Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie bazami danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie bazami danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu realizacji programu przedmiotu „Technologie informacyjne”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-2Student powinien posiadać ogólna wiedzę z zagadnień implementacji, instalacji i administracji baz danych
C-3Student powinień znać podstawy języka SQL
C-4Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.1
T-P-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych1
T-P-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych1
T-P-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.1
T-P-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe2
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych1
T-P-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych1
T-P-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji1
T-P-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć i realizacja projektu25
A-P-3Studiowanie zalecanych treści15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/Objaśnienie
M-2Metody aktywizujące/Dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne/Metoda projektów
M-4Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny test na koniec semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O04_W01
Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
Z_1A_W11, Z_1A_W07C-4, C-2, C-1, C-3T-P-1, T-P-9, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O04_U01
Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
Z_1A_U17, Z_1A_U11, Z_1A_U18C-2, C-1, C-3T-P-5, T-P-6, T-P-4, T-P-8, T-P-9, T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-P-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O04_W01
Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasady projektowania baz danych i nie posiada podstawowej wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O04_U01
Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
2,0Student nie posiada umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,0Student posiada dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.

Literatura podstawowa

  1. T. Connolly, C. Begg, Systemy baz danych. Praktyczne metody projektowania, implementacji i zarządzania., Wydawnictwo RM, Warszawa, 2004, t. 1 i 2
  2. Richard Stones, Neil Matthew, Bazy Danych i MySQL, Helion, Gliwice, 2001
  3. Arkadiusz Jakubowski, Podstawy SQL, Helion, Gliwice, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ben Forta, Poznaj SQL w 10 minut, Intersoftland, Warszawa, 2000
  2. Ewa Łuszczyk, Microsoft SQL Server 2005 od środka: Zapytania w języku T-SQL, APN Promise, Warszawa, 2006
  3. Database Foundations, Oracle, Zasoby dostępne w module Database Foundations w ramach programu Oracle Academy
  4. Dulhare, U. N., Ahmad, K., & Bin, A. K. A. (Eds.), Machine learning and big data : Concepts, algorithms, tools and applications, John Wiley & Sons, Incorporated, 2020, Proquest

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.1
T-P-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych1
T-P-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych1
T-P-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.1
T-P-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe2
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych1
T-P-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych1
T-P-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji1
T-P-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć i realizacja projektu25
A-P-3Studiowanie zalecanych treści15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O04_W01Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-4Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych
C-2Student powinien posiadać ogólna wiedzę z zagadnień implementacji, instalacji i administracji baz danych
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-3Student powinień znać podstawy języka SQL
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.
T-P-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji
T-P-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych
T-P-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych
T-P-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych
T-P-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych
T-P-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.
T-P-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji
Metody nauczaniaM-1Metody podające/Objaśnienie
M-2Metody aktywizujące/Dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne/Metoda projektów
M-4Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny test na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasady projektowania baz danych i nie posiada podstawowej wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O04_U01Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U18Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Student powinien posiadać ogólna wiedzę z zagadnień implementacji, instalacji i administracji baz danych
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-3Student powinień znać podstawy języka SQL
Treści programoweT-P-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych
T-P-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.
T-P-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji
T-P-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji
T-P-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych
T-P-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych
T-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.
T-P-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające/Objaśnienie
M-2Metody aktywizujące/Dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne/Metoda projektów
M-4Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny test na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,0Student posiada dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.