Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Finanse i bankowość:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finanse i bankowość | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z mikroekonomii. |
W-2 | Znajomośc zagadnień z makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powienien posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów |
C-2 | Student powinien znać miejsce nauki finansów w naukach ekonomiczych |
C-3 | Student ma świadmość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie |
C-4 | Student powienien posiadać wiedzę na temat elementów systemu finansowego kraju |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedmiot nauki finanse. System finansowy państwa. Ogniwa systemu finansowego | 1 |
T-A-2 | Funkcje finansów. Zjawiska finansowe. | 2 |
T-A-3 | System sektora finansów publicznych | 2 |
T-A-4 | System finansowy przedsiębiorstw. Istota działalności finansowej przedsiębiorstw. | 2 |
T-A-5 | Usługi faktoringowe i leasingowe. | 2 |
T-A-6 | System ubezpieczeń. Rodzaje usług ubezpieczeniowych. | 1 |
T-A-7 | Istota finansów osobistych, zarządzanie finansami gospodarstwa domowego | 1 |
T-A-8 | Zjawisko oszczędzania, instrumenty oszczędzania indywidualnego | 1 |
T-A-9 | Inwestowanie, formy inwestowania | 1 |
T-A-10 | Finanse międzynarodowe: międzynarodowy system finansowy, waluta, kursy walut, system walutowy | 1 |
T-A-11 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System bankowy, jego struktura i znaczenie. | 2 |
T-W-2 | Bank centralny i polityka pieniężna. | 2 |
T-W-3 | Instrumenty kształtowania polityki pieniężnej w Polsce | 2 |
T-W-4 | Zmiany w światowym i polskim systemie bankowym, skutki globalizacji. | 1 |
T-W-5 | Przegląd rozwoju bankowośći w Polsce. | 2 |
T-W-6 | Banki komercyjne i banki spółdzielcze. | 2 |
T-W-7 | Istota działalności banku, działalność | 2 |
T-W-8 | Usługi bankowe. Działalność kredytowa banków. | 1 |
T-W-9 | Bankowość mobilna i innowacje w usugach bankowych. Pieniądz elektroniczny i kryptowaluty | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowywanie się do zajęć. | 15 |
A-A-2 | Czytanie zalecanej literatury. | 10 |
A-A-3 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-4 | Rozwiązywanie zadań. | 6 |
A-A-5 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 14 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 8 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zajęć. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu. | 10 |
A-W-5 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjne |
M-2 | Metoda przypadków. |
M-3 | Zajęcia multimedialne. |
M-4 | Objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub testowy egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C08_W01 Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe. | E_1A_W01, E_1A_W03 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-A-11, T-A-9, T-W-9, T-A-6, T-A-1, T-W-3, T-A-5, T-W-8, T-A-4 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
E_1A_C08_W02 Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. | E_1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
E_1A_C08_W03 Student posiada wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw. | E_1A_W03, E_1A_W11 | — | C-4, C-2 | T-A-5, T-A-4, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
E_1A_C08_W04 Student posiada ogólną wiedzę z zakresu finansów publicznych, w szczególności państwa, będącego ogniwem systemu finansowego. | E_1A_W03, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W08, E_1A_W11 | — | C-3, C-4 | T-A-3, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
E_1A_C08_W05 Student posiada wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki. | E_1A_W03, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W08, E_1A_W11 | — | C-3, C-4 | T-A-6, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C08_U01 Student posiada umiejętność oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym | E_1A_U01, E_1A_U21 | — | C-4, C-1 | T-A-2, T-W-1, T-W-7, T-W-2 | M-2, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C08_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potzrebe ciągłego uczenia się | E_1A_K02, E_1A_K01 | — | C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-W-8, T-W-4 | M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C08_W01 Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
3,5 | Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
4,5 | Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. budżetowej. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
E_1A_C08_W02 Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego oraz organizacji banków komercyjnych. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego, organizacji banków komercyjnych i innych instyctucji pośrednictwa finansowego, potrafi określić i opisać usługi bankowe. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego, organizacji banków komercyjnych i innych instyctucji pośrednictwa finansowego, potrafi określić i opisać usługi bankowe, zna zagadnienia dotyczące kredytów. | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. | |
E_1A_C08_W03 Student posiada wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw. |
3,0 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa. | |
3,5 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego. | |
4,0 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi określić alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi określić i scharakteryzować alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw. | |
E_1A_C08_W04 Student posiada ogólną wiedzę z zakresu finansów publicznych, w szczególności państwa, będącego ogniwem systemu finansowego. | 2,0 | Student nie posiada ogólnej wiedzy z zakresu finansów publicznych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi określić dochody i wydatki państwa. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi określić wydatki i dochody państwa, posiada wiedzę na temat systemu podatkowego. | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę z podstaw finansów publicznych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z podstaw finansów publicznych. | |
E_1A_C08_W05 Student posiada wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki. |
3,0 | Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy oraz scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej. | |
3,5 | Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie, jego formy, scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej oraz opisać funcje i zasady ubezpieczeń. | |
4,0 | Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie, jego formy, scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej, opisać funcje i zasady ubezpieczeń, a także scharakteryzować rodzaje ubezpieczeń. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki. | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki oraz posiada wiedzę na temat bieżących uwarunkowań systemu ubezpieczeń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C08_U01 Student posiada umiejętność oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym | 2,0 | Student nie posiada umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie bankowym |
3,0 | Stucent posiada dostateczne umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym | |
3,5 | Student posiada dostateczne umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzacych w systemie finansowym | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C08_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potzrebe ciągłego uczenia się | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy na temat finansów |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stępień, K., Bankowość. Podstawy, Kabe, Warszawa, 2020
- Red. S.Flejterski, B.Świecka, Elementy finansów i bankowości, CeDeWu, Warszawa, 2007
- Marian Podstawka, Podstawy finansów. Teoria i praktyka, SGGW, Warszawa, 2011
- S. Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2016
- Keith Pilbeam, International Finance, Palgrave Macmillan, New York, 2013
Literatura dodatkowa
- A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016
- Sławomir Hekciak, Finanse i rachunkowość sektora publicznego : przewodnk dla niefinansistów, Presscom, Warszawa, 2014
- red. nauk. A. Alińska, B. Woźniak, Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa, 2015