Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce
Sylabus przedmiotu Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy znajomości mikro i makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej |
C-2 | zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych |
C-3 | zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Idea integracji Europejskiej | 1 |
T-A-2 | Instytucje UE. | 3 |
T-A-3 | Budżet i polityki UE | 4 |
T-A-4 | Integracja gospodarcza w UE | 5 |
T-A-5 | Istota funkcjonowania strefy euro. | 4 |
T-A-6 | Kierunki rozwoju UE | 1 |
T-A-7 | Zaliczenie pisemne | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowywania do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną |
M-2 | metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją |
M-3 | metody aktywizujące: analiza studiów przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C01_W01 Zna i rozumie podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej. Zna przesłanki integracji europejskiej po II wojnie światowej. | E_2A_W05 | — | C-3, C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-2 | M-2, M-1 | S-2 |
E_2A_C01_W02 Zna i rozumie źródła wpływow i wydatków budżetu UE, rózróżnia płatników i beneficjentów netto, orientuje się w wielkości budżetu UE oraz w środkach dostępnych dla Polski. | E_2A_W08, E_2A_W09 | — | C-1 | T-A-3 | M-3, M-1 | S-2 |
E_2A_C01_W03 Zna i rozumie kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej | E_2A_W04 | — | C-3, C-1 | T-A-6, T-A-2 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
E_2A_C01_W04 Zna i rozumie najważniejsze polityki UE i zasady ich funkcjonowania oraz warunki członkowstwa w strefie euro wraz z korzyściami/szansami - kosztami/zagrożeniami przyjecia przez Polskę wspólnej waluty | E_2A_W08 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-6, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C01_U01 Potrafi analizować zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej | E_2A_U01 | — | C-2, C-3 | T-A-6, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C01_K01 Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów | E_2A_K01, E_2A_K04 | — | C-2, C-1 | T-A-6, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C01_W01 Zna i rozumie podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej. Zna przesłanki integracji europejskiej po II wojnie światowej. | 2,0 | Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek integracji |
3,0 | Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek integracji w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Znajomość przesłanek integracji oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych zintegracją europejską w stopniu więcej, niż dostatecznym | |
4,0 | Znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych z integracją europejską w stopniu dobrym | |
4,5 | Znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami w stopniu więcej, niż dobrym | |
5,0 | Znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejętność wyciagania wniosków w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_C01_W02 Zna i rozumie źródła wpływow i wydatków budżetu UE, rózróżnia płatników i beneficjentów netto, orientuje się w wielkości budżetu UE oraz w środkach dostępnych dla Polski. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy o budżecie UE |
3,0 | Znajomość konstrukcji budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków w stopniu więcej, niż dostateczny | |
4,0 | Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków w stopniu dobrym | |
4,5 | Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków jak również umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE w stopniu więcej, niż dobrym | |
5,0 | Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków oraz umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_C01_W03 Zna i rozumie kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej | 2,0 | Nie zna podstawowych kompetencji organów UE |
3,0 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_C01_W04 Zna i rozumie najważniejsze polityki UE i zasady ich funkcjonowania oraz warunki członkowstwa w strefie euro wraz z korzyściami/szansami - kosztami/zagrożeniami przyjecia przez Polskę wspólnej waluty | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE |
3,0 | Posiada wiedza o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu więcej, niż dostatecznym | |
4,0 | Znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu dobrym | |
4,5 | Znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu więcej, niż dobrym | |
5,0 | Znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C01_U01 Potrafi analizować zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej | 2,0 | nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską |
3,0 | Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji oraz potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie w stopniu więcej, niż dostatecznym | |
4,0 | Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych w stopniu dobrym | |
4,5 | Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie w stopniu więcej, niż dobrym | |
5,0 | Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C01_K01 Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | tudent nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych |
3,0 | Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań w stopniu więcej, niż dostatecznym | |
4,0 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania w stopniu dobrym | |
4,5 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami w stopniu więcej, niż dobrym | |
5,0 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Odzimek T., Budżet UE po 2017, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2018
- Czachór Z. Grosse T.G. Paruch W., Integracja Europejska, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2018
- Biuro Analiz Sejmowych, Wprowadzenie euro w Polsce - za i przeciw, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2013
- Wysokińska Zofia, Witkowska Janina, Integracja Europejska. Europeizacja Polityki Ekonomiczno-Społecznej w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Bagus P., Tragedia euro, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Popławski Dariusz, Starzyk-Sulejewska Joanna, Outsiderzy integracji europejskiej Szwajcaria i Norwegia a Unia Europejska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
- Gilbert Mark, European Integration: A Political History, Rowman & Littlefield, Lanham, 2020