Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Marketing międzynarodowy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing międzynarodowy
Specjalność Handel zagraniczny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedzy: opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.
W-2Umiejętności: analizy otoczenia marketingowego
W-3Kompetencji: umiejętność analizy przypadków i interpretacji posiadanych informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat procesów globalizacji gospodarczej i integracji międzynarodowej zachodzących we współczesnej gospodarce światowej i rozwoju korporacji transnarodowych, będących głównym czynnikiem przyśpieszającym proces globalizacji ekonomicznej. Studenci zapoznają się również z wpływem globalizacji i działalności korporacji transnarodowych na gospodarkę światową oraz polską.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Międzynarodowy kontrakt handlowy.2
T-A-2Międzynarodowe reguły handlowe - zasady i praktyka stosowania.2
T-A-3Rozliczenia w handlu zagranicznym, nieuwarunkowane i uwarunkowane metody płatności.2
T-A-4Kredyty i ubezpieczenia w handlu zagranicznym.2
T-A-5Ustalanie cen w eksporcie.2
10
wykłady
T-W-1Internacjonalizacja działań firmy.2
T-W-2Międzynarodowe badania rynku.2
T-W-3Strategie wejścia na rynki zagraniczne.2
T-W-4Międzynarodowy kontrakt handlowy.2
T-W-5Międzynarodowe reguły handlowe - zasady i praktyka stosowania.2
T-W-6Rozliczenia w handlu zagranicznym, nieuwarunkowane i uwarunkowane metody płatności.2
T-W-7Kredyty i ubezpieczenia w handlu zagranicznym.2
T-W-8Ustalanie cen w eksporcie.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia15
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.34
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informacja wprowadzająca
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Grupy dyskusyjne
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/05_W01
Opanowanie przez studentów wiedzy na temat różnych form działania oraz kształtowania działań marketingowych na rynkach zagranicznych w tym kryteriów wyboru rynków i strategii wejścia na rynki zagraniczne, stosowanych w handlu zagranicznym procedur oraz technik negocjacji, przygotowania, finansowania i rozliczania transakcji międzynarodowych.
E_1A_W03, E_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/05_U01
Student potrafi zaplanować działania marketingowe na rynkach zagranicznych.
E_1A_U05, E_1A_U11, E_1A_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/05_K01
Student posiada kompetencje do planowania i prowadzenia działań marketingowych na rynkach międzynarodowych.
E_1A_K01, E_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/05_W01
Opanowanie przez studentów wiedzy na temat różnych form działania oraz kształtowania działań marketingowych na rynkach zagranicznych w tym kryteriów wyboru rynków i strategii wejścia na rynki zagraniczne, stosowanych w handlu zagranicznym procedur oraz technik negocjacji, przygotowania, finansowania i rozliczania transakcji międzynarodowych.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/05_U01
Student potrafi zaplanować działania marketingowe na rynkach zagranicznych.
2,0Student potrafi wykorzystać poniżej 60% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,0Student potrafi wykorzystać od 60 do 69% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,5Student potrafi wykorzystać od 70 do 79% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,0Student potrafi wykorzystać od 80 do 89% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,5Student potrafi wykorzystać od 90 do 95% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
5,0Student potrafi wykorzystać od 96 do 100% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/05_K01
Student posiada kompetencje do planowania i prowadzenia działań marketingowych na rynkach międzynarodowych.
2,0Student potrafi wykorzystać poniżej 60% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,0Student potrafi wykorzystać od 60 do 69% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,5Student potrafi wykorzystać od 70 do 79% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,0Student potrafi wykorzystać od 80 do 89% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,5Student potrafi wykorzystać od 90 do 95% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
5,0Student potrafi wykorzystać od 96 do 100% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.

Literatura podstawowa

  1. Gwiazda A., Wprowadzenie do marketingu międzynarodowego, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 1998
  2. Sznajder A., Euromarketing. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej, PWN, Warszawa, 1997
  3. Bożyk P., Misala J., Puławski M., Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 1998
  4. Blajer A., Międzynarodowe reguły handlowe – zasady i praktyka stosowania INCOTERMS 2000, COMBITERMS, RAFTD, Wyd Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2000
  5. S. Paliwoda, International marketing, Butterworth. Heinemann, Oxford, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Daniel W. Baach, Barbara Czarnecka, Donald E. Baack, International Marketing, Paperbackshoop UK Import, Fairford, 2018
  2. Budzyński W., Realizacje kontraktu importowego i eksportowego, ARHZ "Editex", Warszawa, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Międzynarodowy kontrakt handlowy.2
T-A-2Międzynarodowe reguły handlowe - zasady i praktyka stosowania.2
T-A-3Rozliczenia w handlu zagranicznym, nieuwarunkowane i uwarunkowane metody płatności.2
T-A-4Kredyty i ubezpieczenia w handlu zagranicznym.2
T-A-5Ustalanie cen w eksporcie.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Internacjonalizacja działań firmy.2
T-W-2Międzynarodowe badania rynku.2
T-W-3Strategie wejścia na rynki zagraniczne.2
T-W-4Międzynarodowy kontrakt handlowy.2
T-W-5Międzynarodowe reguły handlowe - zasady i praktyka stosowania.2
T-W-6Rozliczenia w handlu zagranicznym, nieuwarunkowane i uwarunkowane metody płatności.2
T-W-7Kredyty i ubezpieczenia w handlu zagranicznym.2
T-W-8Ustalanie cen w eksporcie.2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.34
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/05_W01Opanowanie przez studentów wiedzy na temat różnych form działania oraz kształtowania działań marketingowych na rynkach zagranicznych w tym kryteriów wyboru rynków i strategii wejścia na rynki zagraniczne, stosowanych w handlu zagranicznym procedur oraz technik negocjacji, przygotowania, finansowania i rozliczania transakcji międzynarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat procesów globalizacji gospodarczej i integracji międzynarodowej zachodzących we współczesnej gospodarce światowej i rozwoju korporacji transnarodowych, będących głównym czynnikiem przyśpieszającym proces globalizacji ekonomicznej. Studenci zapoznają się również z wpływem globalizacji i działalności korporacji transnarodowych na gospodarkę światową oraz polską.
Treści programoweT-W-1Internacjonalizacja działań firmy.
T-W-2Międzynarodowe badania rynku.
T-W-3Strategie wejścia na rynki zagraniczne.
T-W-4Międzynarodowy kontrakt handlowy.
T-W-5Międzynarodowe reguły handlowe - zasady i praktyka stosowania.
T-W-6Rozliczenia w handlu zagranicznym, nieuwarunkowane i uwarunkowane metody płatności.
T-W-7Kredyty i ubezpieczenia w handlu zagranicznym.
T-W-8Ustalanie cen w eksporcie.
T-A-1Międzynarodowy kontrakt handlowy.
T-A-2Międzynarodowe reguły handlowe - zasady i praktyka stosowania.
T-A-3Rozliczenia w handlu zagranicznym, nieuwarunkowane i uwarunkowane metody płatności.
T-A-4Kredyty i ubezpieczenia w handlu zagranicznym.
T-A-5Ustalanie cen w eksporcie.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-1Informacja wprowadzająca
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Grupy dyskusyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/05_U01Student potrafi zaplanować działania marketingowe na rynkach zagranicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat procesów globalizacji gospodarczej i integracji międzynarodowej zachodzących we współczesnej gospodarce światowej i rozwoju korporacji transnarodowych, będących głównym czynnikiem przyśpieszającym proces globalizacji ekonomicznej. Studenci zapoznają się również z wpływem globalizacji i działalności korporacji transnarodowych na gospodarkę światową oraz polską.
Treści programoweT-W-1Internacjonalizacja działań firmy.
T-W-2Międzynarodowe badania rynku.
T-W-3Strategie wejścia na rynki zagraniczne.
T-W-4Międzynarodowy kontrakt handlowy.
T-W-5Międzynarodowe reguły handlowe - zasady i praktyka stosowania.
T-W-6Rozliczenia w handlu zagranicznym, nieuwarunkowane i uwarunkowane metody płatności.
T-W-7Kredyty i ubezpieczenia w handlu zagranicznym.
T-W-8Ustalanie cen w eksporcie.
T-A-1Międzynarodowy kontrakt handlowy.
T-A-2Międzynarodowe reguły handlowe - zasady i praktyka stosowania.
T-A-3Rozliczenia w handlu zagranicznym, nieuwarunkowane i uwarunkowane metody płatności.
T-A-4Kredyty i ubezpieczenia w handlu zagranicznym.
T-A-5Ustalanie cen w eksporcie.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-1Informacja wprowadzająca
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Grupy dyskusyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student potrafi wykorzystać poniżej 60% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,0Student potrafi wykorzystać od 60 do 69% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,5Student potrafi wykorzystać od 70 do 79% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,0Student potrafi wykorzystać od 80 do 89% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,5Student potrafi wykorzystać od 90 do 95% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
5,0Student potrafi wykorzystać od 96 do 100% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/05_K01Student posiada kompetencje do planowania i prowadzenia działań marketingowych na rynkach międzynarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K03Jest gotów do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat procesów globalizacji gospodarczej i integracji międzynarodowej zachodzących we współczesnej gospodarce światowej i rozwoju korporacji transnarodowych, będących głównym czynnikiem przyśpieszającym proces globalizacji ekonomicznej. Studenci zapoznają się również z wpływem globalizacji i działalności korporacji transnarodowych na gospodarkę światową oraz polską.
Treści programoweT-W-1Internacjonalizacja działań firmy.
T-W-2Międzynarodowe badania rynku.
T-W-3Strategie wejścia na rynki zagraniczne.
T-W-4Międzynarodowy kontrakt handlowy.
T-W-5Międzynarodowe reguły handlowe - zasady i praktyka stosowania.
T-W-6Rozliczenia w handlu zagranicznym, nieuwarunkowane i uwarunkowane metody płatności.
T-W-7Kredyty i ubezpieczenia w handlu zagranicznym.
T-W-8Ustalanie cen w eksporcie.
T-A-1Międzynarodowy kontrakt handlowy.
T-A-2Międzynarodowe reguły handlowe - zasady i praktyka stosowania.
T-A-3Rozliczenia w handlu zagranicznym, nieuwarunkowane i uwarunkowane metody płatności.
T-A-4Kredyty i ubezpieczenia w handlu zagranicznym.
T-A-5Ustalanie cen w eksporcie.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-1Informacja wprowadzająca
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Grupy dyskusyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student potrafi wykorzystać poniżej 60% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,0Student potrafi wykorzystać od 60 do 69% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
3,5Student potrafi wykorzystać od 70 do 79% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,0Student potrafi wykorzystać od 80 do 89% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
4,5Student potrafi wykorzystać od 90 do 95% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.
5,0Student potrafi wykorzystać od 96 do 100% posiadanej wiedzy na temat marketingu międzynarodowego.