Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Ekonomika międzynarodowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika międzynarodowa | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych |
C-2 | zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej |
C-3 | opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki; | 2 |
T-W-2 | Światowy system gospodarczy; | 2 |
T-W-3 | Międzynarodowy podział pracy; | 3 |
T-W-4 | Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy; | 2 |
T-W-5 | Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna; | 2 |
T-W-6 | Międzynarodowy handel towarami i usługami; | 2 |
T-W-7 | Międzynarodowe przepływy kapitału; | 2 |
T-W-8 | Międzynarodowe przepływy zasobów pracy; | 2 |
T-W-9 | Międzynarodowe przepływy technologii; | 2 |
T-W-10 | Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych; | 2 |
T-W-11 | Rynki międzynarodowe. | 2 |
T-W-12 | Kształtowanie się cen na rynkach międzynarodowych; | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zajęć | 23 |
A-W-2 | uczestnictwo w wykładach | 25 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe: wykład konwersatoryny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności |
S-2 | Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/04_W01 Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii i zna torie międzynarodowego podziału pracy. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
E_1A_D4/04_W02 Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej | E_1A_W01, E_1A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/04_U01 Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej | E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/04_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | E_1A_K04, E_1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/04_W01 Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii i zna torie międzynarodowego podziału pracy. | 2,0 | Nie rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej |
3,0 | Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej więcej niż dobrym | |
5,0 | Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D4/04_W02 Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej | 2,0 | Nie potrafi podać podstawowych definicji z zakresu EM |
3,0 | Potrafi podać podstawowe definicje z zakresu EM | |
3,5 | Rozumie podstawowe zagadnienia związane z EM | |
4,0 | Potrafi interpretować zjawiska zachodzące w stosunkach międzynarodowych | |
4,5 | Potrafi analizować wskażniki charakterysujące gospodarkę globalną | |
5,0 | Potrafi interpretować, i bronic swoich poglądów z zakresu EM |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/04_U01 Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej | 2,0 | Student nie potrafi analizować |
3,0 | Student posiada postawowe umięjetności z zakresu anlizy podstawowych wskaźników charakterystycnych dla ekonomii międzynarodowej | |
3,5 | Student potrafi analiować tendencje w gospodarce globalnej. Z trudnością formułuje wnioski | |
4,0 | Student samodzielnie formułuje wnioski. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie formułować wioski oraz uzasadniać swoje stanowisko | |
5,0 | Potrafi wytłumaczyć i uzasadnić swoje zdanie w zakresie tendencji w gospodarce globalnej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/04_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych |
3,0 | Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy | |
3,5 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań | |
4,0 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania | |
4,5 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami | |
5,0 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, |
Literatura podstawowa
- E. Chilimoniuk-Przeździecka, Offshoring we współczesnej gospodarce światowej, SGH, Warszawa, 2018
- Paul Krugman, Maurice Obstfeld, Marc Melitz, International Economics: Theory and Policy, Global Edition, Pearson;, 2018
Literatura dodatkowa
- pod red. A. Budnikowskiego, E. Kaweckiej-Wyrzykowskiej, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006
- S. Miklaszewski (i inni), Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze u progu XXI wieku, Wydawnictwo Delfin, Warszawa, 2006
- E. Czarny, M. Słok-Wódkowska, PartnerstwoTransatlantyckie. Wnioski dla Polski, SGH, Warszawa, 2016
- Viktorija Skvarciany , Daiva Jurevičienė, Silvija Vidžiūnaitė, The Impact of Russia’s Import Embargo on the EU Countries’ Exports, Economis, 2020, https://www.mdpi.com/2227-7099/8/3/62