Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Rachunkowość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 35 3,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1-

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania w księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu4
T-A-3Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych8
T-A-4Kolokwium2
T-A-5Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych6
T-A-6Ustalanie wyniku finansowego4
T-A-7Wybrane ewidencje problemowe2
T-A-8Kolokwium2
30
wykłady
T-W-1Istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu4
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich poprawy6
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy4
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów8
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego8
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat3
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i grupowa30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach35
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu24
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu14
A-W-4Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zadania problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B07_W01
Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, jej zasady i funkcje, zasady klasyfikacji i prezentacji majątku przedsiębiorstwa oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających
E_1A_W08, E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W10C-1, C-2, C-3T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-1, M-3, M-2, M-4S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B07_U01
Student potrafi klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje gospodarcze, sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy
E_1A_U09, E_1A_U10, E_1A_U05, E_1A_U01, E_1A_U04, E_1A_U03C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-5M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B07_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K01, E_1A_K05, E_1A_K04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-5M-2, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B07_W01
Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, jej zasady i funkcje, zasady klasyfikacji i prezentacji majątku przedsiębiorstwa oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających
2,0Student nie zna pojęcia, zasad i funkcji rachunkowości, nie zna zasad klasyfikacji i prezentacji majątku oraz ujęcia w ksiągach rachunkowych procesów go zmieniających
3,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, wymienia zasady i funkcje rachunkowości, zna w stopniu podstawowym zasady klasyfikacji i prezentacji majątku, zna podstawy ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
3,5Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, wymienia i omawia niektóre zasady i funkcje rachunkowości, zna podstawy klasyfikacji i prezentacji majątku, zna podstawy ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
4,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna większość zasad klasyfikacji i prezentacji majątku, zna wybrane zasady ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
4,5Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna większość zasad klasyfikacji i prezentacji majątku, zna większość zasad ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
5,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna zasady klasyfikacji i prezentacji majątku oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B07_U01
Student potrafi klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje gospodarcze, sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy
2,0Student nie potrafi klasyfikować majątku jednostki, nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w bilansie
3,0Student potrafi częściowo lub z pomocą klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans
3,5Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans i ustalać w wynik finansowy w wybranym wariancie a proponowane przez niego rozwiązania w większości są prawidłowe
4,0Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w wybranym wariancie a proponowane przez niego rozwiązania są prawidłowe
4,5Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować wszystkie wchodzące w zakres zajęć operacje bilansowe i wynikowe objęte oraz prawidłowo sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w różnych wariantach a proponowane przez niego rozwiązania są w większości prawidłowe
5,0Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować wszystkie wszystkie wchodzące w zakres zajęć operacje bilansowe i wynikowe objęte oraz prawidłowo sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w rożnych wariantach a proponowane przez niego rozwiązania są prawidłowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B07_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
3,0Student przejawia czasami gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
4,0Student bardzo często często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych

Literatura podstawowa

  1. Nadolna B., Rydzewska-Włodarczyk M., Podstawy rachunkowości, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2018
  2. Winiarska K. (red.), Podstawy rachunkowości (ebook, pdf), Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2020, VI, również wersje papierowe od 2012 roku
  3. Szczypa P., Podstawy rachunkowości - od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020, 5

Literatura dodatkowa

  1. Krasodomska J., Chłapek K., Krajewska S. redakcja naukowa, Accounting reporting and auditing. Meeting the needs of the information preparers and users, Difin, Warszawa, 2020
  2. Małkowska D., Rachunkowość od podstaw zbiór zadań z komentarzem z rozwiązaniami, ODDK, 2020
  3. Śnieżek E., Walińska E., Frendzel M., Stępień-Andrzejewska J., Financial accounting: key problems, examples, exercises, Centrum Controllingu & Analiz Ekonomicznych, Łóź, 2007
  4. Patterson R., Kompendium terminów z zakresu rachunkowości po polsku i angielsku 1-6. Compendium of Accounting in Polish and English, Wydawnictwa Akademickie Profesjonalne. Rzeczpospolita, Warszawa, 2008
  5. Winiarska K. (red.), Zbiór zadań z podstaw rachunkowości, Wolters Kluwer, Kraków, 2012
  6. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012, I, Współautorzy z ZUT: B. Nadolna, M. Rydzewska-Włodarczyk
  7. Kizukiewicz T. (red), Rachunkowość przedsiębiorstw wybranych sektorów gospodarki, Warszawa, PWE, 2014, Współautorzy z ZUT: B. Nadolna, M.Rydzewska-Włodarczyk
  8. Nowak E., Rachunkowość. Kurs podstawowy, PWE, Warszawa, 2016
  9. Gierusz B., Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, ODDK, Gdańsk, 2018
  10. Jaworski J., Wstęp do rachunkowości przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa, 2016, III
  11. Gos W., Zasady rachunkowości teoria regulacje prawne dobre praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020
  12. Sawicki K. (red.), Podstawy rachunkowości, PWE, Warszawa, 2009, VI
  13. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość. Zasady prowadzenia według znowelizowanych regulacji krajowych i międzynarodowych. Część I, Ekspert, Wrocław, 2009
  14. Nadolna B. (red.), Przewodnik z podstaw rachunkowości, AR w Szczecinie, Szczecin, 2005, Współautorzy z ZUT: M.Rydzewska-Włodarczyk, E.Jaworska, Z.Sawicka-Kluźniak

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu4
T-A-3Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych8
T-A-4Kolokwium2
T-A-5Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych6
T-A-6Ustalanie wyniku finansowego4
T-A-7Wybrane ewidencje problemowe2
T-A-8Kolokwium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu4
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich poprawy6
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy4
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów8
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego8
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat3
35

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i grupowa30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach35
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu24
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu14
A-W-4Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B07_W01Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, jej zasady i funkcje, zasady klasyfikacji i prezentacji majątku przedsiębiorstwa oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W10Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania w księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-A-3Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-6Ustalanie wyniku finansowego
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-5Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
T-A-7Wybrane ewidencje problemowe
T-W-1Istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich poprawy
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
M-2wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęcia, zasad i funkcji rachunkowości, nie zna zasad klasyfikacji i prezentacji majątku oraz ujęcia w ksiągach rachunkowych procesów go zmieniających
3,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, wymienia zasady i funkcje rachunkowości, zna w stopniu podstawowym zasady klasyfikacji i prezentacji majątku, zna podstawy ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
3,5Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, wymienia i omawia niektóre zasady i funkcje rachunkowości, zna podstawy klasyfikacji i prezentacji majątku, zna podstawy ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
4,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna większość zasad klasyfikacji i prezentacji majątku, zna wybrane zasady ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
4,5Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna większość zasad klasyfikacji i prezentacji majątku, zna większość zasad ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
5,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna zasady klasyfikacji i prezentacji majątku oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B07_U01Student potrafi klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje gospodarcze, sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U10Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania w księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich poprawy
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-4Kolokwium
T-A-6Ustalanie wyniku finansowego
T-A-7Wybrane ewidencje problemowe
T-A-8Kolokwium
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-3Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-5Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
M-2wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zadania problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować majątku jednostki, nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w bilansie
3,0Student potrafi częściowo lub z pomocą klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans
3,5Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans i ustalać w wynik finansowy w wybranym wariancie a proponowane przez niego rozwiązania w większości są prawidłowe
4,0Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w wybranym wariancie a proponowane przez niego rozwiązania są prawidłowe
4,5Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować wszystkie wchodzące w zakres zajęć operacje bilansowe i wynikowe objęte oraz prawidłowo sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w różnych wariantach a proponowane przez niego rozwiązania są w większości prawidłowe
5,0Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować wszystkie wszystkie wchodzące w zakres zajęć operacje bilansowe i wynikowe objęte oraz prawidłowo sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w rożnych wariantach a proponowane przez niego rozwiązania są prawidłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B07_K01Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania w księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
Treści programoweT-W-1Istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich poprawy
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-4Kolokwium
T-A-6Ustalanie wyniku finansowego
T-A-7Wybrane ewidencje problemowe
T-A-8Kolokwium
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-3Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-5Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zadania problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
3,0Student przejawia czasami gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
4,0Student bardzo często często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych