychmiastowy, kryzys przewlekły6
T-A-4Zaliczenie1
18
wykłady
T-W-1Kryzys jako moment przełomowy, rozstrzygający, punkt zwrotny.1
T-W-2Rodzaje kryzysów. Kryzys polityczny, rządowy, kryzys panstwa. Kryzys ekonomiczny. Kryzys międzynarodowy.1
T-W-3Kryzys nagły/natychmiastowy, kryzys przewlekły. Kryzys wewnętrzny i zewnętrzny.1
T-W-4Indywidualizacja podejścia w sytuacjach kryzysu społecznego. Rola współpracy interdyscyplinarnej w sytuacji kryzysowej1
T-W-5Zaliczenie2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zjęciach18
A-A-2praca własna studenta obejmująca: przygotowanie prac tematycznych - studiowanie literatury22
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu,9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacja multimedialną
M-2metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - stopień wyczerpania tematu, - trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-2Ocena formująca: dla opracowan tematycznych: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemów, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - przejawianie inicjatywy poznawczej
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/09_W01
Ma podstawową wiedze o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych
Z_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/09_U01
Potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej
Z_1A_U01C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/09_K01
Ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności
Z_1A_K01C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-3, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/09_W01
Ma podstawową wiedze o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych
2,0Studenta nie ma podstawowej wiedzy o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych
3,0Studenta ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych
3,5Studenta opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych
4,0Studenta opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne ucgybienia
4,5Studenta dobrze opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Studenta bardzo dobrze opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych; treść i forma wypowiedzi poprawne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/09_U01
Potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej
2,0Student nie potrafi scharakteryzować symptomów sytuacji kryzysowej
3,0Student potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej; tresć i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej; tresć i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej; tresć i forma wypowiedzi poprawne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/09_K01
Ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności
2,0Student nie ma świadomości znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności
3,0Student ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności
3,5Student opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności
4,0Student dobrze opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności; treść i forma wypowiedzi poprawne

Literatura podstawowa

  1. Zieliński Krzysztof R., Ochrona ludności, Zarządzanie kryzysowe, Difin, Warszawa, 2021
  2. Grocki R, Zarządzanie kryzysowe.Dobre praktyki, Difin, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Nogalski B., Marcinkiewicz H., Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa, 2004
  2. Rogester M., Larkin J, Zarządzanie kryzysem, PWE, Warszawa, 2005
  3. Crowe, Adam., Disasters 2. 0 : The Application of Social Media Systems for Modern Emergency Management, Taylor & Francis Group, ProQuest Ebook Central, 2012, https://ebookcentral.proquest.com/lib/zutszczecin-ebooks/detail.action?docID=893013.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Krysys społeczny istota rozwoju. Kryzys jako decydowanie pod presją czasu.10
T-A-2Krysys społeczny a zagrożenie dla realizacji podstawowych fukcji systemu społecznego1
T-A-3Zródła systuacji kryzysowych, Kryzys natychmiastowy, kryzys przewlekły6
T-A-4Zaliczenie1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kryzys jako moment przełomowy, rozstrzygający, punkt zwrotny.1
T-W-2Rodzaje kryzysów. Kryzys polityczny, rządowy, kryzys panstwa. Kryzys ekonomiczny. Kryzys międzynarodowy.1
T-W-3Kryzys nagły/natychmiastowy, kryzys przewlekły. Kryzys wewnętrzny i zewnętrzny.1
T-W-4Indywidualizacja podejścia w sytuacjach kryzysu społecznego. Rola współpracy interdyscyplinarnej w sytuacji kryzysowej1
T-W-5Zaliczenie2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zjęciach18
A-A-2praca własna studenta obejmująca: przygotowanie prac tematycznych - studiowanie literatury22
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu,9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/09_W01Ma podstawową wiedze o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą o istocie i cechach sytuacji kryzysowej
C-2Znajomość elementów analizy sytuacji kryzysowej
C-3Uksztatłowanie Umiejętności opracowania procedur zapobiegania sytuacjom kryzysowym
Treści programoweT-W-1Kryzys jako moment przełomowy, rozstrzygający, punkt zwrotny.
T-W-4Indywidualizacja podejścia w sytuacjach kryzysu społecznego. Rola współpracy interdyscyplinarnej w sytuacji kryzysowej
T-W-3Kryzys nagły/natychmiastowy, kryzys przewlekły. Kryzys wewnętrzny i zewnętrzny.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacja multimedialną
M-2metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - stopień wyczerpania tematu, - trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-2Ocena formująca: dla opracowan tematycznych: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemów, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - przejawianie inicjatywy poznawczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studenta nie ma podstawowej wiedzy o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych
3,0Studenta ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych
3,5Studenta opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych
4,0Studenta opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne ucgybienia
4,5Studenta dobrze opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Studenta bardzo dobrze opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych; treść i forma wypowiedzi poprawne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/09_U01Potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Znajomość elementów analizy sytuacji kryzysowej
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą o istocie i cechach sytuacji kryzysowej
C-3Uksztatłowanie Umiejętności opracowania procedur zapobiegania sytuacjom kryzysowym
Treści programoweT-W-2Rodzaje kryzysów. Kryzys polityczny, rządowy, kryzys panstwa. Kryzys ekonomiczny. Kryzys międzynarodowy.
T-W-3Kryzys nagły/natychmiastowy, kryzys przewlekły. Kryzys wewnętrzny i zewnętrzny.
T-W-1Kryzys jako moment przełomowy, rozstrzygający, punkt zwrotny.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacja multimedialną
M-2metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - stopień wyczerpania tematu, - trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemów, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - przejawianie inicjatywy poznawczej
S-2Ocena formująca: dla opracowan tematycznych: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować symptomów sytuacji kryzysowej
3,0Student potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej; tresć i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej; tresć i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej; tresć i forma wypowiedzi poprawne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/09_K01Ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Znajomość elementów analizy sytuacji kryzysowej
C-3Uksztatłowanie Umiejętności opracowania procedur zapobiegania sytuacjom kryzysowym
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą o istocie i cechach sytuacji kryzysowej
Treści programoweT-W-3Kryzys nagły/natychmiastowy, kryzys przewlekły. Kryzys wewnętrzny i zewnętrzny.
T-W-4Indywidualizacja podejścia w sytuacjach kryzysu społecznego. Rola współpracy interdyscyplinarnej w sytuacji kryzysowej
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacja multimedialną
M-2metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: dla opracowan tematycznych: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemów, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - przejawianie inicjatywy poznawczej
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - stopień wyczerpania tematu, - trafność doboru argumentów, formułowania tez
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności
3,0Student ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności
3,5Student opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności
4,0Student dobrze opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności; treść i forma wypowiedzi poprawne