Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Gospodarka innowacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka innowacyjna
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 2,00,50egzamin
konwersatoriaK6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o przedsiebiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną i praktycznną na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
C-2Przygotowanie do prowadzenia działalności w zakresie Startupów
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie gospodarki innowacyjnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zwiększanie roli nauki w rozwoju gospodarczym1
T-K-2Zarządzanie innowacjami. Metody kreowania innowacji.1
T-K-3Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji1
T-K-4Proces innowacyjny - strategie innowacyjne1
T-K-5Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce1
T-K-6Etapy opracowania projektu innowacyjnego1
T-K-7Parki technologiczne. Klastry przemysłowe. Parki technologiczne.1
T-K-8Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-9Zaliczenie1
9
wykłady
T-W-1Przedsiębiorczość- defincja i istotna. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Przedsiębiorca- rola i znaczenie. Średnie i mała przedsiębiorstwa1
T-W-2Przyklady innowacji przedsiębiorczych1
T-W-3Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw1
T-W-4Wspieranie przedsiębiorczości i inowacyjności ze środków publicznych1
T-W-5Innowacja - definicja, cele korzyści1
T-W-6Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace1
T-W-7Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji1
T-W-8Uwarunkowania innowacyjności1
T-W-9Opory i bariery wprowadzania innowacyjności i sposoby ich pokonywania.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w zajęciach9
A-K-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
wykłady
A-W-1Udział w wykladach9
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu13
A-W-3Syudiowanie wskazanej literatury.26
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/09_W01
Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
Z_1A_W03, Z_1A_W08C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/09_U01
Przygotowanie mulimedialnego projektu
Z_1A_U03C-1, C-3, C-2T-K-9, T-K-4, T-K-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/09_K01
ma umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
Z_1A_K05, Z_1A_K03C-1, C-3, C-2T-K-4, T-K-3, T-K-6, T-W-8M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/09_W01
Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/09_U01
Przygotowanie mulimedialnego projektu
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/09_K01
ma umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zatempowski M, Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach kryzysu gospodarczego, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2017
  2. Szatkowski K, Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, PWN, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Piasecki B., Przedsiębiorczość i mała firma - teoria i paraktyka, PWN, Warszawa, 2009
  2. Pomykalski A., Zarządzanie innowacjami, PWE, Warszawa, 2009
  3. Targalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, C BECK, Warszawa, 2009
  4. The, World Bank, Innovation Policy : A Guide for Developing Countries, World Bank Publications, ProQuest Ebook Central, 2010, 1, https://ebookcentral.proquest.com/lib/zutszczecin-ebooks/detail.action?docID=589834.

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zwiększanie roli nauki w rozwoju gospodarczym1
T-K-2Zarządzanie innowacjami. Metody kreowania innowacji.1
T-K-3Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji1
T-K-4Proces innowacyjny - strategie innowacyjne1
T-K-5Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce1
T-K-6Etapy opracowania projektu innowacyjnego1
T-K-7Parki technologiczne. Klastry przemysłowe. Parki technologiczne.1
T-K-8Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-9Zaliczenie1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorczość- defincja i istotna. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Przedsiębiorca- rola i znaczenie. Średnie i mała przedsiębiorstwa1
T-W-2Przyklady innowacji przedsiębiorczych1
T-W-3Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw1
T-W-4Wspieranie przedsiębiorczości i inowacyjności ze środków publicznych1
T-W-5Innowacja - definicja, cele korzyści1
T-W-6Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace1
T-W-7Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji1
T-W-8Uwarunkowania innowacyjności1
T-W-9Opory i bariery wprowadzania innowacyjności i sposoby ich pokonywania.1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w zajęciach9
A-K-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykladach9
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu13
A-W-3Syudiowanie wskazanej literatury.26
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D1/09_W01Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną i praktycznną na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
C-2Przygotowanie do prowadzenia działalności w zakresie Startupów
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie gospodarki innowacyjnej
Treści programoweT-W-6Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace
T-W-7Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji
T-W-5Innowacja - definicja, cele korzyści
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D1/09_U01Przygotowanie mulimedialnego projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną i praktycznną na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie gospodarki innowacyjnej
C-2Przygotowanie do prowadzenia działalności w zakresie Startupów
Treści programoweT-K-9Zaliczenie
T-K-4Proces innowacyjny - strategie innowacyjne
T-K-6Etapy opracowania projektu innowacyjnego
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D1/09_K01ma umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Z_1A_K03Jest gotów do inicjowania i opracowywania projektów społecznych, uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną i praktycznną na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie gospodarki innowacyjnej
C-2Przygotowanie do prowadzenia działalności w zakresie Startupów
Treści programoweT-K-4Proces innowacyjny - strategie innowacyjne
T-K-3Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji
T-K-6Etapy opracowania projektu innowacyjnego
T-W-8Uwarunkowania innowacyjności
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0