Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce
Sylabus przedmiotu Gospodarka oparta na wiedzy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka oparta na wiedzy | ||
Specjalność | Innowacje w gospodarce | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student potrafi wyjaśnić podstawowe zagadnienia nauki o zarządzaniu i nauki o organizacji |
W-2 | Student potrafi zidentyfikować problemy teorii zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warunkami, modelami oraz koncepcjami rozwoju współczesnych organizacji w warunkach gospodarki opartej na wiedzy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kapitał społeczny - istota, charakterystyka. | 2 |
T-A-2 | Pomiar kapitału społecznego. | 5 |
T-A-3 | Miary gospodarki opartej na wiedzy. | 6 |
T-A-4 | Rola kultury i sztuki w rozwoju GOW. | 4 |
T-A-5 | Studia przypadków gospodarek opartych na wiedzy. | 3 |
T-A-6 | Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów. | 8 |
T-A-7 | Zaliczenie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, filary. | 4 |
T-W-2 | Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce i Europie. | 8 |
T-W-3 | Metody pomiaru i analizy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. | 6 |
T-W-4 | Możliwości i ograniczenia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. | 4 |
T-W-5 | Modele zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy. | 3 |
T-W-6 | Narzędzie i techniki wspomagające rozwój organizacji w warunkach wiedzy. | 3 |
T-W-7 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | przygotowanie projektu | 6 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-A-4 | wyszukiwanie i analizowanie: raportów, literatury, danych statystycznych | 8 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | wyszukiwanie i czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład z elementami aktywizacji słuchaczy |
M-3 | metody aktywizujące: burza mózgów, case study, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osoby) |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/2.1_W01 Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Europie i Polsce | E_2A_W07, E_2A_W10 | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-W-5, T-W-3, T-A-6, T-A-5, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-1, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/2.1_U01 Student potrafi przeanalizować zjawiska społeczne, w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U08 | — | C-1 | T-W-2, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-W-6, T-A-6, T-W-1, T-W-7, T-A-5, T-A-4, T-W-5, T-A-7, T-A-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/2.1_K01 Student jest gotów do wyszukiwania i dobierania ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełniania i doskonalenia wiedzy, umiejętności z zakresu funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy. | E_2A_K03, E_2A_K04, E_2A_K05 | — | C-1 | T-A-4, T-W-3, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/2.1_W01 Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Europie i Polsce | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie istoty rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. |
3,0 | Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/2.1_U01 Student potrafi przeanalizować zjawiska społeczne, w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. |
3,0 | Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/2.1_K01 Student jest gotów do wyszukiwania i dobierania ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełniania i doskonalenia wiedzy, umiejętności z zakresu funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy. | 2,0 | Student nie jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy. |
3,0 | Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Joanna Szarek-Orlecka, Gospodarka oparta na wiedzy w Europie Środkowo-Wschodniej, DIFIN, Warszawa, 2022
- Robert Romanowski, Wpływ wsparcia systemów innowacji na rozwój lokalny, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2015
Literatura dodatkowa
- The Knowledge Economy, Annual Review of Sociology · July 2004, Kaisa Snellman, Walter W. Powell, 2011, Dostęp: https://salus.adapt.it/wp-content/uploads/2020/04/POWELL-SNELLMAN_The-Knowledge-Economy_2004.pdf