Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Finanse publiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finanse publiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z mikroekonomii. |
W-2 | Znajomośc zagadnień z makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych. |
C-2 | Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych. |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych. |
C-4 | Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Procedura budżetowa | 2 |
T-A-2 | System podatkowy | 3 |
T-A-3 | Opłaty i inne dochody publiczne | 4 |
T-A-4 | Dotacje i subwencje. | 2 |
T-A-5 | Agencje rządowe i fundusze celowe. | 1 |
T-A-6 | Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne. | 2 |
T-A-7 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego. | 2 |
T-W-2 | Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy. | 2 |
T-W-3 | Dochody publiczne. | 2 |
T-W-4 | Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego. | 2 |
T-W-5 | Wydatki publiczne. | 2 |
T-W-6 | Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego. | 2 |
T-W-7 | Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin. | 1 |
T-W-8 | Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym. | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowywanie się do zajęć. | 3 |
A-A-2 | Czytanie zalecanej literatury | 2 |
A-A-3 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-4 | Rozwiązywanie zadań. | 3 |
A-A-5 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zajęć. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjne |
M-2 | Metoda przypadków. |
M-3 | Zajęcia multimedialne. |
M-4 | Objasnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub test - obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach. |
S-2 | Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C15_W01 Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej. | E_1A_W05, E_1A_W02, E_1A_W01 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
E_1A_C15_W02 Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. | E_1A_W03, E_1A_W04 | — | C-2, C-3 | T-A-5, T-A-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-A-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_C15_W03 Student posiada wiedzę z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków. | E_1A_W08, E_1A_W13, E_1A_W04 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-8, T-A-5, T-A-4, T-W-6, T-A-6, T-W-5, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C15_U01 Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego. | E_1A_U08, E_1A_U21 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-A-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-A-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_C15_U02 Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników. | E_1A_U20, E_1A_U05, E_1A_U03, E_1A_U02 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-4, T-A-6, T-W-7, T-A-5, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C15_K01 Student ma świdamość swojej wiedzy oraz potrzebę ciagłego uczenia się | E_1A_K02 | — | C-4 | T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C15_W01 Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej. | 2,0 | student nie posiada wiedzy z podstawowych zasad gospodarki budżetowej |
3,0 | student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej | |
3,5 | student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej | |
4,0 | student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej | |
4,5 | student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej | |
5,0 | student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej | |
E_1A_C15_W02 Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. | |
3,5 | Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. | |
4,5 | Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. | |
E_1A_C15_W03 Student posiada wiedzę z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków. |
3,0 | Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków. | |
3,5 | Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków. | |
4,5 | Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C15_U01 Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego. |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego. | |
3,5 | Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego. | |
E_1A_C15_U02 Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników. | |
3,5 | Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników. | |
4,5 | Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C15_K01 Student ma świdamość swojej wiedzy oraz potrzebę ciagłego uczenia się | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o finansach publicznych |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie koniczność ciągłego pogłębiania jej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Owsiak, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, PWE, Warszawa, 2021
- T.Juja, Finanse publiczne, Wydawnictwo UE Poznań, Poznań, 2011
- Elżbieta Malinowska-Misiąg, Wojciech Misiąg, Zarządzanie finansami publicznymi : od budżetów gmin do strategii globalnych, Poltext, Warszawa, 2020
- M. Podstawka, Podstawy finansów. teoria i praktyka, SGGW, Warszawa, 2011
- T. Lubińska, Budżet a finanse publiczne, PWN, Warszawa, 2010
- K. Brzozowska, A. Czarny, W. Zbaraszewski, Podstawy finansów publicznych, Stowarzyszenei Naukowe Instytutu Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
- J. Salachna, K. Stelmaszczyk. A. Babczuk, Dyscyplina finansów publicznych: aktualne problemy w systemie odpowiedzialności, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020
- Carl Shoup, Public Finance, Routledge, New York, 2017
Literatura dodatkowa
- B.Pietrzak, Z.Polański, B. Woźniak, System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa, 2008
- A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa, 2011
- A. Alińska, B. Woźniak, Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa, 2020