Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Badania sondażowe i wizualizacja danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania sondażowe i wizualizacja danych
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość statystyki opisowej i podstaw informatyki oraz posiadanie ogólnej wiedzy ekonomicznej.
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: posługiwanie się arkuszem kalkulacyjnym oraz wybranymi pakietami statystycznymi.
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: gotowość do pracy w grupie i gotowość do samodzielnego opracowania informacji na wskazany temat.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu badań sondażowych i wizualizacji danych ekonomicznych.
C-2Umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań sondażowych.
C-3Umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Proces projektowania badania opinii.3
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.2
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.3
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.2
T-L-5Wprowadzenie do wizualizacji danych. Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji.2
T-L-6Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.2
T-L-7Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji.3
T-L-8Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej.2
T-L-9Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.2
T-L-10Prezentacja pracy zaliczeniowej dotyczącej wizualizacji danych.4
25
wykłady
T-W-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań. Proces projektowania badania opinii.2
T-W-2Wybór odpowiedniej skali oceny pytań ankietowych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety.3
T-W-3Metody i techniki badań sondażowych.3
T-W-4Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.2
T-W-5Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.2
T-W-6Przyklady projektowania i organizacji badań sondażowych.2
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przegląd literatury przedmiotu.10
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen wynikających z przedstawionych prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/01_W01
Student zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
E_1A_W06, E_1A_W03, E_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2
E_1A_D1/01_W02
Student zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
E_1A_W06, E_1A_W01, E_1A_W03C-1, C-2, C-3T-L-9, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/01_U01
Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
E_1A_U04, E_1A_U02, E_1A_U01C-1T-L-9, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-10, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-2S-2
E_1A_D1/4.2_U01
Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
E_1A_U04, E_1A_U01, E_1A_U02C-1T-L-9, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-10M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/01_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
E_1A_K01C-1, C-2, C-3T-L-10, T-W-7, T-L-9, T-L-6, T-L-7, T-W-5, T-L-5, T-W-6, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/01_W01
Student zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
2,0Student nie zna i nie rozumie procedur, metod i technik prowadzenia badań sondażowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
3,5Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
E_1A_D1/01_W02
Student zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad oraz technik poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/01_U01
Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
2,0Student nie potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusza ankietowego oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
E_1A_D1/4.2_U01
Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych narzędzi komputerowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/01_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
2,0Student nie jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,0Student jest gotów w stopniu dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
5,0Student jest gotów w stopniu bardzo dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.

Literatura podstawowa

  1. Stupnicki R., Analiza i prezentacja danych ankietowych, AWF, Warszawa, 2003
  2. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, 2004
  3. Kaczmarczyk S., Badania maeketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa, 2011
  4. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  7. Altkorn J., Wizualizacja firm, Instytut Marketingu, Kraków, 1999
  8. Dudycz H., Wizualizacja danych jako narzędzie wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1998
  9. Hindle T., Poradnik menedżera: Sztuka prezentacji, Wyd. Wiedza i Życie, Warszawa, 2000
  10. Wilke C.O., Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów, Hellion, 2020
  11. Smiciklas M., Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, Onepress, 2012
  12. Murray S., Interaktywna wizualizacja danych, Hellion, 2013
  13. Brown D. S., Statistics and Data Visualization Using R: The Art and Practice of Data Analysis, Sage Publications Inc, 2021
  14. Schwabish J., Better Data Visualizations: A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks, Columbia University Press, New York, USA, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Ostasiewicz W. (red.), Ocena i analiza jakości życia, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2004
  2. Kopczewska K., Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R CRAN, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2010
  3. Kopertowska M., Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wyd. MIKOM, Warszawa, 2004
  4. Miszczak W., Statystyczne metody analizy danych. Materiały do ćwiczeń., Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław, 1999
  5. Rószkiewicz M., Zarys metod Statystyki wielowymiarowej z wykorzystaniem programów komputerowych STATGRAPHICS wersja 6 oraz SPSS wersja 5, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 1998
  6. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL, Statsoft, Kraków, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Proces projektowania badania opinii.3
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.2
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.3
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.2
T-L-5Wprowadzenie do wizualizacji danych. Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji.2
T-L-6Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.2
T-L-7Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji.3
T-L-8Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej.2
T-L-9Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.2
T-L-10Prezentacja pracy zaliczeniowej dotyczącej wizualizacji danych.4
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań. Proces projektowania badania opinii.2
T-W-2Wybór odpowiedniej skali oceny pytań ankietowych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety.3
T-W-3Metody i techniki badań sondażowych.3
T-W-4Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.2
T-W-5Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.2
T-W-6Przyklady projektowania i organizacji badań sondażowych.2
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przegląd literatury przedmiotu.10
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/01_W01Student zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu badań sondażowych i wizualizacji danych ekonomicznych.
C-2Umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań sondażowych.
C-3Umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
Treści programoweT-W-6Przyklady projektowania i organizacji badań sondażowych.
T-W-7Zaliczenie
T-L-1Proces projektowania badania opinii.
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.
T-W-2Wybór odpowiedniej skali oceny pytań ankietowych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety.
T-W-4Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
T-W-5Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.
T-W-3Metody i techniki badań sondażowych.
T-W-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań. Proces projektowania badania opinii.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych.
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen wynikających z przedstawionych prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie procedur, metod i technik prowadzenia badań sondażowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
3,5Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie procedury, metody i techniki prowadzenia badań sondażowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/01_W02Student zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu badań sondażowych i wizualizacji danych ekonomicznych.
C-2Umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań sondażowych.
C-3Umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
Treści programoweT-L-9Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
T-L-7Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji.
T-L-6Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-L-8Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej.
T-L-5Wprowadzenie do wizualizacji danych. Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych.
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen wynikających z przedstawionych prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad oraz technik poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych ekonomicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/01_U01Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu badań sondażowych i wizualizacji danych ekonomicznych.
Treści programoweT-L-9Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
T-L-5Wprowadzenie do wizualizacji danych. Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji.
T-L-7Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji.
T-L-8Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej.
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.
T-L-6Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-L-10Prezentacja pracy zaliczeniowej dotyczącej wizualizacji danych.
T-L-1Proces projektowania badania opinii.
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen wynikających z przedstawionych prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusza ankietowego oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy oraz praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/4.2_U01Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu badań sondażowych i wizualizacji danych ekonomicznych.
Treści programoweT-L-9Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
T-L-7Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji.
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.
T-L-8Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej.
T-L-1Proces projektowania badania opinii.
T-L-6Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.
T-L-5Wprowadzenie do wizualizacji danych. Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji.
T-L-10Prezentacja pracy zaliczeniowej dotyczącej wizualizacji danych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen wynikających z przedstawionych prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych narzędzi komputerowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/01_K01Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu badań sondażowych i wizualizacji danych ekonomicznych.
C-2Umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań sondażowych.
C-3Umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
Treści programoweT-L-10Prezentacja pracy zaliczeniowej dotyczącej wizualizacji danych.
T-W-7Zaliczenie
T-L-9Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
T-L-6Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-L-7Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji.
T-W-5Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.
T-L-5Wprowadzenie do wizualizacji danych. Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji.
T-W-6Przyklady projektowania i organizacji badań sondażowych.
T-L-8Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej.
T-L-1Proces projektowania badania opinii.
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety.
T-W-2Wybór odpowiedniej skali oceny pytań ankietowych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety.
T-W-4Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
T-W-3Metody i techniki badań sondażowych.
T-W-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań. Proces projektowania badania opinii.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych.
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen wynikających z przedstawionych prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,0Student jest gotów w stopniu dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
5,0Student jest gotów w stopniu bardzo dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.