Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Ekonomiczne problemy kryzysu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomiczne problemy kryzysu | ||
Specjalność | Zarządzanie w kryzysie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych zagadnień z zakresu mikroekonomii, podstaw makroekonomii oraz podstaw zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kryzysu i jego oddziaływaniem na państwo, instytucje, organizacje i jednostki. |
C-2 | Przygotowanie studentów do analizowania oddziaływania otoczenia ekonomicznego na podmioty gospodarcze i poszukiwania rozwiązania sytuacji kryzysowej. |
C-3 | Zapoznanie studentów z negatywnymi i pozytywnymi skutkami kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej i jej podmiotów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kryzys jako skutek zdarzeń nieprzewidywalnych (np. pandemia, wojna, katastrofa) | 1 |
T-A-2 | Kryzys jako efekt recesji gospodarczej | 1 |
T-A-3 | Szoki i koniunktura gospodarcza a kryzys i jego symptomy | 1 |
T-A-4 | Kryzys jako efekt globalizacj. | 1 |
T-A-5 | Skutki kryzysu dla gospodarki światowej i narodowej | 1 |
T-A-6 | Mezoekonomiczne uwarunkowania kryzysu | 1 |
T-A-7 | Konsekwencje kryzysu dla podmiotów gospodarczych - gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i państwa | 1 |
T-A-8 | Zmiany struktur rynkowych i strategii przedsiębiorstw w kryzysie. | 1 |
T-A-9 | Zmiany gospodarki pod wpływem kryzysu (np. gospodarczego, finansowego, demograficznego, uchodźczego, klimatycznego, energetycznego) | 1 |
T-A-10 | Problemy przedsiębiorstw w kryzysie. Zmiany kosztów, finansów i zatrudnienia w kryzysie | 1 |
T-A-11 | Dostosowanie przedsiębiorstw do nowej rzeczywistości. Od kryzysu do szans | 1 |
T-A-12 | Przedsiębiorstwa w kryzysie - studia przypadków | 5 |
T-A-13 | Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe) | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota kryzysu jako problemu ekonomicznego | 1 |
T-W-2 | Fazy kryzysu i przyczyny jego rozprzestrzeniania | 1 |
T-W-3 | Ekonomiczne, polityczne, ekologiczne, technologiczne i społeczne uwarunkowania kryzysu w gospodarce | 1 |
T-W-4 | Kryzys jako efekt złego planowania i zarządzania w gospodarce | 1 |
T-W-5 | Kryzys ekonomiczny a szanse rynkowe przedsiębiorstw. Koszty i przychody w kryzysie | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji na zadany temat | 2 |
A-A-3 | Poznawanie literatury i poszukiwanie oraz analiza studiów przypadków | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda problemowa: wykład problemowy |
M-2 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda praktyczna: metoda przypadków |
M-5 | Metoda eksponująca: prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe) |
S-2 | Ocena formująca: ocena z prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D6/01_W01 Zrozumienie przez studentów teoretycznych i praktycznych zagadnień kryzysu ekonomicznego. | Z_1A_W04, Z_1A_W01 | — | C-3, C-1 | T-A-8, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-9, T-A-7, T-A-12, T-A-11, T-A-10 | M-1, M-3, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Z_1A_D6/01_W02 Rozpoznawanie przez studenów skutków oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. | Z_1A_W03, Z_1A_W05 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-8, T-A-5, T-A-12, T-A-11, T-A-9, T-A-7 | M-1, M-3, M-4, M-2, M-5 | S-1, S-3, S-4 |
Z_1A_D6/01_W03 Charakteryzowanie przez studentów w podstawowym zakresie sposobów rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. | Z_1A_W04, Z_1A_W05 | — | C-2 | T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12 | M-3, M-4, M-1 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D6/01_U01 Student potrafi opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczycch. | Z_1A_U01, Z_1A_U14 | — | C-3, C-1 | T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-11, T-A-8, T-A-9, T-A-7, T-A-10, T-W-5, T-A-12, T-A-1 | M-1, M-3, M-2, M-5 | S-1, S-2, S-4 |
Z_1A_D6/01_U02 Student posiada umiejętność samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji i studium porzypadku. | Z_1A_U17 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-8, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-9, T-A-7, T-A-12, T-A-11, T-W-2, T-A-10 | M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Z_1A_D6/01_U03 Student potrafi prezentować swoje poglądy na temat ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. | Z_1A_U19 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-8, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-A-7, T-A-11, T-W-3, T-A-9, T-A-1, T-W-4, T-A-12 | M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D6/01_K01 Student uzyska świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego. | Z_1A_K02 | — | C-3, C-1 | T-A-5, T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D6/01_W01 Zrozumienie przez studentów teoretycznych i praktycznych zagadnień kryzysu ekonomicznego. | 2,0 | Student nie rozumie nawet w podstawowym zakresie teoretycznych i praktycznych zagadnień kryzysu ekonomicznego. |
3,0 | Student rozumie w podstawowym zakresie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczne zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi często błędna. | |
3,5 | Student rozumie w podstawowym zakresie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi niekiedy błędna. | |
4,0 | Student rozumie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. prawie dokładnie Wobec wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne i nieliczne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi na ogół poprawna. | |
4,5 | Student rozumie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi poprawna. | |
5,0 | Student rozumie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Jego wiedza wykracza nawet poza program. Wobec wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się swobodnie, pewnie i poprawnie. | |
Z_1A_D6/01_W02 Rozpoznawanie przez studenów skutków oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. | 2,0 | Student nie rozpoznaje, nawet w postawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela, skutków oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. |
3,0 | Student rozpoznaje, w postawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczne zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi często błędna. | |
3,5 | Student rozpoznaje, w postawowym zakresie, przy pewnej pomocy nauczyciela, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi niekiedy błędna. | |
4,0 | Student rozpoznaje samodzielnie, w postawowym zakresie, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. prawie dokładnie Wobec wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne i nieliczne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi na ogół poprawna. | |
4,5 | Student rozpoznaje samodzielnie, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi poprawna. | |
5,0 | Student rozpoznaje samodzielnie, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Jego wiedza wykracza nawet poza program. Wobec wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się swobodnie, pewnie i poprawnie. | |
Z_1A_D6/01_W03 Charakteryzowanie przez studentów w podstawowym zakresie sposobów rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. | 2,0 | Student nie umie scharakteryzować w podstawowym zakresie sposobów rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. |
3,0 | Student umie scharakteryzować w podstawowym zakresie sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczne zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi często błędna. | |
3,5 | Student umie scharakteryzować w podstawowym zakresie sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi niekiedy błędna. | |
4,0 | Student umie scharakteryzować sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. prawie dokładnie Wobec wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne i nieliczne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi na ogół poprawna. | |
4,5 | Student umie scharakteryzować sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi poprawna. | |
5,0 | Student umie scharakteryzować sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Jego wiedza wykracza nawet poza program. Wobec wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się swobodnie, pewnie i poprawnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D6/01_U01 Student potrafi opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczycch. | 2,0 | Student nie potrafi opisać przyczyn i skutków kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych, nawet w elementarnym zakresie. |
3,0 | Student potrafi opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych, w elementarnym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych, w podstawowym zakresie, przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie, w stopniu większym niż podstawowy, opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie, wykraczajac poza program, opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych. | |
Z_1A_D6/01_U02 Student posiada umiejętność samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji i studium porzypadku. | 2,0 | Student nie posiada, nawet w elementarnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku. |
3,0 | Student posiada, w elementarnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku. Niezbędna jest przy tym wydatna pomoc nauczyciela. | |
3,5 | Student posiada, w podstawowym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku. Niezbędna jest przy tym pewna pomoc nauczyciela. | |
4,0 | Student posiada, w podstawowym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku, korzytajac ze wskazówek nauczyciela. | |
4,5 | Student posiada, w pełnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku. | |
5,0 | Student posiada, w pełnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku. Korzysta z materiału objętego programem oraz wykracza poza obowiązujacy program. | |
Z_1A_D6/01_U03 Student potrafi prezentować swoje poglądy na temat ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. | 2,0 | Student nie potrafi, nawet w elementarnym zakresie, prezentować swych poglądów nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. |
3,0 | Student potrafi, w elementarnym zakresie, prezentować swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Niezbędna jest wydatna pomoc nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi, w podstawowym zakresie, prezentować swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Niezbędna jest pewna pomoc nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi prezentować swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej, kierując się wskazówkami nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi prezentować samodzielnie swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Temat wybiera spośród proponowanych porzez nauczyciela. | |
5,0 | Student potrafi prezentować samodzielnie swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Sam wymyśla temat, wykraczający poza materiał programowy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D6/01_K01 Student uzyska świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego. | 2,0 | Student nie ma nawet w elementarnym zakresie świadomości zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego. |
3,0 | Student ma w elementarnym zakresie świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego. | |
3,5 | Student ma w podstawowym zakresie świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego. | |
4,0 | Student ma świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego. | |
4,5 | Student ma świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego i rozumie potrzebe reagowania organizacji na te zmiany. | |
5,0 | Student ma świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego i rozumie potrzebe reagowania organizacji na te zmiany. Samodzielnie potrafi wskazać przykłądy takiej reakcji na podstawie zgromadzonych doświadczeń i wiadomości kontekstowych. |
Literatura podstawowa
- Galloway S., Post CORONA - od kryzysu do szans. Biznes w czasach pandemii, MT Biznes, Warszawa, 2021
- Gurtner B., The Financial and Economic Crisis and Developing Countries, International Development Policy, 2010, Issue 1, pp. 189-213, 2010
- Hamsal M., Ichsan M., Business sustainability in the times of crisis: Propositions and framework, IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 2020, 729, 012049, 2020
- Kaczmarek T.T., Globalna gospodarka i globalny kryzys, Difin, Warszawa, 2009
- Kołodko G. (red.), Globalizacja, kryzys i co dalej, Poltext, Warszawa, 2010
- Kudełko J., Wałachowski K., Żmija D., Gospodarka regionalna w obliczu kryzysu wywołanego pandemią Covid-19, Difin, Warszawa, 2020
- Nawrot W., Globalny kryzys finansowy XXI wieku. Przyczyny, przebieg i skutki, CeDeWu, Warszawa, 2009
- Shang Y, Li H., Zhang R., Effects of Pandemic Outbreak on EConomies: Evidence from Business History Context, Frontier in Public Health, March 2021, Vol. 9, Articke 63043, 2021
- Staniec J., Zawiła-Niedźwiecki J., Zarządzanie ryzykiem operacyjnym, C.H. Beck, Gdańsk, 2008
- Romanowska M., Mierzejewska W., Przedsiębiorstwo odporne na kryzys, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016
- Niezbędnik Inteligenta Plus, Trzęsienie kapitalizmu, czyli jak się zaczął kryzys i czym się skończy, POLITYKA, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Grzeszek J., Leśniewicz F., Śliwowski P., Święcicki P., Pandenomics. Zestaw narzędzi fiskalnych i monetarnych w dobie kryzysów, Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa, 2020
- Harold J., Koniec globalizacji. Czego nauczył nas wielki kryzys, Poltext, Warszawa, 2010
- Hongbing S., Wojna o pieniądz. Prawdziwe źródła kryzysów finansowych, Wydawnictwo Wektory, Bielany Wrocławskie, 2010
- Taylor J.B., Zrozumieć kryzys finansowy. Przyczyny, skutki, interpretacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Żakowski J., Zawał. Zrozumieć kryzys, Biblioteka Polityki, Warszawa, 2009