Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 24 3,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 24 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-2Zrozumienie istoty procesu i funkcji zarządzania.
C-3Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
C-4Budowa umiejętności wykonywania funkcji menadżerskich w przykładowych sytuacjach
C-5Kształtowanie umiejętności diagnozowania problemów w organizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza otoczenia organizacji6
T-A-2Planowanie w organizacji2
T-A-3Struktury organizacyjne - tworzenie i zmiana4
T-A-4Motywowanie w środowisku pracy4
T-A-5Przywództwo i zarządzanie zespołem2
T-A-6Proces i rodzaje kontroli4
T-A-7Kolokwium pisemne2
24
wykłady
T-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie2
T-W-2Otoczenie organizacji2
T-W-3Planowanie jako funkcja zarządzania. Rodzaje planowania. Cele organizacji - rodzaje, sposoby wyznaczania4
T-W-4Organizowanie jako funkcja zarządzania4
T-W-5Motywowanie jako funkcja zarządzania4
T-W-6Kontrola jako funkcja zarządzania2
T-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.2
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa.2
T-W-9Ewolucja teorii organizacji i zarządzania2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego23
A-A-3Przygotowanie się do zajęć20
A-A-4Praca z ćwiczeniami33
100
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach24
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu40
A-W-4Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań ćwiczeń i zadań problemowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B03_W01
Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
Z_1A_W01C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1
Z_1A_B03_W02
Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
Z_1A_W04C-5, C-3T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
Z_1A_B03_W03
Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania
Z_1A_W01, Z_1A_W06C-1, C-5, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B03_U01
Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli
Z_1A_U03, Z_1A_U04, Z_1A_U05, Z_1A_U06, Z_1A_U07C-4T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-7M-3, M-5, M-4S-3, S-2
Z_1A_B03_U02
Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
Z_1A_U01, Z_1A_U02, Z_1A_U05C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4M-3, M-4, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B03_K01
Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu
Z_1A_K07, Z_1A_K01C-3, C-1T-W-1, T-A-5, T-W-2, T-A-6, T-W-8, T-A-4, T-A-3, T-W-7M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B03_W01
Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
2,0Niedostateczny poziom wiedzy o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
3,0Zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania
3,5Zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania i podać definicję cyklu działania zorganizowanego
4,0Dobra wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego, tłumaczyć związki między nimi
4,5Bardzo dobra wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego oraz potrafi wytłumaczyć scharakteryzować podstawowe systemy kierowania
5,0Znakomita wiedza potrafi identyfikować i tłumaczyć wpływ poszczególnych szkół zarządzania na teorię zarządzania
Z_1A_B03_W02
Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
2,0Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować podstawowych pojęć z zakresu organizacji i nie potrafi podać definicji otoczenia organizacji
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację z licznymi błędami
3,5Zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,0Dobra wiedza, potrafi definiować i objaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,5Bardzo dobra wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i tłumaczyć wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
5,0Znakomita wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację, potrafi rozpoznać i zdefiniować związki między organizacją, jej otoczeniem i wiedzą ekonomiczną
Z_1A_B03_W03
Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania
2,0Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować funkcji zarządzania, nie potrafi podać ich zakresu
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania, popełnia liczne błędy
3,5Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli
4,0Dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji
4,5Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji
5,0Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji i zna sposoby ich racjonalizacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B03_U01
Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli
2,0Student nie potrafi odnieść wiedzy z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do problemów praktycznych
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
3,5Student potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
5,0Student wykorzystuje wszystkie zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych oraz potrafi odnaleźć powiązania między nimi, a także sam identyfikuje problemy w organizacji
Z_1A_B03_U02
Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
2,0Student nie ma umiejętności zdobywania wiedzy z różnych źródeł.
3,0Student posiada umiejętność korzystania tylko wyłącznie z literatury podstawowej i podstawowych źródeł elektronicznych.
3,5Student posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz podstawowych źródeł elektronicznych krajowych.
4,0Student posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
4,5Student posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
5,0Student potrafi wykorzystać literaturę podstawową, literaturę dodatkową oraz wykorzystywać zasoby bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B03_K01
Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu
2,0
3,0Zna podstawowe funkcje zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, Także 2017 - Ibuk libra
  2. Zakrzewska-Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania: teoria i ćwiczenia, Nieoczywiste, Warszawa, 2017
  3. Drucker P., Praktyka zarządzania, MT Biznes, Warszawa, 2017
  4. Krzysztof Klincewicz (red. nauk.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie: przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016
  5. H., Hartmann, E., Parboteeah, K. P., Pierce, J. L., Reece, M., ... & O’Rourke, J. S., Principles of Management, OpenStax, 2019, online: https://assets.openstax.org/oscms-prodcms/media/documents/PrinciplesofManagement-OP_mGBMvoU.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Waściński T., Teoria budowy modeli biznesowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2019
  2. Northouse Peter G., Introduction to Leadership: Concepts and Practice, Sage, 2020, 5th Edition
  3. Combe Colin, Introduction to manegement, Glasgow Caledonian University, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza otoczenia organizacji6
T-A-2Planowanie w organizacji2
T-A-3Struktury organizacyjne - tworzenie i zmiana4
T-A-4Motywowanie w środowisku pracy4
T-A-5Przywództwo i zarządzanie zespołem2
T-A-6Proces i rodzaje kontroli4
T-A-7Kolokwium pisemne2
24

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie2
T-W-2Otoczenie organizacji2
T-W-3Planowanie jako funkcja zarządzania. Rodzaje planowania. Cele organizacji - rodzaje, sposoby wyznaczania4
T-W-4Organizowanie jako funkcja zarządzania4
T-W-5Motywowanie jako funkcja zarządzania4
T-W-6Kontrola jako funkcja zarządzania2
T-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.2
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa.2
T-W-9Ewolucja teorii organizacji i zarządzania2
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego23
A-A-3Przygotowanie się do zajęć20
A-A-4Praca z ćwiczeniami33
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach24
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu40
A-W-4Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B03_W01Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-3Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
Treści programoweT-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie
T-W-2Otoczenie organizacji
T-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa.
T-W-9Ewolucja teorii organizacji i zarządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczny poziom wiedzy o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
3,0Zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania
3,5Zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania i podać definicję cyklu działania zorganizowanego
4,0Dobra wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego, tłumaczyć związki między nimi
4,5Bardzo dobra wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego oraz potrafi wytłumaczyć scharakteryzować podstawowe systemy kierowania
5,0Znakomita wiedza potrafi identyfikować i tłumaczyć wpływ poszczególnych szkół zarządzania na teorię zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B03_W02Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Cel przedmiotuC-5Kształtowanie umiejętności diagnozowania problemów w organizacji
C-3Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
Treści programoweT-W-2Otoczenie organizacji
T-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować podstawowych pojęć z zakresu organizacji i nie potrafi podać definicji otoczenia organizacji
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację z licznymi błędami
3,5Zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,0Dobra wiedza, potrafi definiować i objaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,5Bardzo dobra wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i tłumaczyć wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
5,0Znakomita wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację, potrafi rozpoznać i zdefiniować związki między organizacją, jej otoczeniem i wiedzą ekonomiczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B03_W03Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-5Kształtowanie umiejętności diagnozowania problemów w organizacji
C-2Zrozumienie istoty procesu i funkcji zarządzania.
Treści programoweT-W-3Planowanie jako funkcja zarządzania. Rodzaje planowania. Cele organizacji - rodzaje, sposoby wyznaczania
T-W-6Kontrola jako funkcja zarządzania
T-W-5Motywowanie jako funkcja zarządzania
T-W-4Organizowanie jako funkcja zarządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować funkcji zarządzania, nie potrafi podać ich zakresu
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania, popełnia liczne błędy
3,5Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli
4,0Dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji
4,5Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji
5,0Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji i zna sposoby ich racjonalizacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B03_U01Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U05Potrafi realnie ocenić ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Z_1A_U07Potrafi interpretować, przewidywać oraz wpływać na poprawne zachowania ludzi w organizacjach
Cel przedmiotuC-4Budowa umiejętności wykonywania funkcji menadżerskich w przykładowych sytuacjach
Treści programoweT-A-3Struktury organizacyjne - tworzenie i zmiana
T-A-4Motywowanie w środowisku pracy
T-A-6Proces i rodzaje kontroli
T-A-5Przywództwo i zarządzanie zespołem
T-A-2Planowanie w organizacji
T-A-1Analiza otoczenia organizacji
T-A-7Kolokwium pisemne
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań ćwiczeń i zadań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odnieść wiedzy z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do problemów praktycznych
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
3,5Student potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
5,0Student wykorzystuje wszystkie zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych oraz potrafi odnaleźć powiązania między nimi, a także sam identyfikuje problemy w organizacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B03_U02Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U05Potrafi realnie ocenić ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-3Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
C-2Zrozumienie istoty procesu i funkcji zarządzania.
Treści programoweT-A-1Analiza otoczenia organizacji
T-A-7Kolokwium pisemne
T-A-6Proces i rodzaje kontroli
T-A-5Przywództwo i zarządzanie zespołem
T-A-3Struktury organizacyjne - tworzenie i zmiana
T-A-2Planowanie w organizacji
T-A-4Motywowanie w środowisku pracy
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań ćwiczeń i zadań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności zdobywania wiedzy z różnych źródeł.
3,0Student posiada umiejętność korzystania tylko wyłącznie z literatury podstawowej i podstawowych źródeł elektronicznych.
3,5Student posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz podstawowych źródeł elektronicznych krajowych.
4,0Student posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
4,5Student posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
5,0Student potrafi wykorzystać literaturę podstawową, literaturę dodatkową oraz wykorzystywać zasoby bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B03_K01Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
C-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
Treści programoweT-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie
T-A-5Przywództwo i zarządzanie zespołem
T-W-2Otoczenie organizacji
T-A-6Proces i rodzaje kontroli
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa.
T-A-4Motywowanie w środowisku pracy
T-A-3Struktury organizacyjne - tworzenie i zmiana
T-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe funkcje zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0