Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
Sylabus przedmiotu Prawo budowlane i podstawy wiedzy technicznej z budownictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo budowlane i podstawy wiedzy technicznej z budownictwa | ||
Specjalność | Gospodarka nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstawowych pojęć i instytucji prawnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy). |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjami i ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno-materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych (prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego, przeglądy techniczne, remonty, zużycie techniczne obiektu budowlanego). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawne procesu budowlanego | 4 |
T-W-2 | Proces inwestycyjny w budownictwie: projekt budowlany, pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy obiektu, pozwolenie na użytkowanie, zawiadomienie o zakończeniu budowy obiektu budowlanego, konsekwencje samowoli budowlanej | 6 |
T-W-3 | Zmiana sposobu użytkowania obiektu | 4 |
T-W-4 | Rozbiórka obiektu (decyzja i zgłoszenie) | 4 |
T-W-5 | Obowiązki właściciela (zarządcy) obiektu budowlanego: przeglądy techniczne obiektów budowlanych, prowadzenie książki obiektu budowlanego, przechowywanie dokumentacji technicznej, utrzymanie obiektu w należytym stanie technicznym | 9 |
T-W-6 | Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie | 8 |
T-W-7 | Zasady obliczania powierzchni i kubatury budynków | 4 |
T-W-8 | Rodzaje konstrukcji budynków | 8 |
T-W-9 | Rodzaje stosowanych materiałów budowlanych i ich charakterystyka | 8 |
T-W-10 | Elementy konstrukcji i wykończenia budynków | 6 |
T-W-11 | Zużycie techniczne obiektów budowlanych. Miary i sposoby jego oceny | 2 |
T-W-12 | Podstawy kosztorysowania | 6 |
T-W-13 | Zaliczenie | 1 |
70 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 70 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 20 |
A-W-3 | Analiza dokumentacji | 25 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów (test jednokrotnego wyboru) | 10 |
125 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją |
M-2 | konwersatorium |
M-3 | dyskusja |
M-4 | analiza studiów przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego (test jednokrotnego wyboru) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/1.1_W01 Student zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków. | E_2A_W01 | — | C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
E_2A_D2/1.1_W02 Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy). | E_2A_W10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/1.1_U01 Student potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych. | E_2A_U06 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/1.1_K01 Student jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego. | E_2A_K04, E_2A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/1.1_W01 Student zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikacji obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacji budowlanej, głównych konstrukcji i ustrojów nośnych obiektów budowlanych, rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych elementów obiektów budowlanych i technologii robót wykończeniowych budynków. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków. | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków. | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków. | |
E_2A_D2/1.1_W02 Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy). | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć i problemów z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy). |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy). | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy). | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy). | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy). | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy). |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/1.1_U01 Student potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych. | 2,0 | Student nie potrafi przygotować wniosków do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentacji procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowych konstrukcji budowlanych i elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych. | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych. | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/1.1_K01 Student jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego. | 2,0 | Student nie jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego. | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego. | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego. |
Literatura podstawowa
- Bandarzewski, K., Legalizacja części obiektu budowlanego (uwagi na tle art. 48 i 49 Prawa budowlanego), Samorząd Terytorialny, 2019, https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171549545
- Mason, J., Innovating Construction Law: Towards the Digital Age, Routledge, 2021
- Baryłka, A., Wprowadzenie do zagadnienia problemów techniczno-prawnych eksploatacji obiektów budowlanych, Inżynieria Bezpieczeństwa Obiektów Antropogenicznych, 2019, https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-c469c87a-38cd-4ac3-8a5f-533de35fef35/c/Artykul-9-z-numeru-1-2-z-2019.pdf
- Hussain, A., Calabria-Holley, J., Lawrence, M., Ansell, M. P., Jiang, Y., Schorr, D., & Blanchet, P., Development of novel building composites based on hemp and multi-functional silica matrix, Composites Part B: Engineering, 2019, 156, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359836818313453
- Konieczny, P., Projekt budowlany w procesie inwestycyjno-budowlanym, 2021, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281855
- Śleszyńska, E., Obowiązki właścicieli obiektów budowlanych oraz inwestorów. Przegląd, konserwacja i roboty budowlane, 2022, https://books.google.com/books?hl=pl&lr=&id=dDNuEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=prawo+budowlane&ots=5t8lFmJb58&sig=OWhXMLqb9Jkt4GpCNI_Go0tuSY4
- Zięty J.J., Charakter prawny oświadczenia inwestora o dysponowanie nieruchomością na cele budowlane-zagadnienia cywilnoprawne i administracyjne, Civitas et Lex, 2020, 28(4), https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/cel/article/view/5378
- Zwolak, S., Sytuacja prawna inwestora w przypadku utraty prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, Przegląd Prawa Publicznego, 2020, https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171590099
- Yan, T., Lin, Y., & Shi, Y., The Course and Textbook Construction of a “Basic Textile and Clothing Knowledge” Course. In 2020 6th International Conference on Social Science and Higher Education (ICSSHE 2020), Atlantis Press, 2020
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, 1994, tj. z 2022, poz. 88
- Rozporządzenie z dnia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002, tj. z 2022 r., poz. 1225
- Krępa, K., Projekt budowlany w świetle nowelizacji prawa budowlanego, Budownictwo i Prawo, 2020, 23, https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-b214a417-3226-415f-98da-b2db4914d060