Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Rachunkowość finansowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość finansowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu mikroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zakresem rachunkowości, zasadami rachunkowości, funkcjami rachunkowości |
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami rachunkowości : dokumentacja księgowa, księgi rachunkowe, konta i plan kont |
C-3 | Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem systemu informacyjnego rachunkowości - zakres informacji otrzymywanych z systemu informacyjnego rachunkowości |
C-4 | Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji składników majątkowych i wynikowych oraz przygotowanie studenta do prowadzenia ewidencji w systemie rachunkowości |
C-5 | Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami sprawozdania finansowego i zasadami ich sporzązdania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Klasyfikacja aktywów i pasywów. Konstrukcja bilansu. | 3 |
T-A-2 | Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. | 1 |
T-A-3 | Funkcjonowanie kont bilansowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach bilansowych. | 2 |
T-A-4 | Ewidencja na kontach bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie otwarcia i bilansie zamknięcia. Tworzenie zestawienia obrotów i sald kont bilansowych. | 3 |
T-A-5 | Przychody i koszty ich osiągnięcia. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych. | 4 |
T-A-6 | Ustalanie wyniku finansowego. | 2 |
T-A-7 | Kolokwium. | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie rachunkowości. Funkcje i zasady rachunkowości. | 1 |
T-W-2 | Majątek jednostki i jego struktura. Treść i układ bilansu. | 1 |
T-W-3 | Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. | 1 |
T-W-4 | Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Plan kont. Błędy księgowe i zasady ich poprawy. Ewidencja syntetyczna a ewidencja analityczna. | 1 |
T-W-5 | Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy. Funkcjonowanie kont wynikowych. | 1 |
T-W-6 | Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 16 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć - rozwiązywanie zadań problemowych | 9 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 10 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 6 |
A-W-2 | Czytanie zalecanej literatury przedmiotu | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do egazminu | 14 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pisennych i ustnych pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza rozwiązywanych samodzielnie przez studentów zadań z zakresu ewidencji opearcji gospodarczych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia w formie pisemnej obejmujące zadania z zakresu wyceny, ewidencji i ujmowania w systemie rachunkowości zdarzeń gospodarczych |
S-4 | Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach |
S-5 | Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zadania praktyczne z zakresu ewidencji oraz pytania teoretyczne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C07_W01 Student zna pojęcie, cele, zasady, zakres, regulacje prawne oraz instrumenty rachunkowości finansowej | Z_1A_W03, Z_1A_W01, Z_1A_W07 | — | C-4, C-3, C-2, C-1, C-5 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-A-6 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-2, S-3, S-5, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C07_U01 Student potrafi okreslić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu | Z_1A_U16, Z_1A_U11, Z_1A_U13, Z_1A_U21 | — | C-4, C-3, C-2, C-1, C-5 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-A-2 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-2, S-3, S-5, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C07_K01 Student jest przygotowany do skutecznej realizacji zadań z zakresu rachunkowości finansowej jednostki gospodarczej z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etyki zawodu | Z_1A_K02, Z_1A_K06 | — | C-4, C-3, C-2, C-1, C-5 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-6 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-2, S-3, S-5, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C07_W01 Student zna pojęcie, cele, zasady, zakres, regulacje prawne oraz instrumenty rachunkowości finansowej | 2,0 | Student nie zna zasad rachunkowości, nie zna zasad ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. |
3,0 | Student zna niektóre zasady rachunkowości oraz zna podstawy ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości, zna zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów oraz zna podstawowe zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. | |
4,0 | Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz zna podstawowe zasady ewidencji i ustalania wyniku finansowego. | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. | |
5,0 | Student zna, charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości, zna szczegółowe regulacjie prawa bilansowego, zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. Posiada wiedzę umożliwiającą wyjaśnienie kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C07_U01 Student potrafi okreslić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu | 2,0 | Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych |
3,0 | Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
3,5 | Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans | |
4,0 | Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald oraz bilans, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych | |
4,5 | Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald oraz bilans, ponadto interpretuje zawarte w nich informacje | |
5,0 | Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C07_K01 Student jest przygotowany do skutecznej realizacji zadań z zakresu rachunkowości finansowej jednostki gospodarczej z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etyki zawodu | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej a proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej oraz proponuje prawidowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych z zakresu rachunkowości finansowej, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości, Dz. U. z 2019 poz. 351 z póź. zm.
- Szczypa P., Rachunkowość finansowa od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020, II
- Nadolna B., Rydzewska M., Podstawy rachunkowości. Skrypt dla studentów kierunków ekonomia i zarządzanie, ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2018
- Kimmel P.D., Weygandt J.J., Kieso D.E., Financial and Managierial Accounting, Wiley, 2018
Literatura dodatkowa
- Walińska E. (red.), Meritum rachunkowości. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- Sawicki K. (red.), Rachunkowość przedsiębiorstw według Ustawy o rachunkowości znowelizowanej w 2015 roku, Ekspert, Wrocław, 2016