Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Matematyka I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki ze szkoły ponadpodstawowej w zakresie rozszerzonym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej. |
C-2 | Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria i in. |
C-3 | Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w zarządzaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji. | 3 |
T-A-2 | Pochodna funkcji jednej zmiennej. | 4 |
T-A-3 | Ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej. | 3 |
T-A-4 | Kolokwium. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Granice ciągów i funkcji. Ciągłość funkcji. | 1 |
T-W-2 | Pochodna funkcji jednej zmiennej. | 1 |
T-W-3 | Ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej. | 1 |
T-W-4 | Kolokwium. | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 12 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 6 |
A-A-3 | Wykonanie zadań domowych. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do kolokwium. | 12 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 4 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium. | 4 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania zadań podczas zajęć. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań domowych (indywidualnie i w grupach). |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B01_W01 Student zna teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej. | Z_1A_W08 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B01_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej do rozwiązywania praktycznych zadań. | Z_1A_U17, Z_1A_U21 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-2 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B01_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | Z_1A_K07, Z_1A_K01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B01_W01 Student zna teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej. | 2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną. |
3,0 | Student własnymi słowami formułuje definicje i twierdzenia z poznanych działów matematyki wyższej. | |
3,5 | Student poprawnie formułuje definicje i twierdzenia z poznanych działów matematyki wyższej w języku matematycznym. | |
4,0 | Student ponadto zna przykłady ilustrujące poznane definicje oraz twierdzenia. | |
4,5 | Student ponadto zna interpretację geometryczną poznanych definicji oraz twierdzeń oraz wnioski z nich wynikające. | |
5,0 | Student ponadto zna interpretację ekonomiczną poznanych definicji oraz twierdzeń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B01_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej do rozwiązywania praktycznych zadań. | 2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie: - obliczyć granicę ciągu arytmetycznego i geometrycznego, - obliczyć granicę funkcji wymiernej, - obliczyć pochodną funkcji jednej zmiennej na podstawie wzorów. | |
3,5 | Student ponadto potrafi samodzielnie: - obliczyć granicę dowolnej funkcji jednej zmiennej, - obliczyć pochodną funkcji jednej zmiennej na podstawie definicji, - obliczyć pochodną dowolnego rzędu na podstawie wzorów, - wyznaczyć ekstrema globalne funkcji jednej zmiennej, - wyznaczyć przedziały monotoniczności funkcji jednej zmiennej. | |
4,0 | Student ponadto potrafi samodzielnie: - zbadać ciągłość funkcji jednej zmiennej, - wyznaczyć asymptoty funkcji jednej zmiennej, - wyznaczyć punkty przegięcia oraz przedziały wypukłości i wklęsłości funkcji. | |
4,5 | Student ponadto potrafi samodzielnie: - wykonać powyższe zadania na przykładach znanych z ekonomii (np. wyznaczyć minimum funkcji kosztów, wyznaczyć i zinterpretować asymptoty funkcji popytu Tornquista), - przeprowadzić kompletne badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej. | |
5,0 | Student ponadto potrafi samodzielnie: - wykonać powyższe zadania na nowych przykładach (odmiennych od prezentowanych podczas zajęć oraz zadawanych do domu), - dokonać wszechstronnego sprawdzenia, analizy i interpretacji otrzymanych wyników, - zaproponować alternatywne metody rozwiązania zadań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B01_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych |
3,0 | Student rozwiązuje problemy badawcze kierując się wskazówkami nauczyciela. | |
3,5 | Student rozwiązuje problemy badawcze korzystając z nielicznych wskazówek nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi identyfikować metody potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, rozwiązuje zadania i potrafi dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student potrafi identyfikować metody potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, rozwiązuje zadania, potrafi dokonać wstępnej analizy i przezentacji uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student potrafi identyfikować wszystkie metody potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, rozwiązuje zadania, potrafi dokonać wszechstronnej analizy i przezentacji uzyskanych wyników. |
Literatura podstawowa
- Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. cz.1 i 2., PWN, Warszawa, 2015
- Piszczała J., Matematyka i jej zastosowanie w naukach ekonomicznych, AE, Poznań, 2008
- Sołtysiak J., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu, WSH, Gdańsk, 2002
- Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Banaś J., Podstawy matematyki dla ekonomistów, WNT, Warszawa, 2007
- Babula E., Czerwonka L., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu / Mathematical applications in economics and management, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015
- Batóg B., Bieszk-Stolorz B., Foryś I., Guzowska M., Matemtyka dla kierunków ekonomicznych, Difin, Warszawa, 2016
- Zdrojewski W., Foryś I., Żółtkowski J., Dobek M., Heberlein K., Rakowski O., Matematyka dla studentów ekonomii, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
- Gewert M., Skoczylas Z., Matematyczka dla studentów politechnik. Analiza matematyczna. cz. 1 i 2., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2004
- Osborne M.J., Mathematical methods for economic theory, https://mjo.osborne.economics.utoronto.ca/index.php/tutorial/index/1/toc
- Hoy M., Livernois J., McKenna Ch., Rees R., Stengos T., Mathematics for Economics, MIT Press, 2022, 4