Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Strategie finansowe i ryzyko kredytowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Strategie finansowe i ryzyko kredytowe | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość mikroekonomii. |
W-2 | Znajomość makroekonomii. |
W-3 | Znajomość podstaw finansów przedsiębiorstw. |
W-4 | Znajomość analizy finansowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinien posiadać umiejętność podejmowania decyzji dotyczących strategii finansowych przedsiębiorstwa. |
C-2 | Student powinien nabyć umiejętności podejmowania bieżących i strategicznych decyzji w przedsiębiorstwie. |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa. |
C-4 | Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa. |
C-5 | Student ma świadomość swojej wiedzy |
C-6 | Student powinien poznać zasady analizowania i zarządzania ryzykiem bankowym z uwzględnieniem ryzyka kredytowego |
C-7 | Student powinien posiadać umiejętność przeprowadzenia oceny zdolności kredytowej klientów indywidualnych i instytucjonalnych |
C-8 | Student powinien znać metody pomiaru ryzyka kredytowego |
C-9 | Student powinien znać podstawowe procedury windykacyjne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza strategii finansowania działalności - ujęcie sytuacyjne | 4 |
T-L-2 | Koszt i struktura kapitału w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-L-3 | Modelowanie struktury kapitału w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-L-4 | Struktura kapitału a wartość przedsiębiorstwa. Optymalizacja struktury kapitału. | 3 |
T-L-5 | Ocena ryzyka kredytowego i zdolności kredytowej | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie strategii finasowania dzialalności w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka strategii finansowania. | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie kapitałem obrotowym netto w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-W-4 | Strategie płynności finansowej. | 2 |
T-W-5 | Polityka wypłaty dywidendy w strategii finnasowawej przedsiębiorstwa. | 1 |
T-W-6 | Pojęcie i klasyfikacja ryzyka kredytowego | 2 |
T-W-7 | Ocena zdolności kredytowej klientów indywidualnych i instytucjonalnych | 2 |
T-W-8 | Pojęcie zdolności kredytowej jako determinanty zarządzania ryzykiem kredytowym | 2 |
T-W-9 | Metody pomiaru ryzyka kredytowego | 2 |
T-W-10 | Klasyfikacja zabezpieczeń kredytów | 2 |
T-W-11 | Monitoring kredytowy | 2 |
T-W-12 | Działania windykacyjne i restrukturyzacyjne w bankach | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowywanie się do zajęć. | 3 |
A-L-2 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-3 | Rozwiązywanie zadań. | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach. | 25 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjne |
M-2 | Metoda przypadków. |
M-3 | Zajęcia multimedialne |
M-4 | Metoda projektów. |
M-5 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Przedstawienie projektu dotyczącego oceny strategii finansowej wybranego przedsiębiorstwa |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne lub testowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/6.3_W01 Student zna rodzaje zabezpieczeń i metod oceny ryzyka kredytowego oraz metody oceny zdolności kredytowej podmiotów | E_1A_W01, E_1A_W06 | — | C-6, C-7, C-8 | T-W-10, T-L-6, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-L-5 | M-1, M-2, M-5 | S-2 |
E_1A_D3/6.3_W02 Student ma podstawową wiedzę w procesach związanych z monitoringiem kredytowym oraz zna podstawowe metody windykacji | E_1A_W04 | — | C-8, C-6, C-9 | T-W-12, T-W-11 | M-2, M-1, M-5 | S-2 |
E_1A_D6/09_W01 Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. | E_1A_W07 | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-5, T-L-6 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
E_1A_D6/09_W02 Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie. | E_1A_W05 | — | C-3, C-4 | T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-L-6 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
E_1A_D6/09_W03 Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. | E_1A_W04 | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-4 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/6.3_U01 Student powinien potrafić dobierać odpowiednie narzędzia do zarządzania ryzykiem kredytowym banku | E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-6, C-8 | T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-L-5 | M-1, M-5, M-2 | S-2 |
E_1A_D3/6.3_U02 Student potrafi dokonać oceny zdolności kredytowej osób fizycznych i podmiotów gospodarczych | E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U04 | — | C-7, C-9 | T-W-12, T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-5, M-1 | S-2 |
E_1A_D6/09_U01 Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. | E_1A_U03 | — | C-4, C-2, C-1 | T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
E_1A_D6/09_U02 Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | E_1A_U04 | — | C-3, C-4, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-5 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/09_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy | E_1A_K01 | — | C-5 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/6.3_W01 Student zna rodzaje zabezpieczeń i metod oceny ryzyka kredytowego oraz metody oceny zdolności kredytowej podmiotów | 2,0 | Student nie zna zabezpieczeń ryzyka kredytowego, nie zna metod oceny ryzyka kredytowego oraz metod oceny zdolności kredytowej podmiotów |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat metody zabezpieczenia ryzyka kredytowego oceny kredytowej i rozumie konieczność ich przeprowadzenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D3/6.3_W02 Student ma podstawową wiedzę w procesach związanych z monitoringiem kredytowym oraz zna podstawowe metody windykacji | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie podstawowych procedur związanych z monitoringiem kredytowym oraz nie zna metod windykacji |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie podstawowych procedur związanych z monitoringiem kredytowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D6/09_W01 Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat składników majątku przedsiębiorstwa ani na temat sposobów zarządzania nimi. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów. |
3,0 | Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów. | |
3,5 | Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa, ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 68-75% punktów. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiebiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania nimi, określanai ich znaczenia dla działalności przedsiebiorstwa oraz ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 76-83% punktów. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury majątkowej. Z testu uzyskał 84-91% punktów. | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów. | |
E_1A_D6/09_W02 Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat struktury kapitału. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa, jej miejsce w sprawozdaniu finansowym. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania strukturą kapitału oraz jej znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa i jej miejsca w sprawozdaniu finansowym. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury kapitałowej. | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa. | |
E_1A_D6/09_W03 Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością. | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/6.3_U01 Student powinien potrafić dobierać odpowiednie narzędzia do zarządzania ryzykiem kredytowym banku | 2,0 | Student nie potrafi dobierać instrumentów w celu zarządzania ryzykiem kredytowym |
3,0 | Student potrafi dobrac co najmniej jeden instrument w celu zarządzania ryzykiem kredytowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D3/6.3_U02 Student potrafi dokonać oceny zdolności kredytowej osób fizycznych i podmiotów gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi dokonać oceny zdolności kredytowej podmiotów |
3,0 | Student potrafi dokonać wstępnej oceny zdolności kredytowej osób fizycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D6/09_U01 Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów. | |
3,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 68-75% punktów. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 76-83% punktów. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 84-91% punktów. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów. | |
E_1A_D6/09_U02 Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o najważniejsze reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 60-67% punktów. | |
3,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 68-75% punktów. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. Z testu uzyskał 76-83% punktów. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał 84-91% punktów. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/09_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy | 2,0 | Student nie jest świadomy posiadanej wiedzy i nie potrafi jej krytycznie ocenić |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Darrell Duffie, Kenneth J. Singleton, Credit Risk: Pricing, Measurement, and Management, Princeton University Press, 2003
- Beata Kotowska, Jacek Sitko, Aldona Uziębło, Finanse przedsiębiorstw : przykłady, zadania i rozwiązania, CeDeWu, Warszawa, 2021
- B.Kołosowska, A.Tokarski, M.Tokarski, E.Chojnacka, Strategie finansowania działalności przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006
- Ammann, Manuel, Credit Risk Valuation Methods, Models, and Applications, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2001
- M.Sierpińska, D.Wędzki, Zarządzanie płynnością przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2007
- Ciby Joseph, ADVANCED CREDIT RISK ANALYSIS & MANAGEMENT, John Wiley & Sons, Inc, 2013
- Maciej Wiatr, Zarządzanie indywidualnym ryzykiem kredytowym, Elementy systemu, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2011, II
- A.Duliniec, Finansowanie przedsiębiorstwa. Strategie i instrumenty., PWE, Warszawa, 2011
- Wiesław Żółtkowski, Zarządzanie ryzykiem bankowym w praktyce, CeDeWu, Warszawa, 2008
- Tomasz Szemraj, Agnieszka Czajkowska., Taktyki i strategie zarządzania kapitałem obrotowym w finansowaniu przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020
- Tadeusz Kaczmarek, Ryzyko i zarządzanie ryzykiem. Ujęcie interdyscyplinarne, Difin, Warszawa, 2008
- Alessandro Gennaro, Insolvency Risk and Value Maximization: A Convergence between Financial Management and Risk Management, MDPI / Risks, 2021, 2021, 9(6), https://www.mdpi.com/2227-9091/9/6/105
- Mirosław Wójciak, Metody oceny ryzyka kredytowego, PWE, Warszawa, 2007
- Stanisława Ryżewska, Bankowa analiza przedsiębiorstwa na potrzeby oceny ryzyka kredytowego, Bankowy Ośrodek Doradztwa i Edukacji, Warszawa, 2009
- Wang Xiaogang, Analysis of Bank Credit Risk Evaluation Model Based on BP Neural Network, Computational Intelligence & Neuroscience, 3/10/2022, pp. 1-11, 2022, Access through the EBSCO database https://web.s.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=10&sid=eaacb65f-6529-4bda-890b-4cfb682ff556%40redis
Literatura dodatkowa
- Izabela Emerling, Działalność kredytowa banku komercyjnego, Marina, PWN, 2008
- A. Duliniec, Finansowanie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2010
- M. Sierpińska, T. Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009
- Radosław Kałużny, Pomiar ryzyka kredytowego banku. Aspekty finansowe i rachunkowe, PWN, Warszawa, 2009
- pod redakcją Juliusza Engelhardta, Współczesne przedsiębiorstwo, CeDeWu, Warszawa, 2009
- redakcja naukowa Elżbieta Wrońska-Bukalska, System finansowy małego i średniego przedsiębiorstwa : obieg informacji, Difin, Warszawa, 2015