Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka publiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka publiczna
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień ze statystyki opisowej, podstaw ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i programem Statgraphics

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad organizacji statystyki publicznej w Polsce i na świecie.
C-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych2
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych2
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat2
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ1
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych1
T-L-6Praca projektowa2
10
wykłady
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statystycznych2
T-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świeice - wybrane zagadnienia2
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych2
T-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie2
T-W-5Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych2
T-W-6Interpretacja i analiza danych statytyki publicznej5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowe7
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3Wykonanie prac domowych8
25
wykłady
A-W-1Studia literaturowe4
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/03_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, omawia polskie i międzynarodowe zasady tworzenia klasyfikacji publicznych.
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-1S-1
E_1A_D1/03_W02
Student posiada wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/03_U01
Student analizuje i weryfikuje dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U10, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U14C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-6M-2S-2
E_1A_D1/03_U02
Student projektuje, realizuje oraz weryfikuje informacje otrzymane w wyniku przygotowania własnego projektu badawczego.
E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U10, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U14C-2T-L-6M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/03_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K03, E_1A_K02C-2, C-1T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/03_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, omawia polskie i międzynarodowe zasady tworzenia klasyfikacji publicznych.
2,0Student nie potrafi wyjaśnić podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie potrafi omówić polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
E_1A_D1/03_W02
Student posiada wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,0Student posiada wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/03_U01
Student analizuje i weryfikuje dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
2,0Student nie potrafi analizować i weryfikować danych statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
3,0Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela niektóre dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
3,5Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezblędnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
E_1A_D1/03_U02
Student projektuje, realizuje oraz weryfikuje informacje otrzymane w wyniku przygotowania własnego projektu badawczego.
2,0Student nie potrafi zaprojektować własnego projektu badawczego.
3,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela pewneetapy przygotowywanego projektu badawczego.
3,5Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.
5,0Student potrafi samodzielnie oraz bezbłędnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/03_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Luszniewicz A., Statystyka społeczna, PWE, Warszawa, 1982
  2. Panek T., Szulc A. (red), Statystyka społeczna. Wybrane zagadnienia, SGH, Warszawa, 2006
  3. Luszniewicz A, Statystyka w biznesie. Laboratoria komputerowe STATISTICA PL wersja 6, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, Warszawa, 2002
  4. Panek T. (red.), Statytyka społeczna. Procesy społeczne, źródła danych i metody analizy, PWE, Warszawa, 2021, 1
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formula nad Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Gołata E., Metody i źródła pozyskiwania informacji w statystyce publicznej, UE, Poznań, 2009
  2. Roeske-SłomKa I., Prace statystyczne i demograficzne, UE, Poznań, 2006
  3. Anderson D.R, Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Western Cengage Learning, 2019, czternaste
  4. Magdalena Zioło, Iwona Bąk, Katarzyna Cheba, Environmental taxes - how public policy makers can use them in the decision-making process?, Procedia Computer Science, 2019, 159

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych2
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych2
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat2
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ1
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych1
T-L-6Praca projektowa2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statystycznych2
T-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świeice - wybrane zagadnienia2
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych2
T-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie2
T-W-5Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych2
T-W-6Interpretacja i analiza danych statytyki publicznej5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowe7
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3Wykonanie prac domowych8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe4
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/03_W01Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, omawia polskie i międzynarodowe zasady tworzenia klasyfikacji publicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad organizacji statystyki publicznej w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świeice - wybrane zagadnienia
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych
T-W-6Interpretacja i analiza danych statytyki publicznej
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statystycznych
T-W-5Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych
T-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie potrafi omówić polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/03_W02Student posiada wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad organizacji statystyki publicznej w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie
T-W-5Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statystycznych
T-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świeice - wybrane zagadnienia
T-W-6Interpretacja i analiza danych statytyki publicznej
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,0Student posiada wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/03_U01Student analizuje i weryfikuje dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U13Potrafi przygotowywać typowe prace pisemne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U14Potrafi przygotowywać typowe wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.
Treści programoweT-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ
T-L-6Praca projektowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować i weryfikować danych statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
3,0Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela niektóre dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
3,5Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezblędnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/03_U02Student projektuje, realizuje oraz weryfikuje informacje otrzymane w wyniku przygotowania własnego projektu badawczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U13Potrafi przygotowywać typowe prace pisemne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U14Potrafi przygotowywać typowe wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.
Treści programoweT-L-6Praca projektowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować własnego projektu badawczego.
3,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela pewneetapy przygotowywanego projektu badawczego.
3,5Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.
5,0Student potrafi samodzielnie oraz bezbłędnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/03_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.
C-1Poznanie zasad organizacji statystyki publicznej w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-L-6Praca projektowa
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych