Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Wycena bilansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wycena bilansowa
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien ukończyć kurs podstaw rachunkowości, rachunkowości finansowej, sprawozdawczości finansowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
C-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe4
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy2
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków4
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych2
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania3
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów2
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa2
T-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów4
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe2
25
wykłady
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej1
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego2
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych2
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych4
T-W-5Zasady wyceny zapasów3
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw2
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach25
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3przygotowanie do zajęć15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe kategoriie wyceny w polskim prawie bilansowym
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W02, E_2A_W10, E_2A_W08, E_2A_W05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4
E_2A_D6/2.3_W02
Student zna i rozumie podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
E_2A_W06, E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W08, E_2A_W01, E_2A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-8M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.3_U01
Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U13, E_2A_U01, E_2A_U12, E_2A_U06, E_2A_U02, E_2A_U08C-2T-W-1, T-A-4, T-W-7, T-W-3, T-A-9, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-8M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4
E_2A_D6/2.3_U02
Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
E_2A_U02, E_2A_U08, E_2A_U13, E_2A_U12, E_2A_U06, E_2A_U03, E_2A_U01, E_2A_U05C-2T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-W-7, T-A-6, T-W-1, T-W-3, T-A-9, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.3_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
E_2A_K03, E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K05, E_2A_K06, E_2A_K01C-2T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-8M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe kategoriie wyceny w polskim prawie bilansowym
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych kategorii wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student zna i rozumie, definiuje podstawowe kategorie wyceny i umie kilka z nich zinterpretowac
3,5Student zna i rozumie, i umie wymienić podstawowe kategorie wyceny i podać ich szczegółową interpretację
4,0Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę oraz przyporzadkować kategorię do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę , przyporządkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy, umie ocenić wpływ zastosowanej kategorii wyceny na sprawozdanie finansowe jednostki,
5,0Student zna i rozumie, definiuje i interpretuje podstawowe kategorie wyceny i potrafi je przyporzadkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów, umie ocenić wpływ zmian wyceny na poziom aktywów i pasywów oraz wynik finansowy, umie zaproponiować najkorzystniejszą w danej sytuacji gospodarczej kategorię wyceny dla danego składnika
E_2A_D6/2.3_W02
Student zna i rozumie podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
2,0Student nie zna i nie rozumie modeli wyceny stosowanych w polskim prawie bilansowym oraz ich związków z zasadami rachunkowosci
3,0Student zna i rozumie modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i jeden z nich umie scharakteryzować
3,5Student zna i rozumie modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i oraz ich interpretacje
4,0Student zna i rozumie różnice miedzy modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretować, powiązać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna i rozumie róznice między modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretaować , powiazać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy,ocenić wpływ zasad na ich wybór
5,0Student zna i rozumie modele rachunkowości stosowane w polskim prawie bilansowym oraz wytłumaczyć wpływ zasad rachunkowosci na ich wybór, powiązać metody wyceny prawa bilansowego z zasadami wyceny stosowanymi w prawie podatkowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.3_U01
Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
2,0Student nie zna kategorii wyceny bilansowej i nie potrafi dokonać wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi wymienić kategorie wyceny, i kilka z nich scharakteryzować
3,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i kilka z nich scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych
4,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych
4,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinterpretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednostki z punktu widzenia stosowanych wycen
5,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinteoretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednoatki z punktu widzenia stosowanych wycen wskazać na mozliwosci zmian w tym zakresie
E_2A_D6/2.3_U02
Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pastywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi częściowo ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,5Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy oraz zinterpretować osiagane wyniki
4,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów, zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie
4,5Student potrafi ocenic wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie, zaproponować zmiany
5,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłości w tym zakresie , zaproponować zmiany oraz wytłumaczyć je z punktu widzenia modelowego do wycen

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.3_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi

Literatura podstawowa

  1. B. Nadolna, Wycena aktywów i pasywów [w:] Ustawa o rachunkowosci. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  2. B. Nadolna, Szczegółowe zasady wyceny aktywów i pasywów [w:] Ustawa o rachunkowości. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  3. T. Fołda, J. Godlewska, Ł. Godlewski, Wycena rynkowa zapasów w prawie krajowym i międzynarodowym, SkwP, Warszawa, 2018
  4. T.Koller,M.Goedhard, D.Wessels, Valuation.Measuring and managing the value of companies., John Wiley& Sons Inc., 2020
  5. M.Fazzini, Business Valuation.Theory and Practice, Springer, 2018

Literatura dodatkowa

  1. B. Nadolna, Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego w podmiotach leczniczych [w:] Wzorcowy plan kont a rachunkowość. red. M.Hass-Symotiuk, CH Beck, Warszawa, 2014, I
  2. M. Gierusz, Ujęcie i wycena nabytej wartości firmy w kontekście uzyteczności sprawozdania finansowego, Wydawnictwio Uniwersytetu Gdańskiego, gdansk, 2020
  3. M. Hass-Symotiuk, B. Nadolna, Z. Głodek, M. Kludacz, M. Trocka, Rachunkwość finansowa przedsiebiorstwa od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018
  4. G.Zuang, Accounting Information and Equity Valuation.Theory, Evidence, and Applications, Springer, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe4
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy2
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków4
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych2
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania3
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów2
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa2
T-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów4
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej1
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego2
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych2
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych4
T-W-5Zasady wyceny zapasów3
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw2
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach25
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3przygotowanie do zajęć15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D6/2.3_W01Student zna i rozumie podstawowe kategoriie wyceny w polskim prawie bilansowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Treści programoweT-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
T-W-5Zasady wyceny zapasów
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych kategorii wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student zna i rozumie, definiuje podstawowe kategorie wyceny i umie kilka z nich zinterpretowac
3,5Student zna i rozumie, i umie wymienić podstawowe kategorie wyceny i podać ich szczegółową interpretację
4,0Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę oraz przyporzadkować kategorię do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę , przyporządkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy, umie ocenić wpływ zastosowanej kategorii wyceny na sprawozdanie finansowe jednostki,
5,0Student zna i rozumie, definiuje i interpretuje podstawowe kategorie wyceny i potrafi je przyporzadkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów, umie ocenić wpływ zmian wyceny na poziom aktywów i pasywów oraz wynik finansowy, umie zaproponiować najkorzystniejszą w danej sytuacji gospodarczej kategorię wyceny dla danego składnika
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D6/2.3_W02Student zna i rozumie podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
C-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
Treści programoweT-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
T-W-5Zasady wyceny zapasów
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie modeli wyceny stosowanych w polskim prawie bilansowym oraz ich związków z zasadami rachunkowosci
3,0Student zna i rozumie modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i jeden z nich umie scharakteryzować
3,5Student zna i rozumie modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i oraz ich interpretacje
4,0Student zna i rozumie różnice miedzy modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretować, powiązać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna i rozumie róznice między modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretaować , powiazać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy,ocenić wpływ zasad na ich wybór
5,0Student zna i rozumie modele rachunkowości stosowane w polskim prawie bilansowym oraz wytłumaczyć wpływ zasad rachunkowosci na ich wybór, powiązać metody wyceny prawa bilansowego z zasadami wyceny stosowanymi w prawie podatkowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D6/2.3_U01Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
Treści programoweT-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych
T-W-7Zaliczenie
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe
T-W-5Zasady wyceny zapasów
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna kategorii wyceny bilansowej i nie potrafi dokonać wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi wymienić kategorie wyceny, i kilka z nich scharakteryzować
3,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i kilka z nich scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych
4,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych
4,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinterpretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednostki z punktu widzenia stosowanych wycen
5,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinteoretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednoatki z punktu widzenia stosowanych wycen wskazać na mozliwosci zmian w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D6/2.3_U02Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
Treści programoweT-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-W-7Zaliczenie
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe
T-W-5Zasady wyceny zapasów
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pastywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi częściowo ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,5Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy oraz zinterpretować osiagane wyniki
4,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów, zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie
4,5Student potrafi ocenic wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie, zaproponować zmiany
5,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłości w tym zakresie , zaproponować zmiany oraz wytłumaczyć je z punktu widzenia modelowego do wycen
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D6/2.3_K01Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
Treści programoweT-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi