Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe i krajowe regulacje rachunkowości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe i krajowe regulacje rachunkowości
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę w zakresie wyceny i ujecia w ksiegach rachunkowych operacji gospodarczych oraz umiejętności sporządzania sprawozdania finansowego rachunkowosci. Wcześnie powinien zaliczyć podstawy rachunkowości, rachunkowość finansową, wycenę bilansową, organizację rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF25
T-A-2Podobieństwa i różnice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach20
45
wykłady
T-W-1Procedury stanowienia i treść krajowych regulacji rachunkowości10
T-W-2Modele rachunkowości w świecie2
T-W-3Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości2
T-W-4Organizacje zajmujące się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie2
T-W-5Procedura opracowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)2
T-W-6Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości1
T-W-7Konwergencja US GAAP i MSSF1
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości2
T-W-9Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF2
T-W-10Zastosowanie MSSF po raz pierwszy1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Przygotowanie prezentacji30
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach25
A-W-2przygotowanie do egzaminu8
A-W-3studiowanie literatury15
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/3.2_W01
Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF.
E_2A_W10, E_2A_W05, E_2A_W08C-1, C-2, C-3T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1, S-4
E_2A_D4/3.2_W02
Student zna i rozumie podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego.
E_2A_W05, E_2A_W10C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/3.2_U01
Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie rozwiązań zawartych w MSSF
E_2A_U02, E_2A_U12, E_2A_U06C-1, C-2, C-3T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1
E_2A_D4/3.2_U02
Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i interpretować zapisy polskiego prawa bilansowego, MSSF i US GAAP
E_2A_U06, E_2A_U12C-1, C-2, C-3T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/3.2_K01
Student jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
E_2A_K06, E_2A_K01, E_2A_K05, E_2A_K02, E_2A_K03C-1, C-3T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-1, T-A-2M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/3.2_W01
Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF.
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,0Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,5Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujęcia w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF.
5,0Student zna podstawowe pojęcia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia określony sposób ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniach.
E_2A_D4/3.2_W02
Student zna i rozumie podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego.
2,0Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporządzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
3,0Student zna i rozumie tylko niektóre metody wyceny, nie zna dokładnie różnic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego
3,5Student zna i rozumie tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic między nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
4,0Student zna i rozumie różnice między metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego.
4,5Student zna i rozumie podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródła tych różnic
5,0Student zna i rozumie podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy źródła tych różnic i proponuje możliwości ich niwelowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/3.2_U01
Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie rozwiązań zawartych w MSSF
2,0Student nie potrafi porównać rozwiązań krajowych i międzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,0Student potrafi dokonać częściowego (60 %) porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,5Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 75%.
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 85% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic.
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 90% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 95% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.
E_2A_D4/3.2_U02
Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i interpretować zapisy polskiego prawa bilansowego, MSSF i US GAAP
2,0Student nie potrafi wymienić modeli rachunkowości ani interpretować zapisów MSSF.
3,0Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF.
3,5Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF, potrafi rozpoznać różnice miedzy zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF.
4,0Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF.
4,5Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie , wskazać na różnice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie nieścisłości w interpretacjach.
5,0Student potrafi opisać w sposób prawidłowy modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie zmian w zapisach czy zauważonych nieścisłościach z odpowiednim uzasadnieniem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/3.2_K01
Student jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
2,0Student nie jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zwykle przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student zawsze jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi

Literatura podstawowa

  1. Foundation IFRS, Rozporzadzenie nr 1602/2002 w sprawie przyjecie w krajach UE MSSF, IFRS, Londyn, 2020
  2. red. W. Hasiak, B. NIta, Sprawozdanie finansowe według MSSF, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  3. K. Trzpioła, Porównwnie przepisów ustawy o rachunkwośći z MSR/MSSF, Portal FK, Warszawa, 2020
  4. M. Gierusz, J. Gierusz, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej w teorii i praktyce, ODDK, Gdańsk, 2017
  5. red. J.PfaFF, Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, WArszawa 2016, e-book, 2016
  6. Ch. Nobes, R. Parker, Comperative International Accounting, Perason, 2022, 14
  7. T.Doupnik, M.Finn, G.Gotti,H. Perera, International Accounting, McGraw-Hill Education, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Praktyczny przewodnik po MSSF, Deolitte, Warszawa, 2020
  2. Praktyczny przewodnik po MSSF, SEG, Warszawa, 2018
  3. red. T. Kiziukiewicz, Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  4. International GAAP.Generally Accpepted Accounting Practice under International Financial Reporting Standarts. Global Edition, Wiley, 2021, 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF25
T-A-2Podobieństwa i różnice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach20
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procedury stanowienia i treść krajowych regulacji rachunkowości10
T-W-2Modele rachunkowości w świecie2
T-W-3Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości2
T-W-4Organizacje zajmujące się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie2
T-W-5Procedura opracowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)2
T-W-6Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości1
T-W-7Konwergencja US GAAP i MSSF1
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości2
T-W-9Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF2
T-W-10Zastosowanie MSSF po raz pierwszy1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Przygotowanie prezentacji30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach25
A-W-2przygotowanie do egzaminu8
A-W-3studiowanie literatury15
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3.2_W01Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-10Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
T-W-9Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-2Modele rachunkowości w świecie
T-W-6Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-3Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-4Organizacje zajmujące się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-5Procedura opracowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)
T-W-7Konwergencja US GAAP i MSSF
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,0Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,5Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujęcia w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF.
5,0Student zna podstawowe pojęcia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia określony sposób ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3.2_W02Student zna i rozumie podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-1Procedury stanowienia i treść krajowych regulacji rachunkowości
T-W-10Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
T-W-9Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-2Modele rachunkowości w świecie
T-W-6Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-3Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-4Organizacje zajmujące się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-5Procedura opracowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)
T-W-7Konwergencja US GAAP i MSSF
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-A-2Podobieństwa i różnice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporządzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
3,0Student zna i rozumie tylko niektóre metody wyceny, nie zna dokładnie różnic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego
3,5Student zna i rozumie tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic między nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
4,0Student zna i rozumie różnice między metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego.
4,5Student zna i rozumie podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródła tych różnic
5,0Student zna i rozumie podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy źródła tych różnic i proponuje możliwości ich niwelowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3.2_U01Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie rozwiązań zawartych w MSSF
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi porównać rozwiązań krajowych i międzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,0Student potrafi dokonać częściowego (60 %) porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,5Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 75%.
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 85% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic.
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 90% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 95% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3.2_U02Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i interpretować zapisy polskiego prawa bilansowego, MSSF i US GAAP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-A-2Podobieństwa i różnice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić modeli rachunkowości ani interpretować zapisów MSSF.
3,0Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF.
3,5Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF, potrafi rozpoznać różnice miedzy zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF.
4,0Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF.
4,5Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie , wskazać na różnice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie nieścisłości w interpretacjach.
5,0Student potrafi opisać w sposób prawidłowy modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie zmian w zapisach czy zauważonych nieścisłościach z odpowiednim uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/3.2_K01Student jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-1Procedury stanowienia i treść krajowych regulacji rachunkowości
T-W-10Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
T-W-9Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-2Modele rachunkowości w świecie
T-W-6Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-3Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-4Organizacje zajmujące się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-5Procedura opracowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)
T-W-7Konwergencja US GAAP i MSSF
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-A-2Podobieństwa i różnice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zwykle przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student zawsze jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi