Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Analiza danych ankietowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza danych ankietowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach ankietowych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań ankietowych.2
T-A-2Projektowanie badania.2
T-A-3Charakterystyka technik wyboru próby.4
T-A-4Rodzaje pytań i odpowiedzi.2
T-A-5Konstrukcja kwestionariusza.5
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.2
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.4
T-A-8Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu.4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury11
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej14
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17_W01
Student posiada wiedzę na temat projektowania badań ankietowych oraz metod i technik prowadzenia badań.
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06C-1, C-2T-A-8, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1S-1, S-2
E_1A_O17_W02
Student posiada wiedzę na temat błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz zna metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację.
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W10, E_1A_W12C-1, C-2T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17_U01
Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U07, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U17C-2T-A-8, T-A-6, T-A-4, T-A-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K03, E_1A_K06, E_1A_K01C-2T-A-8, T-A-6, T-A-4, T-A-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O17_W01
Student posiada wiedzę na temat projektowania badań ankietowych oraz metod i technik prowadzenia badań.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
4,0Student posiada wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
E_1A_O17_W02
Student posiada wiedzę na temat błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz zna metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat błędów występujących w badaniach ankietowych i nie zna metod wnioskowania statystycznego wykorzystywanych do uogólniania wyników z próby na całą populację.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
4,0Student posiada wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O17_U01
Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusza ankietowego.
3,0Student potrafi zaprojektować i wykonać przy pomocy nauczyciela pewne części kwestionariusza ankietowego.
3,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać pewne części kwestionariusza ankietowego.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety, a także dokonać jego analizy.
5,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety, a także dokonać jego analizy. Potrafi zidentyfikować i usunąć błędy powstałe w kwestionariuszu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O17_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, potrafi dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników oraz potrafi wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Stupnicki R., Analiza i prezentacja danych ankietowych, AWF, Warszawa, 2003
  2. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, 2004
  3. Luszniewicz A., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa, 2008
  4. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Ostasiewicz W. (red.), Ocena i analiza jakości życia, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań ankietowych.2
T-A-2Projektowanie badania.2
T-A-3Charakterystyka technik wyboru próby.4
T-A-4Rodzaje pytań i odpowiedzi.2
T-A-5Konstrukcja kwestionariusza.5
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.2
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.4
T-A-8Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu.4
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury11
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17_W01Student posiada wiedzę na temat projektowania badań ankietowych oraz metod i technik prowadzenia badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach ankietowych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-A-8Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu.
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.
T-A-4Rodzaje pytań i odpowiedzi.
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
T-A-2Projektowanie badania.
T-A-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań ankietowych.
T-A-3Charakterystyka technik wyboru próby.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
4,0Student posiada wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17_W02Student posiada wiedzę na temat błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz zna metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach ankietowych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-A-2Projektowanie badania.
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.
T-A-3Charakterystyka technik wyboru próby.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat błędów występujących w badaniach ankietowych i nie zna metod wnioskowania statystycznego wykorzystywanych do uogólniania wyników z próby na całą populację.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
4,0Student posiada wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17_U01Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie informatyczno-komunikacyjne (ICT)
Cel przedmiotuC-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-A-8Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu.
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.
T-A-4Rodzaje pytań i odpowiedzi.
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusza ankietowego.
3,0Student potrafi zaprojektować i wykonać przy pomocy nauczyciela pewne części kwestionariusza ankietowego.
3,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać pewne części kwestionariusza ankietowego.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety, a także dokonać jego analizy.
5,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety, a także dokonać jego analizy. Potrafi zidentyfikować i usunąć błędy powstałe w kwestionariuszu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-A-8Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu.
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.
T-A-4Rodzaje pytań i odpowiedzi.
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, potrafi dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników oraz potrafi wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.