Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Źródła informacji o nieruchomościach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Źródła informacji o nieruchomościach
Specjalność Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>, Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien nabyć wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji prawnych związanych z gospodarką nieruchomościami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie źródeł informacji o nieruchomościach;
C-2Zrozumienie instytucji ksiąg wieczystych; sądy wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych, postępowanie wieczysto-księgowe,wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy ksiąg wieczystych;
C-3Zapoznanie z katastrem nieruchomości (ewidencją gruntow i budynków);
C-4Poznanie powiązań pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
C-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-6Analiza i ocena wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
C-7Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-8Zapoznanie z podstawowymi informacjami dotyczącymi planowania przestrzennego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sądy wieczysto-księgowe i księgi wieczyste;1
T-A-2Postępowanie wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych1
T-A-3Zasady wieczysto-księgowe, wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy z ksiąg wieczystych;2
T-A-4Kataster nieruchomości (ewidencja gruntów i budynków);3
T-A-5Powiązanie pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;1
T-A-6Ewidencja sieci uzbrojenia terenu oraz mapa zasadnicza;1
T-A-7Analizy (raporty, oceny) wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;2
T-A-8Mapy tematyczne i inne źródła informacji o nieruchomosciach.1
T-A-9Gospodarka przestrzenna2
T-A-10Wartość nieruchomości jako podstawa wyceny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach;15
A-A-2Udział w konsultacjach4
A-A-3Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności rozwiązywanych zadań oraz studiów przypadków;
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach;
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia na podstawie testu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D7/06_W01
Zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu żródeł informacji o nieruchomościach
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W02C-4, C-1, C-5, C-6, C-7, C-3T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-7M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D7/06_U01
Potrafi umiejętnie korzystać z róznych żródeł informacji o nieruchomościach
E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U05, E_1A_U21C-1, C-5, C-6, C-7, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-7M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D7/06_K01
Świadomy znaczenia stosowania różych informacji o nieruchomościach w gospodarce nieruchomościami
E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K02C-5, C-6, C-7, C-3T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-7M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D7/06_W01
Zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu żródeł informacji o nieruchomościach
2,0Student nie jest w stanie: zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu żródeł informacji o nieruchomościach wskazać podstawowych żródeł informacji o nieruchomościach rozróznić, definiować i i korzystać ze źródeł informacji o nieruchomościach
3,0Student : w zakresie wiedzy opanował min materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiał w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i w języku w zakresie stosunku do wiedzy słabo zainteresowany
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędów w treści i w języku w zakresie stosunku do wiedzy słabo zainteresowany
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemał całość treści programowych w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość treści programowych w zakresie wyrażania wiedzy - bez trudności w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń w zakresie wyrażania wiedzy - bez trudności w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D7/06_U01
Potrafi umiejętnie korzystać z róznych żródeł informacji o nieruchomościach
2,0Nie potrafi rozróżniać podstawowych informacj o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji bez pomocy nauczyciela
3,0Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji z wydatną pomoca nauczyciela
3,5Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji z pomocą nauczyciela
4,0Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji - samodzielnie
4,5Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji samodzielnie w sposób zadawalający
5,0Samodzielnie rozróżnia i korzysta z różnych źródeł informacji w sposób bardzo dobry

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D7/06_K01
Świadomy znaczenia stosowania różych informacji o nieruchomościach w gospodarce nieruchomościami
2,0Nie wykazuje zainteresowania ani chęci poznania elementarnej wiedzy źródeł informacji o nieruchomościach
3,0Potrafi stosować zdobytą wiedzę w stopniu elementarnym
3,5Potrafi stosować zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym
4,0Potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach
4,5Potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach w celu rozpoznania problemu
5,0W sposób bardzo dobry samodzielnie potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach w celu rozpoznania problemu

Literatura podstawowa

  1. J. Dydenko, Szacowanie nieruchomści, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020, 4 wydanie
  2. Anna Oleńczuk-Paszel, Monika Śpiewak-Szyjka, Michał Tarasiewicz, Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2021
  3. Śpiewak-Szyjka M., Oleńczuk-Paszel A., Nowak M., Zaremba A., Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Kuropatwiński J., Podstawa wpisu do księgi wieczystej, Wolters Kluwer, 2020
  2. J. Brzezicka, R. Wiśniewski, M. Figurska, Disequilibrium in the real estate market: Evidence from Poland, University of Warmia and Mazury in Olsztyn 2018, Olsztyn, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sądy wieczysto-księgowe i księgi wieczyste;1
T-A-2Postępowanie wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych1
T-A-3Zasady wieczysto-księgowe, wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy z ksiąg wieczystych;2
T-A-4Kataster nieruchomości (ewidencja gruntów i budynków);3
T-A-5Powiązanie pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;1
T-A-6Ewidencja sieci uzbrojenia terenu oraz mapa zasadnicza;1
T-A-7Analizy (raporty, oceny) wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;2
T-A-8Mapy tematyczne i inne źródła informacji o nieruchomosciach.1
T-A-9Gospodarka przestrzenna2
T-A-10Wartość nieruchomości jako podstawa wyceny1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach;15
A-A-2Udział w konsultacjach4
A-A-3Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D7/06_W01Zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu żródeł informacji o nieruchomościach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-4Poznanie powiązań pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
C-1Poznanie źródeł informacji o nieruchomościach;
C-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-6Analiza i ocena wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
C-7Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-3Zapoznanie z katastrem nieruchomości (ewidencją gruntow i budynków);
Treści programoweT-A-4Kataster nieruchomości (ewidencja gruntów i budynków);
T-A-5Powiązanie pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
T-A-6Ewidencja sieci uzbrojenia terenu oraz mapa zasadnicza;
T-A-1Sądy wieczysto-księgowe i księgi wieczyste;
T-A-3Zasady wieczysto-księgowe, wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy z ksiąg wieczystych;
T-A-8Mapy tematyczne i inne źródła informacji o nieruchomosciach.
T-A-2Postępowanie wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych
T-A-7Analizy (raporty, oceny) wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia na podstawie testu.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach;
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności rozwiązywanych zadań oraz studiów przypadków;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu żródeł informacji o nieruchomościach wskazać podstawowych żródeł informacji o nieruchomościach rozróznić, definiować i i korzystać ze źródeł informacji o nieruchomościach
3,0Student : w zakresie wiedzy opanował min materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiał w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i w języku w zakresie stosunku do wiedzy słabo zainteresowany
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędów w treści i w języku w zakresie stosunku do wiedzy słabo zainteresowany
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemał całość treści programowych w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość treści programowych w zakresie wyrażania wiedzy - bez trudności w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń w zakresie wyrażania wiedzy - bez trudności w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D7/06_U01Potrafi umiejętnie korzystać z róznych żródeł informacji o nieruchomościach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Poznanie źródeł informacji o nieruchomościach;
C-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-6Analiza i ocena wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
C-7Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-2Zrozumienie instytucji ksiąg wieczystych; sądy wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych, postępowanie wieczysto-księgowe,wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy ksiąg wieczystych;
Treści programoweT-A-4Kataster nieruchomości (ewidencja gruntów i budynków);
T-A-5Powiązanie pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
T-A-6Ewidencja sieci uzbrojenia terenu oraz mapa zasadnicza;
T-A-1Sądy wieczysto-księgowe i księgi wieczyste;
T-A-3Zasady wieczysto-księgowe, wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy z ksiąg wieczystych;
T-A-8Mapy tematyczne i inne źródła informacji o nieruchomosciach.
T-A-2Postępowanie wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych
T-A-7Analizy (raporty, oceny) wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia na podstawie testu.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach;
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności rozwiązywanych zadań oraz studiów przypadków;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozróżniać podstawowych informacj o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji bez pomocy nauczyciela
3,0Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji z wydatną pomoca nauczyciela
3,5Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji z pomocą nauczyciela
4,0Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji - samodzielnie
4,5Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji samodzielnie w sposób zadawalający
5,0Samodzielnie rozróżnia i korzysta z różnych źródeł informacji w sposób bardzo dobry
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D7/06_K01Świadomy znaczenia stosowania różych informacji o nieruchomościach w gospodarce nieruchomościami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-6Analiza i ocena wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
C-7Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-3Zapoznanie z katastrem nieruchomości (ewidencją gruntow i budynków);
Treści programoweT-A-4Kataster nieruchomości (ewidencja gruntów i budynków);
T-A-5Powiązanie pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
T-A-6Ewidencja sieci uzbrojenia terenu oraz mapa zasadnicza;
T-A-1Sądy wieczysto-księgowe i księgi wieczyste;
T-A-3Zasady wieczysto-księgowe, wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy z ksiąg wieczystych;
T-A-8Mapy tematyczne i inne źródła informacji o nieruchomosciach.
T-A-2Postępowanie wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych
T-A-7Analizy (raporty, oceny) wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia na podstawie testu.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach;
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności rozwiązywanych zadań oraz studiów przypadków;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zainteresowania ani chęci poznania elementarnej wiedzy źródeł informacji o nieruchomościach
3,0Potrafi stosować zdobytą wiedzę w stopniu elementarnym
3,5Potrafi stosować zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym
4,0Potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach
4,5Potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach w celu rozpoznania problemu
5,0W sposób bardzo dobry samodzielnie potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach w celu rozpoznania problemu