Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Polityka gospodarcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka gospodarcza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o gospodarce rynkowej, mechanizmach funkcjonowania rynku
W-2Podstawowa znajomość istoty i czynników wzrostu gospodarczego, popytu, inflacji i bezrobocia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-3Omówienie relacji przyczynowo - skutkowych w procesach rynkowych w aspekcie realizacji polityki gospodarczej państwa, ze wskazaniem konketnych instrumentów i obszarów interwencji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie polityki gospodarczej, cele, krtyteria oceny. Modele społeczno-ekonomiczne, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej.6
T-W-2Instrumenty polityki gospodarczej w ujęciu sektorowym: polityka przemysłowa, inwestycyjna, strukturalna, regionalna, polityka ochrony środowiska.5
T-W-3Polityka fiskalna, polityka budżetowa. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury, raportów ekonomicznych17
A-W-3Przygotowanie się do egzaminy16
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu końcowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C02_W01
Zrozumienie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką
Z_1A_W03C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1
Z_1A_C02_W02
Rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, prawidłowo interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce rynkowej, w aspekcie reazlizacji zadań polityki gospodarczej w odniesieniu do konkretnych narzędzi
Z_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-2, M-1S-1
Z_1A_C02_W03
Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami długu publicznego, relacje pomiędzy deficytem budżetowym i długiem publicznym, a fiskalizmem państwa. Zna cele, zadania i instrumenty Banku Centralnego oraz znaczenie interwenizmu państwowego w kreowaniu polityki pieniężnej i fiskalnej.
Z_1A_W05C-3, C-2, C-1T-W-3M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C02_U01
Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
Z_1A_U01C-3, C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1
Z_1A_C02_U02
Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych
Z_1A_U05C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C02_K01
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
Z_1A_K05C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C02_W01
Zrozumienie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką
2,0nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej panstwa
3,0dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
3,5rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
4,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów
4,5rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji
5,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje gospodarcze projektowanych celów
Z_1A_C02_W02
Rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, prawidłowo interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce rynkowej, w aspekcie reazlizacji zadań polityki gospodarczej w odniesieniu do konkretnych narzędzi
2,0nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie potrafi wskazać roli państaw w kreowaniunzjawisk rynkowych
3,0potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje interwencji państwa w rynek
3,5potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje państawa w rynek
4,0potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce rynkowej wywołane inetrwencją państwa
4,5potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć skutki i przyczyny interwencji państwa w wybranych sektorach gospodarki
5,0potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, w sposób prawidłowy identyfikuje narzędzia, przyczyny i skutki interwencjonizmu państwowego w gospodarce rynkowej
Z_1A_C02_W03
Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami długu publicznego, relacje pomiędzy deficytem budżetowym i długiem publicznym, a fiskalizmem państwa. Zna cele, zadania i instrumenty Banku Centralnego oraz znaczenie interwenizmu państwowego w kreowaniu polityki pieniężnej i fiskalnej.
2,0nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu polityki fiskalnej i pieniężnej
3,0prawidłwo definiuje podstawowe pojęcia z zakresu polityki fiskalnej i pieniężnej, ze szczególnym uwzględnieniem budżetu państwa i zadań Banku Centralnego, oraz relacje pomiędzy deficytem budżetowym, długiem publicznym, a fiskalizmem państwa
3,5identyfikuje relacje przyczynowo-skutkowe w obrębie polityki fiskalnej i budżetowej, zadnia Banku Centralnego i znaczenia polityki budżetowej
4,0Prawidłowo identyfikuje relacje pomiędzy deficytem budżetowym i długiem publicznym w odniesieniu do podstawowych wskażników makroekonomicznych, oraz znaczenie interwencjonizmu państwowego w kreowaniu polityki fiskalnej i pieniężnej
4,5Prawidłowo interpretuje wskazniki makroekonomiczne, szczególnie w obszarze polityki pieniężnej i fiskalnej oraz ich zmiany wywołane interwencjonizmem państwowym
5,0Prawidłowo definiuje relacje i zależnosci pomiędzy polityką fiskalną i pieniężną, dokonując analizy zmian ilościowych i jakościowych w zakresie podstawowych parametrów budżetowych i makroekonomicznych w odniesieniu do poszczególnych instrumentów interwencjonizmu państwowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C02_U01
Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
2,0nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,0dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,5dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,0rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,5rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego
5,0rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach
Z_1A_C02_U02
Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych
2,0nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,0potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,5potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki
4,0analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki
4,5sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
5,0sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C02_K01
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
2,0Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,0Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,5Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,5Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Ćwikliński H. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2004, IV
  2. Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, PWE, Warszawa, 2015, pierwsze wydanie - 2004 r.
  2. Pronobis. M, Polityka ekonomiczna i rynki finansowe a funkcjonowanie gospodarki, CeDuWu, 2013
  3. Grosse T.G., Polityki europejskie w dobie kryzysu, SCHOLAR, Warszawa, 2016
  4. Stone D., The Art of Political Decision Making, W.W Norton, New York, 2001, www.amozon.com 0393976254

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie polityki gospodarczej, cele, krtyteria oceny. Modele społeczno-ekonomiczne, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej.6
T-W-2Instrumenty polityki gospodarczej w ujęciu sektorowym: polityka przemysłowa, inwestycyjna, strukturalna, regionalna, polityka ochrony środowiska.5
T-W-3Polityka fiskalna, polityka budżetowa. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury, raportów ekonomicznych17
A-W-3Przygotowanie się do egzaminy16
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C02_W01Zrozumienie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-3Omówienie relacji przyczynowo - skutkowych w procesach rynkowych w aspekcie realizacji polityki gospodarczej państwa, ze wskazaniem konketnych instrumentów i obszarów interwencji
Treści programoweT-W-2Instrumenty polityki gospodarczej w ujęciu sektorowym: polityka przemysłowa, inwestycyjna, strukturalna, regionalna, polityka ochrony środowiska.
T-W-3Polityka fiskalna, polityka budżetowa. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej
T-W-1Pojęcie polityki gospodarczej, cele, krtyteria oceny. Modele społeczno-ekonomiczne, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej panstwa
3,0dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
3,5rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
4,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów
4,5rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji
5,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje gospodarcze projektowanych celów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C02_W02Rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, prawidłowo interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce rynkowej, w aspekcie reazlizacji zadań polityki gospodarczej w odniesieniu do konkretnych narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-3Omówienie relacji przyczynowo - skutkowych w procesach rynkowych w aspekcie realizacji polityki gospodarczej państwa, ze wskazaniem konketnych instrumentów i obszarów interwencji
Treści programoweT-W-1Pojęcie polityki gospodarczej, cele, krtyteria oceny. Modele społeczno-ekonomiczne, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej.
T-W-2Instrumenty polityki gospodarczej w ujęciu sektorowym: polityka przemysłowa, inwestycyjna, strukturalna, regionalna, polityka ochrony środowiska.
T-W-3Polityka fiskalna, polityka budżetowa. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie potrafi wskazać roli państaw w kreowaniunzjawisk rynkowych
3,0potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje interwencji państwa w rynek
3,5potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje państawa w rynek
4,0potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce rynkowej wywołane inetrwencją państwa
4,5potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć skutki i przyczyny interwencji państwa w wybranych sektorach gospodarki
5,0potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, w sposób prawidłowy identyfikuje narzędzia, przyczyny i skutki interwencjonizmu państwowego w gospodarce rynkowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C02_W03Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami długu publicznego, relacje pomiędzy deficytem budżetowym i długiem publicznym, a fiskalizmem państwa. Zna cele, zadania i instrumenty Banku Centralnego oraz znaczenie interwenizmu państwowego w kreowaniu polityki pieniężnej i fiskalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3Omówienie relacji przyczynowo - skutkowych w procesach rynkowych w aspekcie realizacji polityki gospodarczej państwa, ze wskazaniem konketnych instrumentów i obszarów interwencji
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-1Zapoznanie studentów z podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
Treści programoweT-W-3Polityka fiskalna, polityka budżetowa. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu polityki fiskalnej i pieniężnej
3,0prawidłwo definiuje podstawowe pojęcia z zakresu polityki fiskalnej i pieniężnej, ze szczególnym uwzględnieniem budżetu państwa i zadań Banku Centralnego, oraz relacje pomiędzy deficytem budżetowym, długiem publicznym, a fiskalizmem państwa
3,5identyfikuje relacje przyczynowo-skutkowe w obrębie polityki fiskalnej i budżetowej, zadnia Banku Centralnego i znaczenia polityki budżetowej
4,0Prawidłowo identyfikuje relacje pomiędzy deficytem budżetowym i długiem publicznym w odniesieniu do podstawowych wskażników makroekonomicznych, oraz znaczenie interwencjonizmu państwowego w kreowaniu polityki fiskalnej i pieniężnej
4,5Prawidłowo interpretuje wskazniki makroekonomiczne, szczególnie w obszarze polityki pieniężnej i fiskalnej oraz ich zmiany wywołane interwencjonizmem państwowym
5,0Prawidłowo definiuje relacje i zależnosci pomiędzy polityką fiskalną i pieniężną, dokonując analizy zmian ilościowych i jakościowych w zakresie podstawowych parametrów budżetowych i makroekonomicznych w odniesieniu do poszczególnych instrumentów interwencjonizmu państwowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C02_U01Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Omówienie relacji przyczynowo - skutkowych w procesach rynkowych w aspekcie realizacji polityki gospodarczej państwa, ze wskazaniem konketnych instrumentów i obszarów interwencji
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-1Zapoznanie studentów z podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
Treści programoweT-W-3Polityka fiskalna, polityka budżetowa. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej
T-W-1Pojęcie polityki gospodarczej, cele, krtyteria oceny. Modele społeczno-ekonomiczne, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej.
T-W-2Instrumenty polityki gospodarczej w ujęciu sektorowym: polityka przemysłowa, inwestycyjna, strukturalna, regionalna, polityka ochrony środowiska.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,0dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,5dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,0rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,5rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego
5,0rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C02_U02Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U05Potrafi realnie ocenić ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Omówienie relacji przyczynowo - skutkowych w procesach rynkowych w aspekcie realizacji polityki gospodarczej państwa, ze wskazaniem konketnych instrumentów i obszarów interwencji
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-1Zapoznanie studentów z podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
Treści programoweT-W-1Pojęcie polityki gospodarczej, cele, krtyteria oceny. Modele społeczno-ekonomiczne, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej.
T-W-2Instrumenty polityki gospodarczej w ujęciu sektorowym: polityka przemysłowa, inwestycyjna, strukturalna, regionalna, polityka ochrony środowiska.
T-W-3Polityka fiskalna, polityka budżetowa. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,0potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,5potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki
4,0analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki
4,5sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
5,0sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C02_K01Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-3Omówienie relacji przyczynowo - skutkowych w procesach rynkowych w aspekcie realizacji polityki gospodarczej państwa, ze wskazaniem konketnych instrumentów i obszarów interwencji
C-1Zapoznanie studentów z podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
Treści programoweT-W-3Polityka fiskalna, polityka budżetowa. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej
T-W-2Instrumenty polityki gospodarczej w ujęciu sektorowym: polityka przemysłowa, inwestycyjna, strukturalna, regionalna, polityka ochrony środowiska.
T-W-1Pojęcie polityki gospodarczej, cele, krtyteria oceny. Modele społeczno-ekonomiczne, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,0Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,5Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,5Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń