Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Prawne aspekty innowacyjności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawne aspekty innowacyjności
Specjalność Innowacje w gospodarce
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 40 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać umiejętność pozyskiwania informacji ze wskazanych źródeł oraz rozumieć konieczność poszerzania swoich kompetencji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
C-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego4
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)10
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego5
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)6
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać6
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej4
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)5
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach40
A-K-2Aktywny udział w dyskusji20
A-K-3Zapoznanie z literaturą przedmiotu10
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia5
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.2_W01
Student zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce.
E_2A_W10, E_2A_W11C-2, C-1T-K-3, T-K-2, T-K-1, T-K-4, T-K-7, T-K-5, T-K-6M-1S-1, S-2
E_2A_D3/4.2_W02
Student zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej.
E_2A_W11, E_2A_W10C-2, C-1T-K-2, T-K-3, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.2_U01
Student potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności.
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U06C-2, C-1T-K-3, T-K-7, T-K-1, T-K-4, T-K-6, T-K-5, T-K-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.2_K01
Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów.
E_2A_K02, E_2A_K01, E_2A_K05C-2, C-1T-K-6, T-K-2, T-K-5, T-K-3, T-K-1, T-K-4, T-K-7M-1S-2, S-1
E_2A_D3/4.2_K02
Student jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, myśli i działa w sposób zgodny z prawem.
E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K01C-2, C-1T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-4, T-K-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.2_W01
Student zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także w tym samym stopniu zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D3/4.2_W02
Student zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.2_U01
Student potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.2_K01
Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, w tym samym stopniu potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D3/4.2_K02
Student jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, myśli i działa w sposób zgodny z prawem.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, w tym samym stopniu myśli i działa w sposób zgodny z prawem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kamiński, R. (Ed.), Innowacje gospodarcze: wybrane aspekty ekonomiczne i prawne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2018
  2. Opolski, K., Górski, J., Warszawski, U. (Eds.), Innowacyjność polskiej gospodarki: wybrane aspekty, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Ślusarczyk, Z., Ochrona własności intelektualnej w innowacyjnych przedsiębiorstwach. Wybrane problemy, Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 2021, 33(2), https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2391-5129_33_2021_02zs
  2. Różański, J., & Voytovych, N., Transfer technologii w procesach innowacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019
  3. Kacprzak, J., System patentowy w procesie innowacyjnym, Studia i Prace WNEiZ US, 2018, 52
  4. Stjepandić, J., Liese, H., & Trappey, A. J., Intellectual property protection. In Concurrent Engineering in the 21st Century, Springer, Cham, 2015, https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-13776-6_18

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego4
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)10
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego5
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)6
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać6
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej4
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)5
40

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach40
A-K-2Aktywny udział w dyskusji20
A-K-3Zapoznanie z literaturą przedmiotu10
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D3/4.2_W01Student zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W11Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
Treści programoweT-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)
T-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej
Metody nauczaniaM-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także w tym samym stopniu zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D3/4.2_W02Student zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W11Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
Treści programoweT-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego
T-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)
Metody nauczaniaM-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D3/4.2_U01Student potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
Treści programoweT-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)
T-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)
Metody nauczaniaM-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D3/4.2_K01Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
Treści programoweT-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego
T-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)
Metody nauczaniaM-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, w tym samym stopniu potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D3/4.2_K02Student jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, myśli i działa w sposób zgodny z prawem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
Treści programoweT-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)
T-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego
Metody nauczaniaM-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, w tym samym stopniu myśli i działa w sposób zgodny z prawem.
3,5
4,0
4,5
5,0