Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Wycena bilansowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena bilansowa | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien ukończyć kurs podstaw rachunkowości, rachunkowości finansowej, sprawozdawczości finansowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe | 4 |
T-A-2 | Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy | 2 |
T-A-3 | Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków | 4 |
T-A-4 | Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych | 2 |
T-A-5 | Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania | 3 |
T-A-6 | Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów | 2 |
T-A-7 | Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa | 2 |
T-A-8 | Zasady wyceny bilansowej zapasów | 4 |
T-A-9 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej | 1 |
T-W-2 | Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego | 2 |
T-W-3 | Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych | 2 |
T-W-4 | Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych | 4 |
T-W-5 | Zasady wyceny zapasów | 3 |
T-W-6 | Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy |
S-2 | Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/2.3_W01 Student zna i rozumie podstawowe kategoriie wyceny w polskim prawie bilansowym | E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W02, E_2A_W10, E_2A_W08, E_2A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
E_2A_D6/2.3_W02 Student zna i rozumie podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości | E_2A_W06, E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W08, E_2A_W01, E_2A_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/2.3_U01 Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy | E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U13, E_2A_U01, E_2A_U12, E_2A_U06, E_2A_U02, E_2A_U08 | — | C-2 | T-W-1, T-A-4, T-W-7, T-W-3, T-A-9, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
E_2A_D6/2.3_U02 Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy | E_2A_U02, E_2A_U08, E_2A_U13, E_2A_U12, E_2A_U06, E_2A_U03, E_2A_U01, E_2A_U05 | — | C-2 | T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-W-7, T-A-6, T-W-1, T-W-3, T-A-9, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/2.3_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | E_2A_K03, E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K05, E_2A_K06, E_2A_K01 | — | C-2 | T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-8 | M-3 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/2.3_W01 Student zna i rozumie podstawowe kategoriie wyceny w polskim prawie bilansowym | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych kategorii wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy |
3,0 | Student zna i rozumie, definiuje podstawowe kategorie wyceny i umie kilka z nich zinterpretowac | |
3,5 | Student zna i rozumie, i umie wymienić podstawowe kategorie wyceny i podać ich szczegółową interpretację | |
4,0 | Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę oraz przyporzadkować kategorię do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy | |
4,5 | Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę , przyporządkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy, umie ocenić wpływ zastosowanej kategorii wyceny na sprawozdanie finansowe jednostki, | |
5,0 | Student zna i rozumie, definiuje i interpretuje podstawowe kategorie wyceny i potrafi je przyporzadkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów, umie ocenić wpływ zmian wyceny na poziom aktywów i pasywów oraz wynik finansowy, umie zaproponiować najkorzystniejszą w danej sytuacji gospodarczej kategorię wyceny dla danego składnika | |
E_2A_D6/2.3_W02 Student zna i rozumie podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie modeli wyceny stosowanych w polskim prawie bilansowym oraz ich związków z zasadami rachunkowosci |
3,0 | Student zna i rozumie modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i jeden z nich umie scharakteryzować | |
3,5 | Student zna i rozumie modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i oraz ich interpretacje | |
4,0 | Student zna i rozumie różnice miedzy modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretować, powiązać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy | |
4,5 | Student zna i rozumie róznice między modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretaować , powiazać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy,ocenić wpływ zasad na ich wybór | |
5,0 | Student zna i rozumie modele rachunkowości stosowane w polskim prawie bilansowym oraz wytłumaczyć wpływ zasad rachunkowosci na ich wybór, powiązać metody wyceny prawa bilansowego z zasadami wyceny stosowanymi w prawie podatkowym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/2.3_U01 Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy | 2,0 | Student nie zna kategorii wyceny bilansowej i nie potrafi dokonać wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy |
3,0 | Student potrafi wymienić kategorie wyceny, i kilka z nich scharakteryzować | |
3,5 | Student potrafi wymienić kategorie wyceny i kilka z nich scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych | |
4,0 | Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych | |
4,5 | Student potrafi wymienić kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinterpretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednostki z punktu widzenia stosowanych wycen | |
5,0 | Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinteoretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednoatki z punktu widzenia stosowanych wycen wskazać na mozliwosci zmian w tym zakresie | |
E_2A_D6/2.3_U02 Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy | 2,0 | Student nie potrafi ocenić wpływu zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pastywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy |
3,0 | Student potrafi częściowo ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy | |
3,5 | Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy oraz zinterpretować osiagane wyniki | |
4,0 | Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów, zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie | |
4,5 | Student potrafi ocenic wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie, zaproponować zmiany | |
5,0 | Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłości w tym zakresie , zaproponować zmiany oraz wytłumaczyć je z punktu widzenia modelowego do wycen |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/2.3_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
3,0 | Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
Literatura podstawowa
- B. Nadolna, Wycena aktywów i pasywów [w:] Ustawa o rachunkowosci. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- B. Nadolna, Szczegółowe zasady wyceny aktywów i pasywów [w:] Ustawa o rachunkowości. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- T. Fołda, J. Godlewska, Ł. Godlewski, Wycena rynkowa zapasów w prawie krajowym i międzynarodowym, SkwP, Warszawa, 2018
- T.Koller,M.Goedhard, D.Wessels, Valuation.Measuring and managing the value of companies., John Wiley& Sons Inc., 2020
- M.Fazzini, Business Valuation.Theory and Practice, Springer, 2018
Literatura dodatkowa
- B. Nadolna, Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego w podmiotach leczniczych [w:] Wzorcowy plan kont a rachunkowość. red. M.Hass-Symotiuk, CH Beck, Warszawa, 2014, I
- M. Gierusz, Ujęcie i wycena nabytej wartości firmy w kontekście uzyteczności sprawozdania finansowego, Wydawnictwio Uniwersytetu Gdańskiego, gdansk, 2020
- M. Hass-Symotiuk, B. Nadolna, Z. Głodek, M. Kludacz, M. Trocka, Rachunkwość finansowa przedsiebiorstwa od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018
- G.Zuang, Accounting Information and Equity Valuation.Theory, Evidence, and Applications, Springer, 2016