Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>, Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 3,40,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 45 3,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka w zakresie szkoły średniej; elementarna wiedza na temat funkcjonowania gospodarki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr3
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.3
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.3
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.3
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.3
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.4
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.2
T-A-8Kolokwium I z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.3
T-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.3
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-13Ziemia i renta gruntowa.2
T-A-14Rynek kapitału - zadania.5
T-A-15Ekonomia dobrobytu.1
T-A-16Kolokwium II z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
45
wykłady
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja.1
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych1
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny1
T-W-4Analiza statyczna rynku. Analiza dynamiczna rynku.1
T-W-5Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne1
T-W-6Teoria wyboru konsumenta1
T-W-7Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie.1
T-W-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej1
T-W-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu1
T-W-10Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach1
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.1
T-W-12Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.1
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.1
T-W-14Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu1
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych45
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów29
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń16
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zapoznawanie się z proponowaną literaturą30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu38
A-W-4Egzamin2
85

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (rozwiązywanie zadań)
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B02_W01
student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-15, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-5
E_1A_B02_W02
student ma wiedzę o funkcjonowaniu systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W05C-2, C-3T-A-2, T-W-2, T-W-15, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-5
E_1A_B02_W03
student ma wiedzę w zakresie funcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku
E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W15C-1, C-3, C-4T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-4, S-5
E_1A_B02_W04
student potrafi charakteryzować struktury rynkowe i wyłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W08, E_1A_W15C-1, C-4, C-5T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15M-1, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B02_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-1, C-2, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-13M-1, M-2, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-5
E_1A_B02_U02
student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych
E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U21, E_1A_U03, E_1A_U20C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B02_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
E_1A_K07C-2, C-4, C-5T-A-2, T-A-9, T-A-11, T-A-12, T-A-15, T-W-2, T-W-13, T-W-15M-1, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-5
E_1A_B02_K02
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
E_1A_K01C-1, C-2, C-4, C-5T-A-6, T-A-8, T-A-14, T-A-16M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B02_W01
student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy nt. najważniejszych problemów ekonomicznych w ujęciu mikroekonomicznym.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał , - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojetność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku; jakość wypowiedzi częsciowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - wzakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy ui sposobu wypowiedzi - wypowiada się bez trudności dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawośc poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa prawidłowego języka .
E_1A_B02_W02
student ma wiedzę o funkcjonowaniu systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści prgramowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnmych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi w przeważającej części błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresiestosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy ujawnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokłądnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzu są przeważnie poprawne.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresći programowe, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - wypowiada się bez trudności, z pewną swobodą.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - wypowiada się swobodnie, pewnie i używajac poprawnego języka.
E_1A_B02_W03
student ma wiedzę w zakresie funcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił podstawowy materiał, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojęność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnai wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści materiału prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; wypowiedzi są przeważnie poprawne.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści materiału dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada sie bez trudności, w miare swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił bardzo dobrze wszytkie treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się pewnie, prawidłowo i poprawnym językiem.
E_1A_B02_W04
student potrafi charakteryzować struktury rynkowe i wyłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. struktur rynkowych i zachowań przedsiębiorców (podejmowania decyzji dospodarczych) w różnych typach struktur rynkowych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojętność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w tresci i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w tresci i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe okładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, bez trudności i poprawnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w swobodnie, bez trudności i poprawnym językiem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B02_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się z wydatną pomocą nauczyciela z użytkowaniem podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych.
3,5Student potrafii posługiwać się z pomocą nauczyciela z podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,0Student potrafi samodzielnie posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,5Student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
5,0Student posiada znaczny zakres pojęć i kategorii ekonomicznych, którymi się samodzielnie posługuje w sposób poprawny i swobodny.
E_1A_B02_U02
student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w postawowym zakresie, wymagającą wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie, wymagajacej pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie w sposób samodzielny.
4,5Student potrafi samodzielnie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w odniesieniu do całosci materiału i swobodnie wypowiadać się na ten temat.
5,0Student rozumie zjawiska społeczno-ekonomiczne w aspekcie mikroekonomicznym i potrafi je samodzielnie analizować, wykraczając poza materiał programowy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B02_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
2,0Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
3,0Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
5,0Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
E_1A_B02_K02
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2021
  2. Łącka I., Worobjow L, Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  3. Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  4. Varian Hal R., Mikroekonomia. Kurs średni. Ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa, 2013
  5. Mankiw N.G., Taylor M.P., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2016
  6. W. D. Nordhaus, P. A. Samuelson, Ekonomia, PWN, Warszawa, 2019
  7. Krugman P., Wells R., Microeconomics, Macmillan Education, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Łącka I. (red.), Mikroekonomia. Zbiór zadań, Mikroekonomia. Zbiór zadań, Szczecin, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr3
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.3
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.3
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.3
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.3
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.4
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.2
T-A-8Kolokwium I z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.3
T-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.3
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-13Ziemia i renta gruntowa.2
T-A-14Rynek kapitału - zadania.5
T-A-15Ekonomia dobrobytu.1
T-A-16Kolokwium II z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja.1
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych1
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny1
T-W-4Analiza statyczna rynku. Analiza dynamiczna rynku.1
T-W-5Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne1
T-W-6Teoria wyboru konsumenta1
T-W-7Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie.1
T-W-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej1
T-W-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu1
T-W-10Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach1
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.1
T-W-12Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.1
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.1
T-W-14Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu1
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych45
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów29
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń16
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zapoznawanie się z proponowaną literaturą30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu38
A-W-4Egzamin2
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02_W01student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
Treści programoweT-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
T-A-15Ekonomia dobrobytu.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja.
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-4Analiza statyczna rynku. Analiza dynamiczna rynku.
T-W-6Teoria wyboru konsumenta
T-W-7Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie.
T-W-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-W-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-14Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy nt. najważniejszych problemów ekonomicznych w ujęciu mikroekonomicznym.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał , - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojetność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku; jakość wypowiedzi częsciowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - wzakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy ui sposobu wypowiedzi - wypowiada się bez trudności dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawośc poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa prawidłowego języka .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02_W02student ma wiedzę o funkcjonowaniu systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści prgramowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnmych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi w przeważającej części błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresiestosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy ujawnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokłądnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzu są przeważnie poprawne.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresći programowe, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - wypowiada się bez trudności, z pewną swobodą.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - wypowiada się swobodnie, pewnie i używajac poprawnego języka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02_W03student ma wiedzę w zakresie funcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
Treści programoweT-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-4Analiza statyczna rynku. Analiza dynamiczna rynku.
T-W-5Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne
T-W-10Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (rozwiązywanie zadań)
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił podstawowy materiał, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojęność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnai wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści materiału prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; wypowiedzi są przeważnie poprawne.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści materiału dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada sie bez trudności, w miare swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił bardzo dobrze wszytkie treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się pewnie, prawidłowo i poprawnym językiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02_W04student potrafi charakteryzować struktury rynkowe i wyłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-W-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-W-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-10Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-12Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. struktur rynkowych i zachowań przedsiębiorców (podejmowania decyzji dospodarczych) w różnych typach struktur rynkowych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojętność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w tresci i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w tresci i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe okładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, bez trudności i poprawnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w swobodnie, bez trudności i poprawnym językiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02_U01student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja.
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-5Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne
T-W-6Teoria wyboru konsumenta
T-W-7Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie.
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się z wydatną pomocą nauczyciela z użytkowaniem podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych.
3,5Student potrafii posługiwać się z pomocą nauczyciela z podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,0Student potrafi samodzielnie posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,5Student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
5,0Student posiada znaczny zakres pojęć i kategorii ekonomicznych, którymi się samodzielnie posługuje w sposób poprawny i swobodny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02_U02student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U20Potrafi raportować zamierzenia i efekty zrealizowanych działań, uczestniczyć w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.
T-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-13Ziemia i renta gruntowa.
T-A-14Rynek kapitału - zadania.
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-4Analiza statyczna rynku. Analiza dynamiczna rynku.
T-W-5Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne
T-W-7Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie.
T-W-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-W-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-10Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach
T-W-12Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-14Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (rozwiązywanie zadań)
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w postawowym zakresie, wymagającą wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie, wymagajacej pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie w sposób samodzielny.
4,5Student potrafi samodzielnie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w odniesieniu do całosci materiału i swobodnie wypowiadać się na ten temat.
5,0Student rozumie zjawiska społeczno-ekonomiczne w aspekcie mikroekonomicznym i potrafi je samodzielnie analizować, wykraczając poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02_K01ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-15Ekonomia dobrobytu.
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
3,0Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
5,0Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02_K02student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.
T-A-8Kolokwium I z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
T-A-14Rynek kapitału - zadania.
T-A-16Kolokwium II z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (rozwiązywanie zadań)
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.