Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Elementy rachunkowości zarządczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy rachunkowości zarządczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-A-2Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych4
T-A-3Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"2
T-A-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny2
T-A-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-A-6Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka2
T-A-7Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O11_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
E_1A_W01, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11C-1T-A-7, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1, S-4
E_1A_O11_W02
Student posiada wiedzę na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
E_1A_W10, E_1A_W11C-2T-A-7, T-A-2M-2, M-1S-3, S-1, S-4
E_1A_O11_W03
Student zna instrumentarium rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W11, E_1A_W12C-3, C-5, C-4T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-2, M-1S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O11_U01
Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U11C-3, C-1T-A-7, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-3, S-1, S-4
E_1A_O11_U02
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarzadczej
E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U03C-4T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-3, S-1, S-4
E_1A_O11_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U11C-5T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O11_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K04C-3, C-5, C-4T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-3, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O11_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
E_1A_O11_W02
Student posiada wiedzę na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
3,0Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,5Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
4,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów.
4,5Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
5,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. Zdobyta wiedza umożliwia mu wybór odpowiedniej odmiany rachunku kosztów dla danej jednostki.
E_1A_O11_W03
Student zna instrumentarium rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
2,0Student nie zna krótkookresowych rachunków decyzyjnych, mierników i metod oceny projektów inwestycyjnych.
3,0Student zna wybrane krótkookresowe rachunki decyzyjne, mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych.
3,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna niektóre warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O11_U01
Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
2,0Student nie potrafi analizować kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz zna pojęcie analizy progu rentowności.
3,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz analizować z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze.
5,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
E_1A_O11_U02
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarzadczej
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
E_1A_O11_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O11_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa, IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
  2. Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
  3. Drury C., Cost and Management Accounting, Cengage Learning EMEA, 2018
  4. Nita B., Sprawozdawczość zarządcza, PWN, Warszawa, 2014
  5. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
  6. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Penning A., Management Accounting: Decision and Control Tutorial, Osborne Books Ltd, 2016
  2. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
  3. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006
  4. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-A-2Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych4
T-A-3Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"2
T-A-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny2
T-A-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-A-6Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka2
T-A-7Zaliczenie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O11_W01Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej
Treści programoweT-A-7Zaliczenie
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O11_W02Student posiada wiedzę na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
Treści programoweT-A-7Zaliczenie
T-A-2Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
3,0Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,5Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
4,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów.
4,5Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
5,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. Zdobyta wiedza umożliwia mu wybór odpowiedniej odmiany rachunku kosztów dla danej jednostki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O11_W03Student zna instrumentarium rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-A-6Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-A-7Zaliczenie
T-A-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-A-3Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-A-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna krótkookresowych rachunków decyzyjnych, mierników i metod oceny projektów inwestycyjnych.
3,0Student zna wybrane krótkookresowe rachunki decyzyjne, mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych.
3,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna niektóre warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O11_U01Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej
Treści programoweT-A-7Zaliczenie
T-A-3Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-A-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz zna pojęcie analizy progu rentowności.
3,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz analizować z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze.
5,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O11_U02Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarzadczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-A-6Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-A-7Zaliczenie
T-A-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-A-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O11_U03Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-6Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-A-7Zaliczenie
T-A-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-2Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-A-3Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-A-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O11_K01Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-A-6Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-A-7Zaliczenie
T-A-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-2Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-A-3Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-A-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.